آهنگی که در این مطلب می شنوید بنام Adagio از کنسرتوی آرانخوئز یکی از معروفترین آثار گیتار کلاسیک جهان می باشد که در ایران هم طرفداران فراوانی دارد. این کنسرتو بارها توسط نوازدندگان مطرح  گیتار کلاسیک جهان از جمله جان ویلیامز ، پیه رومرو ، جولیان بریم ، نارسیسو یپز ، پاکو دلسیوا و... اجرا شده است. کُنسِرتو د آرانخوئز  به اسپانیایی Concierto de Aranjuez کنسرتویی بر اساس ساز گیتار است که آهنگسازی آن توسط  "خواکین رودریگو" (Joaquín Rodrigo) در سال 1939 نوشته شده است.

Concierto de Aranjuez-Adagio


رودریگو یکی از شناخته شده ترین آهنگسازان قرن بیستم اسپانیا این اثر که یکی از زیباترین قطعات کنسرتو در جهان می باشد را خلق نمود.  
لازم به ذکر است کنسرتو در موسیقی به معنی قطعه ای است که ارکستر با تمامی سازهایش به کمک برای اجرای یک ساز مشخص می رود و با این ساز که بصورت تکنواز جلودار صحنه خواهد بود ، همکاری می کند. این قطعه معمولا به 3 (و حتی 4 ) بخش که در اصطلاح به آن موومان می گویند تقسیم می شود.

موومان های قطعه کنسرتو د آرانخوئز عبارتند از :  

موومان اول : Allegro con spirito
موومان دوم : Adagio
موومان سوم : Allegro gentile

کنسرتو د آرنخوئز در سه موومان ساخته شده و موومان دوم آن که گفتگویی سمبلیک بین گیتار و ارکستر است از شهرت بیشتری برخوردار است. رودریگو به افتخار شهر زادگاهش (آرنخوئز شهری کوچک در 50 کیلومتری مادرید) نام این کنسرتو را آرانخوئز نهاد. این اثر دل انگیز بازگو کننده ی احساسات رودریگو از جنگ داخلی اسپانیا می باشد.

آنچنان که او در خاطراتش می نویسد  :

... (نمی دانم چرا ولی همه ی چیزهایی که در ارتباط با کنسرتو هستند در خاطرم باقی مانده اند) همچنین به یاد می آورم که یک روز صبح ، دو ماه بعد از آن ، خودم را در اندوه و غم سنت خوزه در قلب محله ی لاتین در پاریس پیدا کردم ، بطور مبهم درباره ی کنسرتو فکر می کردم ... تم کامل آهنگ Adagio (ادای احترام) در سرم و ذهنم شنیدم ، همه بصورت یکجا و در یک لحظه ای و بدون هیچ تردیدی .. تقریبا همانند آن چیزی که شما خواهید شنید. و سپس بلافاصله ، تم موومان سوم دقیقا همانند آن چیزی که در کارم است به ذهنم آمد...
11 اکتبر 1943 ..

 

 

Concierto de Aranjuez -Movement I-Pepe Romero-Allegro con spirito
اجرای موومان اول توسط پپه رومور

 

 

Concierto de Aranjuez -Movement II- John Williams-Adagio
اجرای موومان دوم توسط جان ویلیامز

 

 

Concierto de Aranjuez -Movement III-Marcin Dylla-Allegro gentile
اجرای موومان سوم توسط مارسین دیلا