گیتار از سازهای زهی است و از لحاظ ساختار تولید صدا ، شکل ، نوع سیم و.. دارای مدل های زیادی می باشد. گیتارهای آکوستیک ، الکتریک ، بیس و گیتارهای کوچک مهمترین دسته بندی این ساز را تشکیل می دهند که هر کدام در برگیرنده ی انواع مختلفی می باشند. در این مطلب از آکادمی موسیقی آرمیس به بررسی ویژگی های آنها می پردازیم.

 

گیتار با سیم فلزی(آکوستیک) - Steel String Guitar

این نوع گیتار همواره بعنوان یک گیتار آکوستیک شناخته می شود و مدرن شده ی گیتار کلاسیک می باشد که بجای سیم های نایلونی از سیم های فولادی یا فلزی در ساختار آن استفاده شده است. این نوع گیتار بسیار مناسب برای نو آموزان می باشد. کوک استاندارد آن بر پایه ی E-A-D-G-B-E  (از صدای پایین تا بالا) می باشد. صدای آن برای محیط های کوچک بسیار مناسب است اما برای اجرا در محیط های بزرگتر نیاز به میکروفون ، آمپلی فایر ، پیکاپ و سایر تجهیزات الکترونیک صدا دارد. از مهمترین و معروف ترین مدل های گیتار با سیم فلزی می توان به گیتار فلت تاپ اشاره کرد.می توانید برای اطلاعات بیشتر در رابطه با پیکاپ، می توانید به مقاله پیکاپ چیست مراجعه کنید و همچنین پیشنهاد می کنیم تفاوت‌های گیتار کلاسیک و گیتار آکوستیک را بخوانید.

گیتار کلاسیک - Classical Guitar

این نوع گیتار در بیشتر موارد بعنوان گیتار اصیل اسپانیایی شناخته می شود. بطور قابل ملاحظه ای از گیتار های آکوسیتک با سیم فلزی کوچکتر می باشند. گیتار کلاسیک دارای بدنه با قوس یکسان می باشد که نگهداری آن در هنگام نواختن را راحت تر می کند. این گیتار همانطور که در توضیح بخش قبلی گفتیم دارای سیم های نایلونی است. گیتار کلاسیک دارای 12 فرت می باشد و روی زانوی پای چپ نوازنده قرار می گیرد.

برای یادگیری گیتار می توانید دوره آموزش گیتار کلاسیک مبتدی را شروع کنید.

گیتار فلامنکو – Flamenco

فلامنکو دیگر عضو خانواده ی گیتار است که مانند گیتار کلاسیک دارای سیم های نایلونی است. و همانطور که از نامش پیداست برای سبک خاص فلامنکو طراحی شده است. در مطالب آینده تفاوت های گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو را بررسی خواهیم کرد. یک گیتار فلامنکوی با ساخت خوب بسرعت بصدا در می آید. صداها زیر شفاف و صداهای بم عمیق می باشند. گیتار فلامنکو سبک وزن است و بخش گردن یا Neck آن از گیتار کلاسیک نازک تر است.

گیتار فلزی - Steel Guitar

شاید تصور کنید که این مدل را در بخش اول توضیح داده ایم اما این نوع گیتار با گیتار سیم فلزی تفاوت دارد. ریشه ی این گیتار از ایالت هاوایی آمریکا می آید. و توسط جوزف کی کوکو در اواخر قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است. گیتار فلزی یا استیل گیتار در اغلب موارد بصورت افقی نگهداشته می شود و در حالیکه با یک دست بر روس سیم ها زده می شود با دست دیگر قطعه ی فلزی بنام بار Bar به جهت تولید نت های مختلف روی آن سیم ها گذاشته می شود.

گیتار 12 سیمی – Twelve-string guitar

همانطور که از اسم آن پیدا واضح است این گیتار دارای 6 سیم که در مدل های معمول و استاندارد بکار رفته است ، نمی باشد. یک جفت 6 تایی دیگر از سیم به آنها اضافه شده است که این سیم های اضافه نازکتر از سیم های گیتارهای معمولی می باشند و دقیقا در کنار سیم های متناظر خود قرار می گیرد. و نتی مشابه با گیتار 6 سیمی تولید می کند با این تفاوت که وسعت صدای آن یک اکتاو بالاتر می باشد. گردن یا Neck این گیتار پهن تر می باشد.

گیتار رزوناتور یا رزونانسی  - Resonator Guitar

در نگاه اول بخاطر نداشتن سوراخ صدا که از ساختارهای گیتار آکوستیک و دیگر گیتارهای هم خانواده است بنظر می رسد که در این خانواده قرار نمی گیرد ، اما گیتار رزوناتور یک نوع گیتار آکوستیک محسوب می شود. به منظور افزایش صدا درون بدنه آن قطعاتی از جنس آلومینیوم کار گذاشته شده است. به همین خاطر صدای آن بدون استفاده از تقویت کننده ها ، زیاد می باشد و شاید برای محیط های بزرگ نیازی به استفاده از آنها نباشد. از لحاظ اندازه تقریبا بزرگ و در اندازه ی گیتارهای استیل می باشند

گیتار الکتریک سولید بادی - Solid Body Guitar

سازهای با بدنه ی سولید آن دسته از سازهای سیمی یا زهی همچون گیتار باس و الکتریک ، ویولن و.. می باشند که ساختار بدنه ای بغیر از شکل نرمال و معمول مورد استفاده در نمونه های پر استفاده دارند و بجای جعبه ی صدای مرسوم از قطعه ای بنام پیکاپ الکترومگنتیک برای افزایش طنین صدای ناشی از ارتعاش سیم ها استفاده می شود. بر اساس سطح مهارت نوازنده و همچنین تجهیزات جانبی بکار رفته در این نوع گیتار ، می تواند برای بسیاری از سبک ها همچون سبک جز ، راک ، سبک بلوز ، سبک کانتری و حتی هوی متال نیز بکار رود.

گیتار نیمه آکوستیک - Semi-Acoustic Guitar

این مدل که به گیتارهای هالو بادی الکتریک (hollow-body) نیز مشهورند نوعی گیتار الکتریک است که دارای جعبه صدای گیتارهای معمولی بعلاوه ی یک یا چند عدد پیکاپ می باشد البته باید توجه داشت که این مدل با گیتار الکتریک آکوستیک تفاوت دارد. این نوع گیتار صدایی بلندتر از گیتار سولید بادی الکتریک دارد اما برای گرفتن بهترین نتیجه از قدرت صدای آن باید به آمپلی فایر وصل گردد.

گیتار الکتریک آکوستیک - Electric-Acoustic Guitar

الکتریک آکوستیک یا آکوستیک الکتریک فرقی نمی کند هر دو اسم مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از افراد این نوع گیتار را با گیتار نیمه آکوستیک و آکوستیک اشتباه می گیرند در صورتیکه ساختار صدای تولید شده در آنها متفاوت می باشند. در داخل گیتار الکترو آکوستیک از قطعه ی پیکاپ استفاده شده است در صورتی که بصورت پیش فرض در گیتار آکوستیک پیکاپ وجود ندارد و باید بصورت جدا به آن تجهیز شود. همچنین در گیتار الکترو آکوستیک از اکولایزر یا تیونر داخلی برای کوک کردن استفاده می شود.

گیتار آرکتاپ - Archtop Guitar

گیتار های آرکتاپ چه آکوستیک باشند و چه الکتریک ، ظاهری شبیه هم می دارند و شاید در نگاه یک مبتدی شکلی مانند ویولن داشته باشد. آرکتاپ ها بطور عمومی 6 سیم ، بدنه ی هالو ، سوارخ ها اف شکل ، 14 فرت و ... دارند

گیتار الکترو بیس یا الکتریک بیس - Electric Bass Guitar

از نظر ظاهری بسیار شبیه به گیتار الکتریک می باشد. اما این مدل نیاز به آمپلی فایر دارد. گیتار الکترو بیس یا باس دارای بدنه ی سولید است که بدون جعبه ی صدای مرسوم در گیتارهای معمولی است و می تواند فرت لس یا دارای فرت باشد.

گیتار بیس آکوستیک - Acoustic Bass Guitar

این مدل از لحاظ استفاده نسبت به گیتار الکترو بیس کمتر کاربرد دارد. بجای داشتن آمپلی فایر و پیکاپ برای تقویت صدا این مدل دارای جعبه ی صدا می باشد.    نمونه های معمول آن دارای 4 سیم فلزی است اما برخی دیگر از انواع این مدل دارای 5 و حتی 6 سیم می باشد.

گیتار نیمه آکوستیک بیس - Semi-Acoustic Bass Guitar

گیتار نیمه آکوستیک بیس دارای بدنه ی نیمه هالو است و پیکاپ ، سنسورها و سایر تجهیزات الکتریک بر روی آن نصب شده است. روی بدنه ی آن عموما سوراخ اف وجود دارد.

گیتار الکترو آکوستیک بیس - Acoustic-Electric Bass Guitar

شبیه به گیتار آکوستیک بیس می باشد دارای 4 سیم و بدنه ی هالو شکل است.

گیتار مسافرتی - Traveler Guitar

یک گیتار کوچک اما با درازای کامل است که تنها پهنا و سیستم جعبه ی صدا آن کوچکتر شده است دسته و فرت برد آن شبیه به گیتار آکوستیک می باشد. از لحاظ وزنی هم بسیار سبک تر از سایر مدل های گیتار است.

گیتار مینی آکوستیک - Mini Acoustic Guitar

اگر شما زیاد مسافرت می کنید و ظاهر گیتار مسافرتی را نمی پسندید گیتار مینی آکوستیک شاید مشکل شما را تا حد زیادی حل کند. البته این مدل ها بیشتر برای کودکان مناسبتر می باشند بخاطر آنکه ظاهری دقیقا شبیه به گیتار های بزرگتر آکوستیک دارند.

گیتار پارلور - Parlor Guitar

مدلی از گیتار آکوستیک در مقیاسی کوچکتر می باشد این مدل نتوانست محبوبیت چندانی در میان نوازندگان بدست آورد.

گیتار تنور - Tenor Guitar

گیتاری با چهار سیم از نوع آکوستیک و سیم های فلزی می باشد