ساز کوبه ای دف را باید یکی از اجزاء جدایی‌ناپذیر موسیقی سنتی ایران دانست . شاید با شنیدن صدای این سازدر دورهمی ها و کنسرت ها ،  به یادگیری این ساز علاقه‌مند شده باشید. قرارا هست در این مقاله بخوانیم که چطور می توانیم دف را در منزل یاد بگیریم.

قبل از هر چیز ابتدا یک مقدمه بسیار کوتاه در رابطه با دف بخوانید تا با این ساز سنتی بیشتر آشنا شوید. دف یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایرانی است که با گذشت سال‌ها هنوز هم در موسیقی سنتی پرطرفدار است. دف نوازی در ایران باستان و در آیین های مذهبی، جشن ها و جنگ ها رایج بوده است و در بسیاری از نقوش برجسته قدیمی،  نوازندگانی را می بینید که در حال نواختن دف هستند و این نشانگر قدمت طولانی سازهای کوبه ای همچون دف می باشد. بنابراین می توان گفت ساز دف یکی از سازهایی می باشد که قدمت طولانی دارد. حالا با دانستن تاریخچه بسیار مختصر دف اطلاعات بیشتری از این ساز دارید و می توانید با خیال راحت تری مسیر یادگیری دف در منزل را طی کنید.

یادگیری دف در منزل

اولین قدم برای یادگیری دف ، آشنایی با قسمت های مختلف آن می باشد. پنج قسمت اصلی تشکیل دهنده ساز دف عبارتند از : " کمانه ، انگشتی ، پوست ، گل میخ ها ، حلقه ها " که در ویدئوی زیر توضیحات کامل هر کدام را می بینید.

 

بعد از یادگرفتن قسمت های مختلف این ساز حالا نوبت می رسد به نحوه گرفتن دف . نکات بسیار مهمی در هنگام گرفتن دف وجود دارد ، برای مثال چند نومونه سوال هایی که کی تواند برای شما پیش بیاید :

  • آیا باید هنگام نواختن دف به صندلی تکیه داد یا خیر؟
  • نوازنده چپ دست باید چطور ساز را در دست بگیرد و نوازنده راست دست چطور؟
  • نحوه گرفتن شستی دف چه صورت است؟
  • و مهمتر از همه تقسیم بندی وزن دف روی هر دو دست، اینکه چطور دف را بگیریم تا در استفاده طولانی مدت آسیبی به ما وارد نشود؟


همه این موارد  در مقاله  آموزش اولیه دف بصورت کامل همراه با ویدئو  به شما آموزش داده شده است که می توانید با مراجعه به آن  و مشاهده  ویدئوی مربوطه از آن بهره ببرید.


پس تا به اینجا اگر بخواهید آموزش دف در منزل را شروع کنید قدم های اول یادگیری دف را برداشته اید. فقط این نکته را هم در نظر بگیرید که با توجه به اینکه در ابتدای مسیر یادگیری دف قرار دارید حتما در جلوی آینه تمرین کنید تا بتوانید نحوه نشستن و نگه داشتن ساز را ببینید و در صورت اشتباه آن را اصلاح نمایید.
بعد از اینکه یاد گرفتید چطور ساز دف را در دست بگیرید ، حالا نوبت آن رسیده که دو ضربه مهم ساز دف را یاد بگیرید. ضربه تم و ضربه بک

ضربه تم و بک در دف

با توجه به اینکه این ضربات در دف نوازی بسیار پر اهمیت هستند نکات بسیار مهمی وجود دارد که هنگام اجرای این ضربات باید رعایت کنید و ما تمامی این موارد را همراه با ویدئو آموزشی در طریقه دف زدن به شما آموزش داده ایم و حتما با رفتن به مقاله نامبرده از آن بهره ببرید.


در قدم آخر از مرحله آموزش دف مبتدی شما باید بتوانید آموزش تئوری دف را یاد بگیرید، اینکه چطور بتوانید نت های مختلف را بخوانید ، ارزش زمانی نت ها را درست اجرا کنید و خیلی از موارد دیگر مربوط می شود به نت خوانی دف. برای مثال وقتی گفته می شود نت سیاه یا نت چنگ، شما باید بدانید که به چه صورت نوشته می شوند و چه ارزش زمانی دارند، میزان شمار ها چه هستند و هر میزان شمار را به چه صورت بشمارید و بسیاری از موارد دیگر در آموزش نت خوانی دف به شما آموزش داده می شود تا بتوانید تمرینات دف نوازی بیشتری را اجرا کنید.


در نهایت بعد از این مرحله شما توانایی این را دارید که جلسه به جلسه با تکنیک هایی که در آموزش دف نوازی به شما یاد داده می شود تمرین های بیشتری را  اجرا کنید و به مهارت خود اضافه نمایید. اگر این مسیری که گفته شد را طی کنید به راحتی می توانید به یادگیری دف بپردازید و از آموزش این ساز بسیار دوست داشتنی و جذاب در منزل لذت ببرید. در صورتی که سوالی برایتان پیش آمده در انتهای همین مقاله بنویسید تا پاسخ داده شود. موفق باشید.