سوالی که بسیاری از هنرجویان گیتار می پرسند این است که کدام نوع از گیتار را برای شروع یادگیری انتخاب کنیم؟ گیتار آکوستیک یا گیتار کلاسیک ؟

قبل از پاسخ به این سوال ابتدا باید دانست هر کدام از این دو نوع گیتار چه خصوصیت هایی دارند و تفاوت آنها با یکدیگر در چیست . 

گیتار آکوستیک چیست ؟

تقریبا همه ی ما میدانیم گیتار چیست و با شکل شمایل آن آشنایی داریم پس بهتر است مستقیم برویم سر اصل مطلب ، به زبان ساده گیتاری که به تقویت کننده (آمپیلی) برای شنیدن صدایی که از آن تولید می شود نیاز نداشته باشد ، گیتار آکوستیک می گویند. این نوع گیتار از بدنه ی تو خالی خود برای پرتاپ صدای تولید شده از سیم ها و ویبراسیون استفاده می کند.

ویژگی های گیتار آکوستیک و تفاوت آن با گیتار کلاسیک :

- سیم های فلزی

- اندازه بزرگتر

- کاسه صدای بزرگتر

- دسته باریک تر

- قیمت گران تر

- صدایی شفاف تر و تیز تر

گیتار کلاسیک چیست ؟

این نوع گیتار هم در رده بندی گیتارهای آکوستیک قرار می گیرد زیرا همانند آکوستیک نیازی به تقویت کننده خارجی ندارد ( البته استثنائاتی وجود دارد ) و از نظر ساختاری بسیار به آکوستیک شبیه است. در این نوع گیتار بطور استاندارد از 3 سیم از جنس نایلون (می تواند هر 6 سیم نایلونی باشد) استفاده شده است و سه سیم دیگر آن معمولا فلزی می باشد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سیم ها می توانید مقاله نکات مهم برای انتخاب سیم گیتار را مشاهده کنید.

ویژگی های گیتار کلاسیک و تفاوت آن با گیتار آکوستیک :

- سیم های نایلونی و فلزی

- اندازه کوچکتر

- کاسه صدای کوچکتر

- دسته پهن تر

- قیمت ارزان تر

- صدایی گرم تر

تفاوت های فاحش گیتار آکوستیک و گیتار کلاسیک 

همانطور که گفته شد این دو نوع از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به یکدیگر می باشند اما به هر حال دارای برخی مشخصات متفاوتی می باشند :
سیم ها : بسیاری از گیتارهای آکوستیک امروزی مجهز به سیم های فلزی می باشند در حالیکه در گیتار های کلاسیک از سیم های نایلونی استفاده شده است که همین تفاوت باعث تولید صدایی متفاوت تری از یکدیگر می شود ، سیم های نایلونی صدایی نرم و آرامی تولید می کنند و نواختن آنها برای انگشتان راحت تر می باشند در حالیکه سیم های فلزی صدایی بلندتر و تیز تری تولید می کنند.

اندازه ی بدنه : گیتارهای کلاسیک در مقایسه با گیتارهای آکوستیک دارای بدنه کوچکتری می باشند . البته در برخی از مدل های گیتار آکوستیک همچون پارلور اندازه ی بدنه دقیقا شبیه به گیتارهای کلاسیک می باشد.

فینگربورد Fingerboard : عموماً سازهای کلاسیک دارای فینگربورد پهن تر و صاف تری می باشند و به همین خاطر فاصله بین سیم ها کمی بیشتر نسبت به گیتارهای آکوسیتک می باشد. این فاصله کمی بیشتر ممکن است کار نواختن را برای نوازنده راحت تر سازد اما سرعت نواختن را ممکن است برای افراد مبتدی کندتر سازد.

سردسته (Head Stock) قسمت بالایی گیتار که سیم‌ها در آنجا تنظیم می‌شوند در گیتارهای آکوستیک و کلاسیک دارای شکلی متفاوت از یکدیگر می باشند که در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.

قیمت : گیتارهای کلاسیک به مراتب با قیمت پایین تری نسبت به سایر گیتارها از جمله آکوستیک و الکتریک در بازار یافت می شوند به همین خاطر افراد مبتدی و نوآموزان گیتار تمایل بیشتری به خرید گیتار کلاسیک دارند. گیتارهای کلاسیک انتخاب خوبی برای سبک کلاسیک می باشند و گیتارهای آکوستیک گزینه ای مناسب تر برای سبک های جاز ، پاپ ، راک و حتی سبک بلو می باشند و به همین صورت گیتارهای الکتریک برای سبک های متال و هارد راک طراحی شده اند.

 یادگیری کدام گیتار راحت تر است ؟


اینکه شما بتوانید کدام ساز را راحت تر یاد بگیرید کاملا بستگی به تلاش و تمرین و پشتکار خودتان دارد ، اما گیتار های آکوستیک با توجه به نکاتی که در بالا توضیح دادیم ، دارای فاصله کمتری بین سیم ها هستند و برای هنرآموزان مبتدی شاید انتخاب مناسبی نباشد، همچنین سیم های گیتار کلاسیک دارای تنشن کمتری نسبت به سیم های آکوستیک می باشد که به دست نوازنده فشار کمتری می آورند. پس در مجموع دلایلی که شاید بتوان گفت گیتارهای کلاسیک برای نوآموزان بهتر است عبارتند از :


جنس سیم ها (نایلونی حداقل سه سیم)
اندازه ی بدنه (نسبت به آکوستیک کوچکترند)
قیمت ( نسبت به آکوستیک ارزان تر می باشند)
فرت ها (در بسیاری از گیتارهای کلاسیک فرت ها علامت گذاری شده اند)
سبک (موسیقی پاپ ایرانی ، سبک اسپانیایی و فلامنگو در ایران طرفداران بیشتری دارد) 

هرچند باز هم تاکید می کنیم که همه چیز در نگاه اول به تلاش و تمرین هنرآموز بر می گردد و انتخاب هر کدام از این سازها می تواند برای شروع مناسب باشد. برای شروع و یادگیری گیتار می توانید مقاله آموزش گیتار از صفر را شروع کنید.