یکی از سوال هایی که احتمالا ذهن خیلی از هنرجویان مبتدی را به خودش مشغول میکند این هست که اصلا کاپو چی هست و کجا بدرد می خورد؟

ببینید دوستان یک مثال ساده بزنم، فرض کنید شما تازه دوره آموزش گیتار پاپ را شروع کرده اید ، بدیهی است که  چند جلسه زمان نیاز دارید تا بتوانید چند آکورد ساده را در کنار مفاهیم دیگری که به شما آموزش داده می شود یاد بگیرید، خب حالا اگر شما بخواهید سریعتر یک موسیقی پاپ رو اجرا کنید با این تعداد کم آکورد که در ابتدا یاد گرفته اید کار شما یک مقدار سخت خواهد شد! بنابراین یا باید صبر کنید تا آکورد های دیگری را هم یاد بگیرید و یا اینکه از وسیله ای به نام کاپو استفاده کنید. البته کاربرد کاپو فقط در رابطه با این موضوع نیست و این تنها یک مثال برای درک بهتر این موضوع بوده است.

یک مثال دیگر از کاربرد کاپو :

همانطور که می دانید محدوده صدایی خانم ها، کودکان و آقایان با هم فرق می کند و حتی محدوده صدایی آقایان نیز در اجرای یک ترانه با هم متفاوت می باشد، حالا فرض کنید برای اجرای یک قطعه در محدوده صدایی شما، نیاز دارید تا چند آکورد باره دار را اجرا نمایید اما هنوز آکورد های باره دار را یاد نگرفته اید و یا با تغییر گام نمی دانید نام آکورد های جدید چه می شود ! در این مواقع خیلی راحت می توانید از کاپو استفاده کنید و کاپو را در هر فرت که قرار دهید، آن فرت به عنوان سر دسته گیتار شما محسوب می شود. به همین راحتی شما با استفاده از کاپو می توانید گام های ترانه های مختلف را جابه جا کنید بدون اینکه تغییرات آکورد را بلد باشید. امیدوارم در مثال هایی که زدم کاربرد کاپو را متوجه شده باشید. مقاله ای با نام آموزش آکورد گیتار نوشته ایم که در آن چند آکورد پر کاربرد گیتار به همراه نحوه استفاده از کاپو را آموزش می دهیم، می توانید با مراجعه به مقاله نامبرده از آن بهره ببرید.

انواع کاپو گیتار

کاپو گیتار

شکل های متفاوت و زیادی از کاپو وجود دارد اما انتخاب کاپو مناسب چیزی نیست که برای خرید آن دچار سردرگمی شوید، مثلا مدل بندی کاپو ارزان تر از بقیه مدل ها هست اما بستن آن روی سردسته گیتار کمی زمانبرتر از مدل گیره ای است. مدل های بالاتر و گران تر هم وجود دارد مثل کاپوی با تیونر که اگر دوست داشته باشید می توانید از این مدل استفاده نمایید. از برند های معروف کاپو می توان به kyser و g7th اشاره کرد .

کاپو

 

نکات مهم استفاده از کاپو  :


 کاپو گیتار دقیقا پشت فرت قرار می گیرد و باید به صورت موازی با فرت نصب گرد ، این نکته مهم است زیرا اگر کاپو روی فرت بسته شود صدایی که از سیم ها تولید می شود “ خفه ” یا اصطلاحا Mute می شود و همچنین اگر با فرت فاصله داشته باشد صدای “باز-Buzz” تولید می شود، پس حتما پشت فرت قرار گیرد.

 در گیتار‌های آکوستیک معمولا تا فرت ۵ از کاپو استفاده می شود اما از فرت 5 به بعد اگر گام را تغییر دیم نتیجه بهتری گرفته می شود (تغییر گام را در آینده به شما آموزش خواهیم داد)

امیدوارم که بهره کافی را برده باشید. در صورتی که سوالی دارید در پایین ایم مقاله از ما بپرسید. موفق باشید