سینث سایزر یا سینتی سایزر به انگلیسی Synthesizer  یک ساز الکترونیکی می باشد که سیگنال های صوتی را به صدا تبدیل می کند. این ساز قادر به تولید طیف وسیعی از صداها نظیر اصوات تولید شده پیانو ، فلوت ، ووکال یا صدای انسان و اصواتی که در طبیعت وجود دارند مانند صدای امواج دریا و... می باشد.

سینث سایزر ها اغلب با کی برد نواخته می شوند اما می توانند در کنار دستگاه های دیگری همچون سکوئنسر  ، میدی کنترلر (MIDI controller) ویند کنترلر (Wnid controller) ، دارم های الکترونیک و... بکار برده شوند.
به دلیل ترکیب صداها و افکت های مختلف یا در اصطلاح انگلیسی آن سینتی سایز کردن یا Synthesize به آن سینتی سایزر می گویند. اوسیلاتور ، مولد یا نوسانگر صدا وظیفه ی اصلی تولید صدا را در یک سینتی سایزر بر عهده دارد در نتیجه نوع اوسیلاتور و امواجی که آنها می سازند در خروجی نهایی اصواتی که سینتی سایزر می دهد ، اهمیت دارند.
سینتی سایزرها به روش های مختلف سیگنال های صوتی را تولید می کنند که هر کدام در دسته بندی خاصی قرار می گیرند که عبارتند از : 

subtractive and additive synthesis سینتی سایزرهای سابترکتیو و ادتیو (کاهنده یا افزاینده) 
wavetable synthesis  - سینتی سایزرهای ویو تیبل 
frequency modulation  - اف ام سینتی سایزر یا فرکانس مودلاسیون
phase distortion  - سینتی سایزر فاز دیستورشن
sample-based synthesis – سینتی سایزر سمپلر
و....

تاریخچه ساخت سینتی سایزر چندان مشخص نیست زیرا تشخیص بین سینیتی سایزر و سازهای مشابه ی الکتریک اولیه کار دشواری است. اما با توجه به شواهد موجود ساخت نخستین سینتی سایزر را به الیشا گری که از مهندسین برق آمریکایی بود نسبت می دهند ، او در سال 1876 بصورت تصادفی کشف کرد که خود ویبراتور های الکترومکانیکی جریان ، تولید صدا می کنند. همین امر ایده ی اختراع نخستین اوسیلاتور تک نت که اساس سینتی سایزر است را به او داد. بعد ها آن را ارتقا داد و نخستین سینتی سایزر ساخته شد.

در سال 1897 تادیوس کاهیل با اختراع نخستین ساز الکترو مکانیکی که هارمونیوم نام داشت به شهرت جهانی دست پیدا کرد و در سال 1901 با ارتقای اختراع خود تل هارمونیوم را به نخستین سینتی سایزر افزاینده تبدیل نمود.

اما واژه ی سینت سایزر نخستین بار در سال 1955 برای توصیف سازی با عنوان RCA که توسط دو مهندس آمریکایی بنام های هری اولسن و هربت بلر ، مورد استفاده قرار گرفت. در اواسط سال 1960 دکتر رابرت موگ از پیشروهای صنعت موسیقی الکترونیک آمریکا با اختراع نخستین سینت سایزر آنالوگ انقلابی در موسیقی الکترونیک پدید آورد این سینت سایزر که به سینت سایزر موگ معروف بود در سال 1968 در ساخت آلبوم باخ روزآمد توسط وندی کارلوس بکار برده شد و به اثری بسیار محبوب و معروف تبدیل گشت.

سینت سایزر تاثیر قابل توجهی در موسیقی الکترونیک قرن بیستم گذاشت ، میکی دولنز خواننده آمریکایی و گروه پاپ راک انگلیسی – آمریکایی مانکیز ، یکی از نخستین سینت سایزرهای موگ را خریداری کردند. آلبوم هایی این دو که در آنها از سینت سایزر استفاده شده بود به شدت محبوب شد به طوری که یکی از آلبوم های آنها در سال 1967 رتبه ی یک مجله ی معروف بیلبورد را از آن خود کرد. بعدها گروه های مشهور دیگری همچون بیتلز ، پینک فلوید.... در آثار خود از سینت سایزر استفاده ی زیادی کردند.
در سال 1971 یاماها یکی از کمپانی های پیشتاز تولید سازهای الکتریک ، Yamaha GX-1 خود را توسعه داد. بدین ترتیب یکی از نمونه های اولیه سینت سایزر پولیفونیک ساخته شد. بدنبال آن سینت سایزرهای پلوفونیک دیگری در اواسط دهه 70 و اوایل دهه ی 80 میلادی که بیشتر در ژاپن و آمریکا تولید می شدند روانه بازار موسیقی شدند.
که از این تولیدات می توان به سینت سایزر سیمی کمپانی رونالد بنام RS-101 و RS-202 (در سال های 1976 و 1975) ، یاماها CS-80 (در سال 1976) ، OB-X ساخت کمپانی اوبرهیم (در سال های 1975 تا 1979) و موارد دیگر همچون ژوپیتر 4 و ژوپیتر 8 (در سالهای 1978 تا 1981) اشاره کرد.

در اواخر دهه ی 70 سینت سایزرهای دیجیتال و سمپلر به بازار های جهانی راه پیدا کردند این سینت سایزرها در مقایسه با انواع آنالوگ خود قابلیت تولید صداهایی با خصویات متفاوت تری داشتند. درحالیکه این سینت سایزرهای دیجیتالی که به تازگی وارد بازار شده بودند بسیار گرانقیمت بودند اما خصوصیات متفاوت تولید صدای آن و سریعتر وفق پیدا کردن نوازنده با آنها باعث استفاده ی فراوان آنها در میان گروه های انگلیسی و آمریکایی شد.

در سال 1983 یاماها از سینت سایزر دیجیتال خود با نام DX7 رونمایی کرد.  پیشرفت سریع تکنولوژی و رقابت کمپانی های همچون رونالد و یاماها و چند کمپانی مهم دیگر باعث تولید سینت سایزرهای حرفه ای تر ، از لحاظ وزنی سبک تر و حجمی کوچکتر از مدل های پیشین خود شدند با آنکه همچنان سینت سایزر یک ساز گرانقیمت محسوب می شد اما دیگر از قیمت های نجومی اولیه خبری نبود و گروه های کوچک نیز توانایی تهیه آن را داشتند.

از مشهورترین نوازندگان و آهنگسازان سینت سایزر در جهان می توان به آهنگساز ژاپنی کیتارو اشاره کرد که سینت سایزر بخش جدانشدنی از آثارش می باشد. سایر نوازندگان مشهور سینت سایزر عبارتند از یانی ،  جان فاکس ، گری نیومن ،  دیوید بویی (موسیقی‌دان، خواننده، تهیه‌کننده، آهنگ‌ساز، نقاش و بازیگر مشهور انگلیسی( جورج کلینتون ، مورت گارسون ، هانس زیمر ، ونگلیس (از او بعنوان یکی از برترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک در همهٔ دوران یاد می شود)