در این مقاله قرار است اولین قدم گیتار زدن با پیک را یاد بگیرید. برای نواختن گیتار با پیک ، شما در ابتدا باید یاد بگیرید که پیک را باید چگونه بگیرید؟  و در مرحله بعدی باید نحوه ضربه زدن با پیک به سیم های گیتار را یاد بگیرید. قبل از هر چیزی لازم میدونم توی این مقاله توضیح کوتاهی در رابطه با مضراب بدهم.

مضراب چیست ؟

زَخمه یا مِضراب، ابزاری است که برای تولید صدا از سازهای سیمی و زهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که در تعریف بالا متوجه شدید ، از مضراب برای تولید صدا در سازهای زهی استفاده می شود. زخمه یا مضراب انواع مختلفی دارد که در هر ساز می تواند شکل و شمایل مربوط به خودش را داشته باشد .برای مثال زخمه ای که برای نواختن سازهای تار استفاده می‌شود از جنس برنج می باشد که طول تقریبی آن سه سانتی‌متر هست. زخمه ای که برای ساز قانون استفاده می شود یک حلقه نگهدارنده از جنس برنج می باشد که به دست نوازنده متصل و مورد استفاده قرار میگیرد.

علاوه بر شکل مضراب ها که با هم متفاوت هست ، جنس آن ها نیز می تواند متفاوت باشد یعنی جنس  مضراب در سازهای می تواند فلزی ، پلاستیکی ، چوبی و یا از جنس شاخ و ... نیز باشد. برای مثال اکثر گیتار نوازان مبتدی مضراب پلاستیکی گیتار را دیده اند که به نام پیک نیز مشهور است اما جنس فلزی و شکل متفاوتی از مضراب گیتار وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مضراب سه تارمضراب گیتارپیک گیتارمضراب سنتور

بسیار خب ، تا همین مقدار اطلاعات کافیه و بریم سراغ ادامه آموزش :

آموزش گیتار زدن با پیک  :

در آموزش گیتار از صفر با قسمت های مختلف ساز گیتار آشنا شدیم و یاد گرفتیم که چطور گیتار را در دست بگیریم و حالا نوبت به تمرین های دست راست می رسد. همانطور که از تیتر این مقاله پیدا است ما در این آموزش نحوه گرفتن پیک را یاد خواهیم داد و با اجرای انگشت ها فعلا کاری نداریم.

اولین مرحله برای گرفتن پیک این است که ابتدا مانند تصویر زیر انگشت های دست راست را به صورت نیمه مشت در آورید و سپس همانند تصویر زیر،  قسمت جلوی پیک را روی بند اول از انگشت اول قرار دهید و سپس انگشت شصت را روی آن قرار دهید .


نحوه گرفتن پیک گیتار

حالت دیگری هم برای گرفتن پیک وجود دارد ، می توانید انگشت آخر یعنی انگشت کوچک خود را همانند تصویر زیر، به صفحه گیتار تکیه دهید.

نحوه ضربه زدن به سیم گیتار با پیک

در هر صورت در هر کدام از روش های بالا ، دست راست شما آماده ضربه زدن با پیک به سیم ها می باشد اما باید در هنگام اجرا این نکته را رعایت کنید : نباید پیک را خیلی سفت بگیرید! باید با کمترین انرژی پیک را در دستتان بگیرید و خیلی نرم و البته با فاصله کم ، به سیم ضربه بزنید. با کمی تمرین کردن و بعد از اینکه ضربات ابتدایی را یاد گرفتید وقت رفتن سراغ تمرین های دست راست است .

تمرین دست راست در آموزش گیتار با پیک :

بعد از اینکه گرفتن پیک را یاد گرفتید حالا نوبت به تمرین و ضربه زدن به سیم های گیتار می باشد که باید این تمرین را از سیم اول شروع کنید. بار ها و بارها به سیم اول ضربه بزنید ( ابتدا با سرعت بسیار کم) و بعد از چند دقیقه بروید سراغ ضربه زدن بر روی سیم دوم ، و این کار را تا سیم ششم انجام دهید.

در مرحله بعدی از تمرین از سیم اول شروع کنید و برای هر سیم 10 تا 15 ضربه در نظر بگیرید و بدون مکث سراغ سیم بعدی بروید، اینقدر این تمرین ها را تکرار کنید تا مهارت کافی پیدا کنید.

ویدئوی زیر نحوه گرفتن پیک و چگونگی ضربه زدن به سیم های گیتار همراه با تمرین می باشد. حتما این ویدئو را که از دوره آموزش گیتار کلاسیک برای شما قرار داده شده است مشاهده کنید .