سوال همیشگی بسیاری از هنرجویان این است که چه سازی با چه ویژگی هایی تهیه کنیم ، آیا برای من که یک مبتدی و تازه کار هستم خرید یک ساز رده پایین و در اصطلاح ساز مشقی بهتراست یا با صرف هزینه ی بسیار بیشتر سمت سازهای رده بالا و حرفه ای تر بروم ؟

جواب تمامی این سوالات به رویکرد شما نسبت به یادگیری و آموزش دیدن ساز مورد نظرتان بستگی دارد ، اینکه هدف شما از یادگیری تنها یک هوس زودگذر است یا آن را به دید یک هنر و توانایی می بینید که مصمم به یادگیری آن هستید و تا انتهای آن پیش خواهید رفت . بسیاری بر این باورند که برای شروع کار یک ساز رده پایین خریداری شود و زمانی که مهارت های خود را بیشتر کردید به ساز حرفه ای تر و رده بالاتر رجوع کنید اما باید توجه داشت که منظور از خرید ساز با کیفیت لزوما خرید یک ساز گران قیمت حرفه ای نیست ، هر چند هنرجویان با توجه به توانایی مالی خود مبادرت به خرید ساز می کنند فارغ از ارزانی یا گرانی ساز باید به این نکته توجه شود سازی که خریداری می شود حتما استاندارد باشد این نکته خصوصا برای سازهایی که نیاز به کوک کردن دارند از اهمیت بالایی برخوردار است مثلا در رده ی سازهای زهی مانند سنتور ، گیتار ، تار یا سه تار ناکوک بودن ساز ناشی از مرغوبیت پایین و غیر استاندارد بودن باعث ایجاد مشکلاتی در یادگیری می شود و روی نواختن صحیح تاثیر می گذارد ، در نتیجه موجبات دلزدگی هنرجو در روند یادگیری می شود و این امر  یکی از دلایل ریزش هنرجویان می باشد ، دور از ذهن نیست که هر یک از آنها در خانه خود یک ساز سطح پایین نامرغوب دارند که نه به کارشان می آید و نه با آن می نوازند.

همانطور که در مطلب معرفی تنبک اشاره کردیم ، تنبک در مجموع از 4 بخش تشکیل شده است : 

دهانه ی بزرگ که پوست روی آن کشیده می شود ، تنه ، نفیر و دهانه کوچک 


ساختار ، اندازه و جنس هر کدام از بخش ها می توانند به کارایی و در نتیجه تولید طنین بهتر بیانجامد . برخی از نکاتی که برای خرید یک تمبک یا تنبک خوب باید به آن توجه کرد عبارتند از :

مرغوب بودن پوست کشیده شده رو دهانه ی ساز از اهمیت زیادی برخوردار است معمولا این پوست از جنس پوست گوساله ، میش ، شتر ، بره می باشد هر چه پوست کهنه تر باشد بهتر است. باید دقت کرد که حتما از پوست طبیعی در دهانه ساز استفاده شده باشد و در اندازه ی مناسب کشیده شده باشد بدین صورت که نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. هنگام فشردن پوست به سمت پایین نباید بیشتر از چند میلیمتر پایین برود، اگر کمی با تنبک نوازی آشنایی دارید از روی صدای آن به شل بودن یا سفت بودن پوست مورد استفاده روی ساز پی ببرید. (رنگ پوست تاثیری بر کیفیت صدا ندارد) پوست گوساله یا شتر ضخیم برای داشتن صدای بم با حجم بالاتر مناسب است و برای صدای جیغ با حجم بالا مورد استفاده برای زورخانه ، پوست بز یا گوساله ی نازک مناسب می باشد.
گرما دادن بیش از حد به پوست تنبک باعث کشیدگی آن می شود و در دراز مدت به بد صدایی آن منجر می شود ، نکته ی دیگر در این مورد این است که به پوست گرما دیده نباید آب زد ، اگر چه این کار بطور موقت باعث خوش صدایی ساز می شود اما رفته رفته باعث خراب پوست می شود.

از دیگر موارد مهم در انتخاب یک تنبک مرغوب ، جنس چوب بکار رفته در آن است ، تنبک از چوب های گردو ، توت ، زبان گنجشک ، افرا و برخی دیگر از درختان جنگلی ساخته می شود. این چوب باید یکپارچه ، توپر ، فاقد گره و زدگی باشد.باید سعی شود از خرید تنبک های چند تکه و ساخته شده با چوب های به هم چسبیده خودداری شود زیرا هنگام تعویض پوست دچار ترک و شکستگی می شوند. همچنین از خرید تنبک های خاتم کاری شده و منبت کاری شده ، دارای نقش و نگار های مینیاتور حدالمکان خودداری شود ، زیرا بیشتر جنبه ی تزئینی دارند و قیمت ساز را چندین برابر گرانتر می کنند

نکته ی دیگر که در خرید ساز تنبک باید مورد توجه قرار گیرد ، خوش استیل و یکپارچه بودن آن است ، معمولا تمبک های خوش استیل اندازه ی دهانه شان با طول نفیر برابر است ، در نهایت وزن ساز زیاد نباشد ، سنگین بودن تنبک باعث خستگی نوازنده می شود.

در مجموع بیشترین اهمیت برای انتخاب یک تنبک مناسب در مرحله ی اول پوست آن است که باید دارای ویژگی های گفته شده باشد و در مراحل بعد سایر موارد همچون جنس چوب می باشد ، البته باید به این نکته هم توجه داشت اگر ساز از چوب بسیار مرغوب ساخته شده باشد به همان نسبت قیمت آن را بالا می برد. پس اگر نمی خواهید هزینه زیادی برای خرید تمبک متحمل شوید با رعایت نکات گفته شده در مورد جنس چوب و یکپارچگی آن ، تمبک با چوب های ارزان قیمت تر را مدنظر قرار دهید.
آموزش تنبک نوازی