منوچهر چشم آذر متولد 23 آذر ماه 1323 (14 ام دسامبر 1944) شهر اردبیل می باشد. پدر و مادر او پس از جنگ جهانی دوم از روسیه به ایران مهاجرت کردند. چند سالی در تبریز زندگی کردند و زمانی که منوچهر 5 سال داشت به تهران نقل مکان کردند.چشم آذر در خانواده ی کاملا آشنا به موسیقی بزرگ شد ، پدرش اسماعیل چشم آذر در مسکو در ارکستر فلارمونیک به نوازندگی ویولن مشغول بود و پدر بزرگش نیز از علاقمندان به هنر موسیقی بوده و ساز تار را نوازندگی می کرده است. ناصر چشم آذر برادر بزرگتر منوچهر نیز از آهنگسازان و موسیقی دانان برجسته ی ایران می باشد (وی در اردیبهشت ماه 97 وفات یافت).

منوچهر چشم آذر همواره بزرگترین حامی و مشوق خود را پدرش می داند و در این باره می گوید :
"در سن 6-7 سالگی بودم که در تهران ، پدرم چون خودش ویولن می نواخت و البته تسلط به سازهای بسیاری داشت ، برای من یک ویولن کوچک خرید و شروع کرد به آن را به من یاد بدهد ، البته من یکی دو سال بیشتر این ساز را دستم نگرفتم و خیلی به ویولن علاقه ای نشان نمی دادم ..."

در 9 سالگی و با باب شدن آکاردویون در آن زمان ، پدرش برای او آکاردوین خرید و او نزد معلم خصوصی به یادگیری آکاردیون و نت های موسیقی پرداخت.
در یازده سالگی (1334) پدرش او را در هنرستان عالی موسیقی تهران ثبت نام می کند و تحصیلات خود را در رشته ی موسیقی نزد اساتیدی همچون یوسف زاده (رهبر ارکستر، رئیس هنرستان عالی موسیقی در آن زمان) کمال پورتراب (وی مدیر هنرستان عالی موسیقی در فاصله سال های 1350 تا 1352 بود) ، امانوئل ملیک اصلانیان (از اساتید بنام دانشگاه تهران و هنرستان عالی موسیقی) ادامه می دهد. ساز اصلی او در هنرستان پیانو بود. وی چند سال نیز بصورت خصوصی نزد استاد اصلانیان پیانو را به سبک کلاسیک آموخت.

منوچهر چشم آذر در 17 سالگی در گروه های کوچک ارکستر برای بعضی از مراسم های محلی به اجرا می پرداخت در آن زمان او آکاردیون می نواخت. با اینکه تحصیلات عالی او موسیقی کلاسیک بود اما با وارد شدن به بازار ایران تصمیم گرفت برای موسیقی ایرانی کار کند ، در آن زمان موسیقی ایرانی بیشتر به صورت همنوازی بود و تنظیم آهنگ به سبک امروزی نداشت.

منوچهر چشم آذر سالها در رادیو ملی ایران در برنامه هایی نظیر شما و رادیو ، ارکستر پاپ رادیویی نیز به همکاری پرداخت ، در آن زمان بخاطر آنکه گروه های ارکستر پاپ فرانسوی و اسپانیش در تهران و رادیو به اجرا می پرداختند ، تنظیمات و آهنگسازی آهنگ هایشان نیز برعهده خودشان بود و کسی در ایران بصورت حرفه ای به تنظیم موسیقی نمی پرداخت. به همین صورت اکثر خوانندگان بنام آن زمان که در رادیو به اجرا می پرداختند همچون ، عارف ، ویگن ، دلکش ، روانبخش و بسیاری از خوانندگان دیگر تنظیمات آهنگ هایشان را خارجی ها انجام می دادند.

بعدها چشم آذر نزد واروژ هاخباندیان با نام هنری واروژان از موسیقی‌دان، آهنگ‌سازان و تنظیم‌کنندهٔ مشهور ارمنی‌تبار ایرانی و از بنیانگذاران موسیقی پاپ در ایران به کار تنظیم آهنگ در رادیو پرداخت. وی پس از پنج سال همکاری با رادیو بخاطر مشکلاتی نظیر عدم استخدام رسمی در رادیو و خدمت سربازی از آنجا بیرون آمد. 

چشم آذر با اینکه در سبک موسیقی ایرانی به تنظیمات آهنگ پرداخته است اما همواره تاکید می کند که سبک اصلی او پاپ کلاسیک می باشد. به همین خاطر بیشتر با خواننده هایی که کارهای پاپ داشته اند به همکاری و تنظیم آهنگ پرداخته است. و در طول نزدیک به نیم قرن فعالیت هنریش تا کنون برای بیشتر از دو هزار اثر به تنظیم آهنگ پرداخته است.نخستین اثری که او تنظیم کرده است و ملودی آن را نوشته است آهنگ خورشید خانم از رامش می باشد.