حسن شماعی زاده متولد 1322 ، نوازنده ، آهنگساز ، خواننده ، و ترانه سرای موسیقی پاپ ایرانی می باشد که در بسیاری از ترانه های مطرح خوانندگان بنام ایران نقش آفرینی کرده است.

دورانی کودکی و شروع فعالیت های هنری

وی متولد اول آذر ماه 1322 شهر اصفهان می باشد. اولین بار در سن 13 سالگی در ارکستری که در یکی از تئاترهای اصفهان برگزار شده بود نوازندگی کرد و فعالیت هنری اش را بصورت رسمی آغاز کرد. دوره ی متوسطه ی تحصیلی خود را در دبیرستان ادیب اصفهان گذراند. پس از فارغ التحصیلی در سال 1341 برای ارتقای هنر موسیقی خود به تهران مهاجرت کرد. وی مدتی در تئاتر کار کرد و در سال 1345 به کار در رادیو مشغول شد. رادیو در آن زمان سکوی پرتاپ بسیاری از خوانندگان ، نوازندگان و آهنگسازان مطرح آینده بود. همزمان با کار در رادیو برای ارکسترهای جز و پاپ موسیقی می نواخت و با چند ارکستر اسپانیایی به همکاری پرداخت. وی مدتی هم بعنوان ساکسیفون نواز در گروه بلک کتز یا گربه های سیاه به هنرنمایی پرداخت.

آغاز کار در حرفه ی آهنگسازی

به دلیل مشکلات جسمی و ابتلا به دیسک گردن در اثر نوازندگی های طولانی مدت ترجیح داد به کار آهنگسازی روی آورد و از نوازندگی فاصله بگیرد و به همین خاطر از سال 1351 حرفه ی آهنگسازی را آغاز نمود. نخستین آثاری که حسن شماعی زاده برای آنها آهنگسازی کرده عبارتند از : ترانه گریه با صدای رسایی ، حالا خیلی دیره با صدای عارف و نمیاد با صدای گوگوش ، تمامی این آهنگ ها با هم منتشر شدند.

پس از موفقیت های چشمگیر در آهنگسازی ، بسیاری از خوانندگان و ترانه سرایان علاقه به همکاری با شماعی زاده داشتند. وی برای عارف ، گوگوش ، داریوش ، ابی ، فرهاد ، ستار ، مارتیک ، رامش ، نوش آفرین ، معین و... کارهای پر طرفدار و موفقی را عرضه کرد. مشهورترین آثار گوگوش را شماعی زاده آهنگسازی کرده است و یکی از موفق ترین آهنگهایی که برای ابی ساخته است آهنگ ترانه شکار می باشد این آهنگ توانست در 1354 در فستیوال استانبول مقام اول را کسب کند.

آغاز خوانندگی 

در سال 1352 در برنامه ی شوی زنده ی چشمک برای نخستین بار خوانندگی را آغاز کرد ، بعدها وی عنوان کرد که این کار را به دلیل درخواست های زیاد مردم انجام داده است. در این برنامه گوگوش و اردلان سرفراز نیز حضور داشتند و شماعی زاده ترانه ی مرداب با تنظیم واروژان را اجرا کرد این ترانه به یکی از موفق ترین ترانه های آن دوران تبدیل گشت و بیش از 198 هزار نسخه از آن فروش رفت.

موفقیت های شماعی زاده در خوانندگی همچنان ادامه یافت و اجرای آهنگ اقاقی ترانه ای از شهریاری قنبری ، در سال 1354 یکی دیگر از آهنگ های پر مخاطب او بود ، بر طبق نظر سنجی ایی که مجله ی زن روز در سال 1354 او بعنوان بهترین خواننده ی مرد سال از سوی مردم برگزیده شد.

همکاری سه گانه ی اردلان سرفراز ، شماعی زاده و گوگوش موفق ترین آثار موسیقی پاپ ایران را رقم زد. بدین صورت که گوگوش به اجرای ترانه هایی می پرداخت که اردلان سرفراز آنها را سروده بود و شماعی زاده برای این ترانه ها ملودی و آهنگسازی می کرد و در برخی موارد واروژان نیز تنظیم آنها را برعهده داشت. ترانه های کولی ، جاده ، کیه کیه ، بمون تا بمونم ، غریب آشنا ، مرداب ، کویر برخی از آثار بی شمار و پرمخاطبی هستند که حاصل همکاری این سه نفر می باشند.

با وقوع انقلاب در سال 1357 و مشکلات بوجود آمده برای هنرمندان ، همکاری این سه تن به پایان رسید ، گوگوش در ایران ماند و برخی اختلافات بین شماعی زاده و سرفراز که ریشه ای قبل از انقلاب و همکاری در ایران داشت باعث شد تا این دو با یکدیگر قطع همکاری کنند. البته در سال 1396 این سه تن با توری بعنوان مثلث خاطره ها پس از 40 سال بار دیگر با یکدیگر به همکاری پرداختند.

شماعی زاده پس از وقوع انقلاب به آمریکا و شهر لوس آنجلس مهاجرت کرد و بین سال های 1360 تا 1370 یکی از پرکارترین خوانندگان پاپ ایران بود و آثار زیادی را روانه ی بازار موسیقی ایران کرد. وی در طول این مدت 17 آلبوم بعنوان خواننده و آثار دیگری را بعنوان آهنگساز برای برخی از خوانندگان نسل دوم موسیقی پاپ ایران همانند منصور ، امید ، شیلا ، سوزان روشن ارائه داد.

وی در سال 2006 در مصاحبه ای با یکی از رسانه های خارج از کشور اعلام کرد بخاطر آنکه احساس می کند او در آهنگسازی مورد سوء استفاده دیگران قرار گرفته است تمایلی برای همکاری با خوانندگان دیگر ندارد و تصمیم گرفته است برای خود کار کند.

شماعی زاده در سال 1347 با همسرش نوشین ازدواج کرد و این ازدواج همچنان پابرجاست. حاصل ازدواج آنها دو فرزند بنام های افشین و عقیق می باشد که در حال حاضر در آمریکا زندگی می کنند.

برخی از مهمترین ترانه هایی که شماعی زاده آهنگسازی آنها را برعهده گرفته است :

مرداب ، ترانه سرا اردلان سرفراز ، تنظیم واروژان
غریب آشنا ، ترانه سرا اردلان سرفراز ، تنظیم واروژان
بخاطر تو ، ترانه سرا هدیه ، تنظیم منوچهر چشم آذر
اجاق ، ترانه سرا اردلان سرفراز ، تنظیم  شماعی زاده
سفر ، ترانه سرا اردلان سرفراز ، تنظیم  شماعی زاده
غریبه ، ترانه سرا ایرج رزمجو ، تنظیم  منوچهر چشم آذر
اقاقی ، ترانه سرا شهریار قنبری ، تنظیم منوچهر چشم آذر
گناه ، ترانه سرا شهریار قنبری ، تنظیم اریک
دستو بذار تو دستم ، ترانه سرا مینا جلالی ، تنظیم مهداد زند کریمی
بیشتر و بیشتر ، ترانه سرا بیژن سمندر ، تنظیم نوید نحوی
برکه ، ترانه سرا بیژن سمندر ، تنظیم نوید نحوی
چین چین دامن ، ترانه سرا همایون هوشیار نژاد ، تنظیم کاظم عالمی
یکی به دادم برسه ، ترانه سرا هما میرافشار ، تنظیم کاظم عالمی
تولدت مبارک ، ترانه سر بیژن سمندر ، آهنگسازی مشترک با انوشیروان روحانی ، تنظیم منوچهر چشم آذر
چشم و ابرو ، ترانه سرا مسعود فردمنش ، تنظیم مهداد زندکریمی
جونم فدات ، ترانه سرا هما میرافشار ، تنظیم کاظم عالمی
همخونه ، ترانه سرا همایون هشیار نژاد ، تنظیم شماعی زاده
یه دختر دارم ، ترانه سرا مسعود فردمنش ، تنظیم منوچهر چشم آذر
جل الخالق ، ترانه سرا بیژن سمندر ، تنظیم خورخه پاترانو
داماد ، ترانه سرا حسن شماعی زاده ، تنظیم شوبرت آواکیان
مرداب ، ترانه سرا اردلان سرفراز
دستای تو ، ترانه سرا اردلان سرفراز
غریب آشنا ، ترانه سرا اردلان سرفراز
شکار ، ترانه سرا محمدعلی شیرازی 
دوپنجره ، ترانه سرا اردلان سرفراز
منو گنجشک های خونه ، ترانه سرا اردلان سرفراز
کوه ، ترانه سرا اردلان سرفراز
جاده ، ترانه سرا اردلان سرفراز
مخلوق ، ترانه سرا منصور تهرانی
و.....