حتما شما هم گاهی اوقات با ضربه زدن به میز یا اشیایی که ضربه خور هستند اقدام به تولید ریتم و شاید هم ملودی های خلاقانه کرده اید ! این ساده ترین و ابتدایی ترین روش تولید صدا و ضرب آهنگ می باشد که بشر از آن استفاده کرده است. می توان گفت که سازهای کوبه ای به همین علت از قدیمی ترین آلات موسیقی هستند که انسان با آنها سر و کار داشته است.

سازهای کوبه ای از دیرباز بطور گسترده در زندگی انسان مورد استفاده قرار می گرفته است ، از پیام رسانی به نقاط دوردست با وارد کردن ضربه به طبل ها ، سنج ها و ناقوس های عظیم گرفته تا مراسم های مذهبی بومیان آفریقا  و یا در میدان جنگ ... و یا امروزه استفاده از سیستم یکپارچه ای متشکل از چندین ساز ضربی بنام درامز که پای ثابت کنسرت های موسیقی می باشند.

سازهای کوبه ای دارای طیف گسترده ای می باشند :

کاخن (برای آموزش مجازی دوره ی کاخن کلیک کنید) ، طبل ، دهل ، سنج ، تمپو ، دف ، تنبک (برای آموزش مجازی دوره تنبک کلیک کنید) ، زیلوفون ، هنگ درام ، ماریمبا ، کوزه ، دایره زنگی ، ماراکا و.... 

در بین سازهای کوبه ای ممکن است برخی از سازها مانند ماراکا بطور غیر مستقیم تحت تاثیر باشند ضربه باشند اما در رده ی سازهای کوبه ای قرار می گیرند ، ماراکا سازی است که معمولا بصورت جفت با تکان دادن به صدا در می آید و معادل فارسی آن جغجغه می باشد.

امروزه از سازهای کوبه ای بعنوان ستون اصلی ،  قلب تپنده و عنصر حیاتی یک اجرا در موسیقی نامبرده می شوند. (تصور کنید که در اجرای یک آهنگ پاپ از درامز و دیگر سازهای کوبه ای استفاده نشود)

مکانیسم سازهای کوبه ای

همانطور که از نامی که به خانواده ی این سازها نسبت می دهند این سازها در هنگام ضربه خوردن تولید صدا می کنند ، اما سازهای پرکاشن یا کوبه ای ممکن است تنها با ضرب آهنگ یا rhythm نواخته نشوند و می توانند دارای هارمونی و ملودی نیز باشند. وقتی بر روی پوست کشیده شده ی سازهایی مانند درامز ضربه وارد می کنیم بخاطر داشتن فضای تو خالی در ساختار این سازها ، ارتعاش ناشی از پوست کشیده شده باعث ارتعاش هوای داخل درامز می شود و هوای اطراف درامز نیز به ارتعاش در می آید. مقدار هوای داخل این سازها میزان بم بودن ساز را تنظیم می کند. و همینطور با مقدار کشیده شدن پوست روی سازهایی مانند درامز یا طبل این میزان صدا را تغییر داد.

کوک سازهای کوبه ای 

سازهای کوبه ای از لحاظ کوک شدن به دو دسته ی کوک معین و نامعین تقسیم می شوند ، سازهای کوبه ای با کوک معین مانند عبارتند از : زیلوفون ، ماریمبا ، طبله و ..

و سازهای کوبه ای با کوک نامعین عبارتند از : طبل ، دایره ، دایره زنگی ، دف ، ماراکا و...