سلام خدمت همه دوستان و هنرآموزان عزیز. امروز قرار است هفت آکورد پر کاربرد گیتار را به شما معرفی کنیم و در پایان این مقاله نیز به شما یاد خواهیم داد که با همین تعداد آکورد و با استفاده از کاپو چطور می توانید بسیاری از ترانه ها را اجرا کنید . برای معرفی آکورد های گیتار از تصاویری استفاده کردیم که با رنگ های مختلف ، محل قرار گیری انگشتان دست روی فرت ها کاملا واضح و مشخص است و به راحتی می توانید اکورد مورد نظر را روی گیتار بگیرید.

آموزش اکورد گیتار :

اولین موردی که از آکورد های سر دسته گیتار برای یادگیری شما در نظر گرفتیم آکورد بسیار پرکاربرد لامینور می باشد.

آکورد لامینور Am :

همانطور که در تصویر زیر می بینید برای گرفتن این آکورد باید انگشت اول را بر روی سیم دوم از فرت اول، انگشت دوم را بر روی سیم چهارم از فرت دوم و انگشت سوم را بر روی سیم سوم از فرت دوم قرار دهید.

هنرآموزان عزیز در صورتی که با نام انگشتان آشنا نیستید حتما مقاله تمرین دست چپ با گیتار را مشاهده کنید.

آکورد Am

 

آکورد رماژور D و آکورد A7 لاهفت :

همانطور که در تصویر می بینید برای گرفتن آکورد رماژور یا D ، انگشت اول را بر روی سیم سوم از فرت دوم، انگشت دوم بر روی سیم اول از فرت دوم و انگشت سوم را بر روی سیم دوم از فرت سوم قرار می دهیم.
برای گرفتن آکورد لاهفتم یا A7 باید انگشت اول را بر روی سیم چهارم از فرت دوم و انگشت دوم را بر روی سیم دوم از فرت دوم قرار دهید.

آکورد D آکورد لاهفت

 

آکورد فا ماژور F و می ماژور E :

برای گرفتن آکورد می ماژور یا E باید انگشت اول را بر روی سیم سوم از فرت اول، انگشت دوم بر روی سیم پنجم از فرت دوم و انگشت سوم را بر روی سیم چهارم از فرت دوم قرار دهید.

آکورد E آکورد F


برای گرفتن آکورد فا ماژور یا F انگشت دوم را بر روی سیم سوم از فرت دوم، انگشت سوم بر روی سیم پنجم از فرت سوم، انگشت چهارم بر روی سیم چهارم از فرت سوم و انگشت اول را همانند تصویر به صورت یک میله که در اصطلاح "باره" گفته می شود بر روی هر شش سیم قرار دهید.

دقت کنید اگر برای بار اول هست که آکورد باره دار را اجرا می کنید دقت نمایید تا انگشت هایتان به صورت همزمان بر روی سیم های گیتار قرار گیرد چون در غیر اینصورت صدای خوبی از گیتار شنیده نمی شود. شاید برای اولین بار گرفتن آکورد های باره دار کمی سخت به نظر برسد اما با تکرار و تمرین به راحتی از پس آن بر می آیید. 

در ویدئو زیر علاوه بر آموزش آکورد گیری گیتار ، تمام نکات مهم مربوط به آکورد فاماژور که یکی از آکورد های باره دار می باشد را به شما آموزش می دهیم.

نکته مهم : ردیف آکوردی که در انتهای ویدئو به عنوان تمرین به شما داده می شود را حتما با یک ریتم ساده گیتار اجرا کنید.

آموزش آکورد می مینور Em و آکورد سی دیمینیش Bdim :

آکورد Em آکورد Bdim

برای گرفتن آکورد می مینور Em انگشت دوم را بر روی سیم پنجم از فرت دوم و انگشت سوم را بر روی سیم چهارم از فرت دوم قرار دهید.

برای گرفتن آکورد سی دیمینیش یا Bdim باید انگشت دوم روی سیم اول از فرت اول و انگشت اول را روی سیم سوم از فرت اول قرار دهید و به چهار سیم پایین ضربه وارد کنید.

 

اجرای آهنگ با آکورد های سر دسته گیتار :

تا اینجا هفت تا از پرکاربرد ترین آکورد های گیتار را به شما یاد داده ایم و حالا طبق قولی که اول این مقاله به شما دادیم قرار شد یک آهنگ به شما معرفی کنیم تا بتوانید با این آکورد ها اجرا کنید. ترانه ای که ما انتخاب کرده ایم ترانه سلطان قلب ها می باشد که در ریتم 3/4 می توانید آن را اجرا کنید.  ویدئوی زیر از دوره آموزش گیتار پاپ از تولیدات مجموعه آرمیس می باشد که قسمت هایی از آن را برای شما قرار داده ایم :

امیدوارم که از این آموزش آکورد گیری گیتار لذت برده باشید، ضمنا می توانید آکورد های ترانه بالا را از آهنگ سلطان قلب ها دانلود نمایید.  هر سوالی در رابطه با این آموزش دارید میتوانید در پایین همین پست از ما بپرسید. موفق باشید