ریتم زدن با گیتار همیشه جزء یکی از علاقمندی های هنرجویان این رشته بوده است و چه بسا بسیاری از هنرجویان بعد از مدتی فقط به ریتم نوازی با گیتار می پردازنند، خیلی از هنرآموزان با زدن ریتم و خواندن آهنگ از این کار لذت می برند و هدف آن ها نواختن و خواندن با گیتار است.

در این مقاله قرار است به آموزش یک ریتم ساده گیتار بپردازیم ، ریتمی که بسیاری از هنرجویان در اولین مرحله از ریتم نوازی خود از آن استفاده می کنند.

شروع ریتم زدن با گیتار  :

برای شروع و قبل از هر اقدامی ، باید نام انگشتان دست راست و شماره انگشتان دست چپ را بدانید ، برای این منظور در تصویر زیر نام و شماره این انگشتان را قرار دادیم تا شما با اولین قدم از ریتم زدن گیتار آشنا شوید :

نام انگشتان دست در گیتار

به یاد داشتن این حروف و اعداد در ریتم نوازی گیتار بسیار مهم است زیرا تمام شماتیک هایی که از ریتم ها و یا آرپژ ها در کتاب ها یا مقالات مختلف می بینید با همین حروف نشانه گذاری شده اند

آموزش ریتم خوانی گیتار - ریتم 3/4 :

اولین چیزی که باید از این ریتم بدانید این است که این ریتم در میزان شمار 3/4 می باشد ، یعنی دارای سه ضرب می باشد ( سه ضرب از نت سیاه که تشریح کردن این موضوع در اینجا نمی گنجد و حتما در مقاله ای دیگر بصورت کامل برای شما تشریح می کنیم که چطور نوع ضربات را تشخیص دهیم).

به تصویر زیر دقت کنید ، تعداد ضرب ها همانطور که مشخص است سه ضرب می باشد، در پایین این تصویر کلمات Bass و Solo را می بینید، هرگاه زیر ضربه ای Bass نوشته شد یعنی باید به سه سیم بالا ضربه بزنید و هرگاه زیر ضرب Solo نوشته شد یعنی باید به سه سیم پایین ضربه بزنید، در صورتی که در ابتدای مسیر آموزش قرار دارید و بعضی از نکات ابتدایی را نمی دانید پیشنهاد می کنیم حتما آموزش گیتار از صفر را مشاهده کنید.

در ادامه آموزش ریتم خوانی ، پیکان یا فلش هایی که به سمت پایین هستند یعنی باید ضربه شما به سیم ها از بالا به سمت پایین باشد و پیکان هایی که سمت بالا هستند یعنی ضربه شما باید از پایین به سمت بالا باشد. در تصویری که از ریتم 3/4 برای شما آورده ایم تمامی فلش ها به سمت پایین هستند یعنی باید تمام ضربات شما از بالا به پایین باشد.

حروفی که در پایین ضرب ها نوشته شده است به شما نشان می دهد که با چه انگشتی به سیم ها ضربه بزنید. حالا با توجه به اطلاعاتی که به دست آوردید می توانید ریتم 3/4 زیر را بخوانید و اجرا کنید :

آموزش ریتم گیتار

 

همانطور که احتمالا اکثر شما درست حدث زده اید باید در شماره اول با انگشت p به سه سیم بالا (Bass) ضربه وارد کنیم ، در شماره دوم با دو انگشت m  و a بصورت همزمان به سه سیم پایین گیتار (Solo) ضربه وارد می کنیم و در شماره سوم نیز همانند ضربه دوم عمل می نماییم. نکته ای که اینجا بسیار مهم است ارزش زمانی نت ها می باشد که باید درست اجرا شوند، یعنی در فاصله های زمانی مشخص به سیم ها ضربه بزنید. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ارزش زمانی نت ها به زمان کشش نت های موسیقی مراجعه کنید.

یکی دیگر از مشکلات هنرآموزان این است که از همان ابتدای کار می خواهند ریتم را با سرعت بالا اجرا کنند! این کار بسیار اشتباه است و فقط با کمی تکرار و تمرین به راحتی می توانید این ریتم ساده گیتار را اجرا کنید، پس برای اجرای ریتم ها اصلا عجله نکنید.

 دوستانی که علاقه مند به سبک پیک استایل می توانند با پیک ریتم را اجرا کنند، تمام موارد نت خوانی مانند قبل هست و در نهایت تصویر زیر خروجی نهایی برای ریتم زدن با پیک می شود :

ریتم نوازی گیتار - ریتم 3/4

فیلمی که در زیر برای شما عزیزان قرار داده شده است به صورت عملی تمام توضیحات بالا در رابطه با آموزش ریتم ساده گیتار برای مبتدیان را به شما نشان می دهد ، این ویدئو بخش کوچکی از آموزش اجرای ریتم در دوره آموزش گیتار مبتدی می باشد، امیدواریم از دیدن این ویدئو نهایت استفاده را ببرید:

تمرین ریتم گیتار :

برای تمرین می توانید یک ردیف آکوردی برای خود تهیه نمایید و از روی هر آکورد یک بار یا دو بار ریتم 3/4 را تکرار کنید، به مرور و بعد از چند بار تمرین ، کمی سرعت اجرا را بالا ببرید. در صورتی که سوال و یا درخواستی دارید لطفا در انتهای این مقاله با ما در میان بگذارید. موفق باشید.