خیلی خوشحالیم که شما توسط این مقاله و سایت ما قراره آموزش های ابتدایی ساز گیتار را یاد بگیرید، آموزش هایی که برای شروع و یادگرفتن گیتار  واجب و ضروری هست بنابراین سعی می کنیم که نکته به نکته و با دقت همه مواردی که در ابتدای کار مورد نیازتون میشه را بهتون یاد بدیم. این مقاله را به عنوان آموزش گیتار جلسه اول در نظر بگیرید. با ما همراه باشید

معرفی قسمت های مختلف گیتار :

لازمه شروع هر کاری ابتدا دانستن اطلاعات کلی در رابطه با موضوع است. بنابراین اولین موردی که در جلسه اول آموزش گیتار به آن می پردازیم معرفی قسمت های مختلف گیتار است چرا که باید در ابتدا با ساز و قسمت های مختلف آن آشنا شوید تا بتوانید مرحله اول یادگیری گیتار را بگذرانید. در زیر قسمت های مختلف این ساز را برای شما نوشته ایم و حتما در تصویری که برایتان قرار داده ایم جایگاه آن را ببینید :

1 - سردسته - Head

2- گوشی های کوک - Tuning Keys

3- تیغه سردسته - NUT

4- فرت ها - Frets

5 - دسته یا گردن - Nech

6- صفحه انگشت گذاری - Fret Board

7- قسمت بالایی بدنه - Upper Bout

8- قسمت پایینی بدنه - Lower Bout

9- بدنه پشتی - Body

10 - صفحه صدا - Sound Board

11- دهانه صدا - Sound Hole

12- پل خرک - Bridge

13- تیغه ی خرک - Bridge Saddle

14- مارک گل رز - Rossette

قسمت های مختلف گیتار

تا اینجا قدم اول برای یادگرفتن ساز گیتار را برداشتید و بهتون تبریک میگم اما جلسه اول آموزش گیتار تمام نشده و تازه باید نحوه گرفتن گیتار را یاد بگیرید.

نحوه گرفتن و نشستن با گیتار :

حالت های مختلفی برای استفاده از این ساز وجود دارد مثل انواع حالت های ایستاده و یا نشسته که ما در اینجا به یکی از متداول ترین آن ها اشاره می کنیم. استفاده از زیرپایی یکی از متداول ترین روش ها برای مبتدیان هنگام گیتار نوازی می باشد که برای شروع می تواند خیلی خوب باشد. نحوه استفاده به این صورت است که زیر پایی را زیر پای راست خود قرار می دهید تا کمی بالا بیاید.

زیر پایی گیتار

البته می توانید بجای زیر پایی، پای راست خود را روی پای چپ خود قرار دهید و در این حالت نیاز به استفاده از زیر پایی نیست اما توصیه می کنیم که در صورت امکان در اولین جلسات یادگیری از زیرپایی استفاده کنید.

در نهایت هر کدام از کارهای بالا را که انجام داده اید باید بدنه گیتار را بر روی پای راست خود قرار دهید و دسته آن را کمی به سمت بیرون و مقداری به سمت بالا هدایت کنید.  دست چپ خود را فعلا بصورت ساده روی دسته گیتار نگه داشته باشید تا تمرین های آن شروع شود اما آرنج دست راست را ر روی قسمت پایینی گیتار قرار دهید و کف دست راست فعلا روی سیم ها قرار گیرد.

نحوه گرفتن گیتار

نکته مهمی که حتما باید هنگام نشستن با گیتار و تمرین های روزانه رعایت کنید :

 به هیچ عنوان خودتان را قوز نکنید تا بتوانید سیم ها و یا فرت ها را ببینید. به این نکته خیلی دقت کنید چون می تواند آسیب های جدی در طولانی مدت به شما وارد کند پس حتما در حین تمرین مدام این نکته را به یاد آورید. می توانید در صورت امکان جلوی آینه تمرین کنید تا خودتان را در آینه ببینید، این کار باعث می شود که هنگام تمرین این نکته مهم را فراموش نکنید. 

معرفی سیم های گیتار :

تا اینجای کار امیدوارم که از این آموزش خوشتان آمده باشد. حالا وقت این هست که شماره و نام سیم های گیتار را یاد بگیرید . روی گیتار شش سیم وجود دارد و از پایین به بالا شمارش می شوند. یعنی سیمی که به زمین نزدیک تر است سیم شماره یک و به ترتیب تا بالا سیم شماره شش شماره گذاری شده اند.

در گیتار های کلاسیک معمولا سه سیم اول نایلونی که اصطلاحا سیم های زیر نامیده می شوند و سه سیم بعدی فلزی می باشند که به سیم های بم شهرت دارند

البته خوب است این را بدانید که همه گیتار ها شش سیم ندارند و یا اینکه اصلا سیم نایلونی ندارند،  برای اطلاعات بیشتر در این رابطه مقاله انواع گیتار ها را مطالعه کنید تا با انبوه این ساز بی نظیر بیشتر آشنا شوید.

 

 در تصویر زیر شماره گذاری سیم ها و همینطور نام گذاری نت سیم ها  به صورت دست باز را مشاهده می کنید، حتما این نام گذاری را به خاطر بسپارید چون در جلسات بعدی به آن نیاز داریم.

نام سیم های گیتار

آنچه که تا اینجای کار به شما گفته شده تنها یک ویدئو کوچک از جلسه اول پکیج آموزش گیتار مبتدی  می باشد و ما برای درک بهتر شما عزیزان ، این ویدئو را برای شما قرار داده ایم، حتما این فیلم آموزش گیتار را تماشا کنید تا سراغ بقیه آموزش برویم :

 

نحوه گرفتن پیک و تمرین های ابتدایی دست راست :

حالا باید بتوانیم از دست راست استفاده کنیم بنابراین قبل از هر چریزی باید بتوانید یاد بگیرید که چطور پیک را بگیرید؟

قبل از این که شروع کنیم به توضیحات باید بدونید که الزامی برای استفاده از پیک وجود نداره و شما می توانید با پنجه شروع به آموزش کنید که هر کدام سبک خودشان را دارند مثلا برای سبک فلامینکو از پنجه و برای سبک کلاسیک از پیک استفاده می شود اما چیزی که در این مرحله حائز اهمیت است انتخاب یکی از این دو روش در مسیر یادگیری می باشد. ما در دوره آموزشی گیتار که در سایت آکادمی موسیقی آرمیس برای شما تولید کرده ایم هر دو روش را آموزش داده ایم اما همانطور که در اینجا گفته ایم و مدرس هم در ویدئوها توضیح داده است باید یک روش را انتخاب و با همان روش شروع به تمرین نمایید.

ویدئوی زیر از مقاله نحوه گرفتن پیک گیتار و تمرینات مربوط به دست راست می باشد که حتما باید تماشا و تمرین کنید تا سراغ قسمت بعدی آموزش برویم.

 

تمرین های ابتدایی با دست چپ برای مبتدی ها :

بعد از گذراندن مراحل قبلی ، حالا نوبت میرسد به یکی از مهمترین آموزش های پایه ای گیتار یعنی تمرین دست چپ در گیتار . دقت کنید گفتم آموزش های پایه گیتار ، پایه یعنی بیس و اساس کار، یعنی اصلا نباید از سر این تمرین ها به سرعت و به راحتی رد شوید چون از این به بعد هر کار و هر تمرینی که میخواید انجام بدید با این قسمت درگیر هست بنابراین اصلا برای رفتن به جلسه دوم آموزش گیتار عجله نکنید! برای اینکه این مرحله یک موضوع بسیار مهم و اساسی در یادگیری گیتار هست یک مقاله ای با نام آموزش استفاده از دست چپ در گیتار برای شما عزیزان تهیه کرده ایم که در آن بصورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. از معرفی شماره انگشتان دست چپ تا تمرین های ابتدایی و مهم که حتما باید آن ها را تمرین کنید و به مهارت برسید تا به سراغ جلسه دوم بروید! بنابراین ابتدا مقاله بالا که شامل ویدئو آموزشی هم می باشد را کاملا تمرین کنید و بعد سراغ ادامه آموزش بروید.

اگر سوالی داشتید از قسمت نظرات بپرسید تا به شما جواب بدیم. موفق باشید