تولد و دوران کودکی 

یانیس کریسومالیس با نام هنری یانی ، متولد 1333 (14 نوامبر 1954) در کالاماتا شهری ساحلی در کرانه دریای مدیترانه در جنوب یونان می باشد. پدرش کارمند بانک و مادرش خانه دار بود ، دومین فرزند خانواده بود یک برادر بزرگتر از خود و یک خواهر کوچک تر از خود سایر اعضای خانواده کریسومالیس را تشکیل می دهند.همچون بسیاری از نوابغ موسیقی ، یانی هم در دوران کودکی استعداد موسیقی خود را به رخ همگان نشاند تنها 6 سال داشت که میتوانست پیانو و آکاردئون بنوازد.
والدینش همواره از مشوقان او برای یادگیری موسیقی بودند و در کنار آن زندگی ایی کاملا یونانی برای او فراهم نموده بودند ، اغلب یونانی ها بخاطر بودن در کنار سواحل زیبای مدیترانه و زندگی در شهرهای ساحلی ، ماهیگیری و شنا را بخشی از زندگی خود می دانند. به همین خاطر یانی شنا گری ماهر بود چنانکه او در چهارده سالگی رکورد ملی شنا در ماده ی آزاد 50 متر را شکست و قهرمان این رشته شد.
یانی از همان دوران کودکی علاقه ی زیادی به موسیقی آکادمیک نشان نمی داد و هموازه از قوانین سرپیچی می کرد و بیشتر دوست داشت به سبک خود موسیقی را یاد بگیرد به این ترتیب او موسیقی دانی خودآموخته بود.

ترک وطن و آغاز دوران تحصیلی دانشگاهی

در سال 1972 زادگاهش یونان را به مقصد آمریکا ترک کرد تا در رشته ی روانشانسی در دانشگاه مینه سوتا مشغول به تحصیل شود.او با پشتکار توانست نمرات بالایی در دروس خود کسب کند و کمک هزینه ی دانشجویی را نصیب خود کند و سرانجام در سال 1976 توانست در رشته ی روانشناسی در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شود. به هنگام تحصیل و در اواخر دوران دانشجویی خود به عضویت یک گروه راک اند رول درآمد و در این گروه به نواختن پیانو پرداخت او از این فرصت برای ارتقای سبک شخصی خود که همان استفاده از کی برد و پیانو در کارهایش بود استفاده کرد.

فارغ التحصیلی و پیوستن به گروه موسیقی

پس از فارغ التحصیلی تصمیم گرفت موسیقی را بصورت حرفه ای ادامه دهد و بطور کامل آن را تبدیل شغل خودش کند. در سال 1977 به گروهی راک به اسم آفتاب پرست یا chameleon پیوست .این گروه در اوایل دهه 70 توسط چارلی آدامز پایه ریزی شد. یانی در این گروه معروف کیبرد می نواخت ، این گروه در آن زمان پس از موفقیت های محلی فراوان مبادرت به انتشار دو آلبوم نیز نمودند. همکاری یانی با چارلی آدامز تا سالها ادامه یافت (این دو تا سال 2010 و حتی پس از آن نیز با یکدیگر همکاری می کردند).   

نخستین آلبوم 

در سال 1980 یانی تواسنت نخستین آلبوم خود را به اسم آپتمستیک منتشر کند. با تجربه های کاری ایی که در گروه chameleon بدست آورده بود این آلبوم را با تمرکز بر موسیقی الکترونیک ضبط نمود. به دلیل نوع سبک و آشنا نبودن مردم در آن زمان با موسیقی نوین الکترونیک ، این آلبوم چندان مورد استقبال قرار نگرفت (لازم به ذکر است که این آلبوم بعد ها در سال های 1984 و 1989 بازنشر شد)

مقصد بعدی لس آنجلس ، شهر فرشتگان

 بین سالهای 1980 تا 1984 یانی با گروه chameleon مبادرت به اجرای تورهای سراسری کرد. پس از آن از گروه جدا شد و به لس آنجلس نقل مکان کرد. اوایل زندگی خود در لس آنجلس کار موسیقی چند پروژه تبلیغاتی و سینمایی را برعهده گرفت. در این زمان دو آلبوم دیگر تولید کرد ، و در حال ساخت آلبوم سوم خود بود که پیشنهادهای زیادی از هالیوود دریافت کرد. در آن زمان یانی توانست موسیقی 4 فیلم سینمایی را بسازد و 3 آلبوم دیگر از خود را روانه بازار کرد و آلبوم نخست خود را بازنشر کرد. 

یانی در سال 1987 نخستین گروه خود را تشکیل داد این گروه با همکاری درامر و بنیانگذار گروه chameleon ، چارلی آدامز و جان تش نوازنده کیبرد تورهای زیادی را در شهرهای مختلف آمریکا برگزار کردند. آلبوم های کلید تخیل (1986) ، از روی سکوت (سومین آلبوم استدیوی یانی 1987) ، روزهای آفتاب پرست (چهارمین آلبوم یانی با درامز چارلی آدامز ، کیبرد جان تش و جیوانا جویس ، 1988)
همکاری ارکستر دالاس با او در اجرایش در اواخر سال 1990 موجب اعتبار گرفتن سبک ویژه ی خود شد که پیش از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. این موفقیت زمینه ساز موفقیت های چشمگیر بعدی خود شد.

کاندید دریافت جایزه گرمی 

آلبوم جرات "آرزو" به انگلیسی Dare to Dream”" که هشتمین آلبوم دوران حرفه ای یانی محسوب می شود در سال 1992 منتشر شد ، این آلبوم مجموعا در 65 شهر مختلف در تورهای یانی برگزار شد. نوازندگان این آلبوم افرادی چون چارلی آدامز (درامر) ، کارن بریجز (ویلون) ، مایکل برنو (پرکاشن) و... بودند. آهنگ آریا Aria یکی از قطعات آلبوم جرات آرزو ، کاندید دریافت جایزه گرمی شد. این آهنگ بر اساس دو نوازی گل از اپرای لاکمه 1883 ، ساخته لئو دلیبس آهنگساز مشهور فرانسوی ساخته شده است. نهمین آلبوم یانی بنام در "زمان من" به انگلیسی In My Time”" یکی از آلبوم های مورد علاقه ی یانی ، که در سالی 1993 منتشر شد نیز نامزد دریافت جایزه گرمی شده است

کنسرت آکروپولیس ، دومین  ویدیو کنسرت پرفروش تاریخ

یکی از باشکوه ترین کنسرت های یانی که شاید فیلم های سیستم نمایش خانگی با فرمت VHS آن برای ما یادآور خاطرات فراوان باشد ، کنسرت زنده در آکروپولیس در سال 1993 است این کنسرت مکان تاریخی 2000 ساله آکروپولیس یونان اجرا و فیلمبرداری شد. لازم به ذکر است که تنظیم و رهبری این کنسرت را شهرداد روحانی موسیقدان برجسته ایرانی برعهده داشته است. شاید بتوان گفت یانی تمام زندگی خود را صرف این کنسرت خرج نمود تا پس از 20 سال دوری از زادگاهش اجرایی حماسی و شاهکاری در خور کشورش ارائه دهد ، به همین منظور یانی بیش از 2 میلیون دلار از هزینه اجرای این کنسرت را شخصا پرداخت نمود ، این کنسرت از شبکه ی پی بی اس آمریکا پخش شد و به سرعت به یکی از محبوب ترین اجراهای آن زمان تبدیل گشت ، بنا بر آمارهای موجود بیش از نیم میلیارد نفرد در بیش از 65 کشور جهان ویدیوی این کنسرت را تماشا کردند. آکروپولیس در مجموع با فروش بیش از 7 میلیون نسخه در سراسر جهان توانست به دومین کنسرت ویدیویی پرفروش تمام تاریخ بعد از آلبوم تریلر مایکل جکسن تبدیل شود.

کنسرت های جهانی یانی در دهه نود میلادی با قدرت تمام ادامه یافت ، یانی که بیشتر ترجیح میدهد در مکان های تاریخی شهر های دنیا کنسرت برگزار کند ، توانست مجوز اجرای کنسرت در تاج محل هندوستان را بدست بیاورد و جزو معدود هنرمندان غربی است که در این مکان تاریخی به اجرا پرداخته است. بدنبال این کنسرت ، یانی توانست در شهر ممنوعه چین نیز اجرا داشته باشد .

توقف فعالیت هنری 

پس از سری طولانی کنسرت ها و تورهای جهانی ، و جدایی از لیندا اونز در سال 1998 ، یانی ترجیح داد که فعالیت موسیقی خود را متوقف کند و به مدت سه ماه به زادگاهش و نزد والدینش بازگشت ، او حداقل به مدت 2 سال با هیچ رسانه ای مصاحبه نکرد و مبادرت به سفر به دور دنیا کرد
بعدها یانی در مصاحبه ای اعلام کرده بود که بدلیل خستگی و افسردگی این کار را کرده بود. با این کار می خواست نگرش مردمان دیگر را از زندگی ببیند و رویای آمریکایی را ترک کند.

از سر گیری فعالیت هنری 

پس از توقفی دو ساله در ساله 2000 ، یانی نخستنین آلبوم استدیویی خود را با نام اگر می توانستم به تو بگویم “If I Could Tell You“ را عرضه کرد. این آلبوم بیانگر تغییرات شخصیتی یانی پس از بازگشت به سواحل شرقی بود. در سال 2003 آلبوم قومیت Ethnicity”"  سیزدهمین آلبوم یانی ، با محوریت بسیاری از فرهنگ های جهان منتشر شد. کمی پس از آن در همان سال یانی آلبوم دیگری با نام زندگینامه خود Yanni In Words را روانه بازار کرد که به فروش خوبی هم دست یافت. در سال 2010 آلبوم "حقیت لمس کردن" Truth of Touch شانزدهمین آلبوم یانی منتشر شد که بازتاب تاثیرات سبک های سازی معاصر ، الکترونیک و سینمایی بود.

آخرین تور کنسرت یانی در سال 2017 و در کشورهای کویت و آمریکا برگزار شد. و همچنین آخرین آلبوم منتشر شده ی یانی با نام "آسایشی احساس برانگیز" سال 2016 می باشد    

یانی و ایرانیان 

یانی در بین ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور بسیار پرطرفدار می باشد ، چنانچه طرفداران او دو وبسایت رسمی او را به زبان فارسی مدیریت می کنند و فعالیت های حرفه ای او را به شدت پیگیری می کنند. یانی که در تور ارمنستان خود از سیل عظیم جمعیت ایرانیان شگفت زده شده بود ، در پاسخ به سوال رادیویی یکی از طرفداران ایرانی خود برای حضور در ایران و اجرای کنسرت ، گفت :

کنسرت های من معمولا 2 ساعته هستن ، اما در کنسرت ارمنستان بطور خاص اجرای من 3 ساعت طول کشید ، چون جمعیتی را دیدم که سه ساعت تمام آواز می خواندن و با شور و حرارت فراوان همراهی می کردند ، از مترجمم پرسیدم پاسخ داد نمی تونم ترجمه کنم ارمنی نیست ، به زبان فارسی می خونن ، من از این همه شور و شعف ایرانی ها شگفت زده شده بودم ، امیدوارم در آینده کنسرتی در ایران در دو الی سه شهر برگزار کنم ، اما زمان اینکار را حقیقتا نمی دانم ....