یکی از ساده ترین آلات موسیقی ، سازهای سیمی یا زهی هستند. این سازها از طریق ارتعاش سیم های موجود در خود تولید صدا می کنند. کوک آنها براساس تغییر ضخامت ، کشش و طول سیم ها انجام می گیرد. سازهای زهی به روش های مختلفی نواخته می شوند و در انواع مختلفی وجود دارند از سازهای قدیمی مانند چنگ تا سازهای مدرن و امرزوی تر مانند گیتار ، ویولن ، پیانو ... تمامی این سازها بر اساس ارتعاشات سیم های تعبیه شده در بدنه ی خود تولید صدا می کنند.

مکانیسیم تولید صدا

همانطور که گفته شد ، سیم ها وقتی در معرض ارتعاش قرار گیرند تولید صدا می کنند این ارتعاش در برخی از سازها می تواند با حرکات انگشت و ناخن و در برخی دیگر با مضراب  آرشه و چکش های مخصوص صورت گیرد. 

سه عاملی که در تعیین نوع صدایی که سیم ها تولید می کنند اهمیت دارند عبارتند از :

طول سیم ، ضخامت سیم ، میزان کشش سیم 

سیم های با طول بیشتر صدایی نازکتر نسبت به سیم های با طول کمتر تولید می کنند (این عامل را می توانید در سازهایی همچون چنگ یا هارپ که دارای سیم هایی با اندازه های مختلف می باشد را مشاهده نمایید). سیم های سفت تر از نظر بسته شدن صدایی بالاتر از سیم های شل تر تولید می کنند (سیم های گیتار یا ویولن با تغییر مقدار کشش سیم کوک می شوند). و به همین صورت سیم های با ضخامت بیشتر صدایی پایین تر نسبت به سیم های نازک تر تولید می کنند. به همین خاطر در گیتار با وجود برابر بودن طول همه ی سیم ها هر سیم نت متفاوتی را تولید می کند. برای اطلاعات بیشتر از نت و چرخه آن می توانید چرخه نت ها را مطالعه نمایید.

سازهای زهی ایی که با آرشه نواخته می شوند مانند خانواده ی ویولن ، این امکان را دارند که نت هایی گسترده تر با صدایی طولانی تر تولید کنند و داینامیک صدا در آنها قابل توجه است. در گیتارهای الکتریک از قطعه ای بنام پیکاپ مگنتیک استفاده می شود. این قطعه ارتعاشات ایجاد شده از سیم ها را دریافت می کند و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند تا وسایل الکتریکی همچون آمپلی یا تقویت کننده ها بتوانند صدای تولید شده را قوی تر نمایند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مطلب " پیکاپ در سازهای الکتریک چیست ؟ " مراجعه فرمایید.

نت های مختلف در سازهای زهی به روش های مختلفی تولید می شوند. سازهایی مانند زیتر (نوعی ساز شبیه به سنتور می باشد که بوسیله ی مضراب یا انگشت نواخته می شود.) هارپ و پیانو دارای سیم های موازی می باشند که هر کدام برای یک نت خاص بکار می روند و بصورت تکی یا با هم آکورد تولید می کنند.