سلام هنرآموزان عزیز. در این مقاله قرار است به نحوه استفاده از دست چپ در گیتار بپردازیم و فرض بر این است که شما یک فرد مبتدی و تازه کار هستید و تازه در حال گذراندن آموزش های اولیه هستید. اگر جلسه اول آموزش گیتار را دیده باشید شما الان با تمرین های دست راست آشنا هستید و می توانید از پیک استفاده کنید و حالا نوبت به استفاده از دست چپ می رسد که یکی از قسمت های مهمی هست و باید خیلی به ان دقت کنید. قبل از هر چیزی بیاید در تصویر زیر نام و شماره انگشتان دست چپ و راست را ببینیم.


نام انگشتان دست در گیتار

انگشت کوچک علاوه بر حرف x در بعضی از آموزش ها e نیز نامگذاری می شود، این یک استاندارد جهانی است و حتما این اسامی را به خاطر بسپارید .

تمرین های ابتدایی دست چپ در ساز گیتار :

در ابتدای کار برای هنرجویان مبتدی گرفتن دسته گیتار شاید کمی سخت باشد و یا سخت به نظر برسد، مخصوصا جابجایی انگشتان ببین فرت ها! اما دقت کنید که هر سازی ، سختی های مخصوص به خودش را دارد و فقط با تمرین و تکرار این تمرین ها این مسیر میسر می شود، پس دلهره های جانبی را کنار بگذارید و از آموزش هایی که به شما داده می شود بهترین استفاده را داشته باشید و مطمئن باشید در صورت انجام درست تمرین هایی که به شما داده می شود به راحتی از این مرحله عبور می کنید.

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شد برای گرفتن دسته گیتار با دست چپ، باید به یک سری نکات دقت کنید، اولین نکته این است که شست دست چپ را باید تقریبا بین فرت یک و دو در پشت دسته قرار دهید و به زاویه مچ و شست دست هم دقت کنید

قرار گیری شصت دست چپ پشت دسته گیتار


نمای دیگری از زاویه مچ و شست دست روی دسته گیتار :


زاویه مچ و شصت دست چپ در گیتار


در مرحله بعدی باید سینه انگشت اشاره را تقریبا زیر فرت اول قرار دهید همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، این مرحله برای انگشت گذاری مستقیم روی فرت ها مهم هست پس حتما هنرجویان مبتدی به این نکته دقت کنید تا هنگام تمرین سینه انگشت اشاره به زیر فرت چسبیده باشد.

حالت دست چپ روی دسته گیتار


در تصاویر زیر چند حالت غیر صحیح گرفتن دسته گیتار را مشاهده می کنید که در ابتدای کار خیلی از هنرجویان دچار این مشکل می شوند و باید به نحوه گرفتن دسته گیتار دقت کنید. البته ناگفته نماند که نوازندگان حرفه ای شاید از این قاعده پیروی نکنند زیرا آن ها به حدی از حرفه ای بودن در نوازندگی رسیده اند که ساز را کاملا حس می کنند بنابراین هیچ وقت نباید در ابتدای مسیر یادگیری گیتار ، خودمان را با نوازندگان متوسط یا حرفه ای مقاسه کنیم.

حالت های نادرست گرفتن دسته گیتار

 

ادامه آموزش را علاوه بر توضیحات متنی، در قالب یک ویدئو برای شما گذاشته ایم تا به راحتی قابل مشاهده و درک باشد. این ویدئو از پکیج آموزش گیتار از ابتدا برای مشاهده شما هنرجویان عزیز قرار داده شد پس حتما ویدئو زیر را بصورت کامل مشاهده کنید :

 

نکات گفته شده در ویدئوی بالا از فیلم آموزش ابتدایی گیتار را در زیر با ارائه چند تصویر جدید به تحریر در آوردیم شاید برای بعضی از شما عزیزان مفید باشد.
ادامه آموزش را با چند تمرین کار می کنیم : 

تا اینجای کار هر چه را که گفتیم انجام دهید ، حالا طبق تصویر ، انگشت اول را خم کنید و به صورت عمود (طوری که به سیم های دیگر برخورد نکند) قبل از فرت اول قرار دهید.

نکته : در صورتی که نوک انگشت بر روی فرت قرار بگیرید و یا در ویط دو فرت قرار بگیرید صدایی که هنگام اجرا از ساز تولید می شود صدای بدی می باشد و اصطلاحا با گِز همراه است.

قراردادن صحیح انگشت بر روی فرت


این حرکت را انجام دهید و بعد از اینکه کمی مسلط شدید برای ادامه تمرین، بدون اینکه انگشت اول را از روی سیم گیتار بردارید، انگشت دوم را بر روی سیم اول و قبل از فرت دوم قرار دهید، بعد از کمی تمرکز سپس سراغ انگشت سوم بروید و آن را قبل از فرت سوم بر روی سیم اول قرار دهید و در نهایت در آخرین مرحله، انگشت چهارم بر روی سیم اول و قبل از فرت چهارم قرار دهید.

این تمرین را با فاصله زمانی منظم بار ها تکرار کنید تا انگشتان دست شما نرم شود و می بینید که بعد از چند مرحله تمرین کردن ، با راحتی بیشتری این حرکات را انجام می دهید. بعد از بار ها تکرار و تمرین و زمانی که به حد قابل قبولی از اجرا رسیده اید باید همین تمرین را بر روی سیم دوم گیتار انجام دهید و مراحل بالا را روی این سیم تکرار کنید و بعد از یادگیری سراغ سیم سوم رفته و دوباره این مراحل را تکرار کنید و در نهایت باید بتوانید این تمرین را روی هر شش سیم گیتار انجام دهید.

این تمرین ها بسیار مهم هستند بنابراین برای رفتن به آموزش گیتار جلسه دوم اصلا عجله نکنید و تا زمانی که به مهارت نرسیدید سراغ آن نروید.