همانطور که پیش تر در مطلب معرفی ساز کاخن اشاره کردیم ، کاخن در زبان اسپانیایی به معنی جعبه می باشد  این ساز ضربی شکلی شبیه به جعبه دارد و با گذشت زمان رشد پیدا کرد و از حالت اولیه ی صرفا یک جعبه ی خالی دارای سطح ضربه خوردنده که به آن تاپا می گویند فراتر رفت و کارخانه ها و برند های مطرح تولید ساز با توجه به پیشرفت تکنولوژی موسیقی به آن قسمت های تکمیلی اضافه نمودند تا دامنه ی بیشتری از سلایق افراد را پوشش دهند

امیدواریم که اطلاعاتی که در پست معرفی ساز کاخن داده شد و مقدمه ی بالا برای شما مفید واقع شود. در ادامه این مطلب می خواهیم نگاهی به مدل های رایج کاخن در بازار بیاندازیم و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

کاخن ماینل مدل SUBCAJ5WN

این مدل بصورت خاصی برای تولید صداهای فرکانس کوتاه ساخته شده است و دارای سیم هایی در داخل خود می باشد که صدای ترد و موج داری را می سازند. این کاخن در سایز بزرگ تولید می شود و به همین دلیل صداهای تولید شده عمیق می باشد.
ابعاد : 34.29 × 34.925 ×  50.165 سانتی‌متر
وزن : 5.8 کیلوگرم
صفحه ی جلویی  روکش از جنس چوب گردو  ، بدنه از جنس MDF ، طراحی فوق العاده و بسیار حساس به ضربات انگشت که طیف وسیعی را برای نواختن در اختیار نوازنده می گذارد. گوشه های بالایی صفحه جلویی قابلیت تنظیم برای بهینه سازی صداهای ایجاد شده ناشی از ضربه را دارد.

 

دوره آموزش کاخن

کاخن اشلاک ورک (Schlagwerk) مدل CP404-BLK 2 in One Black Edition

این مدل ساخت برند معروف اشلاک ورک می باشد که در سال 1982 تاسیس شده و در حال حاضر در شهر فرانکفورت آلمان اقدام به ساخت آلات موسیقی بخصوص کاخن های حرفه ای برای بازار جهانی می کند. 
CP404  دارای طراحی زیبا و فوق العاده می باشد و شامل تکنلوژی مارپیچ یکپارچه (تا 40 مارپیچ) در داخل خود می باشد. فنرهای مارپیچ سیمی به نحوی جاگذاری شده اند که فشردگی شان در تقابل با زوایای سطوح می باشد و هنگامی که نوازنده به سطح ضربه می زند صدای ارتعاش شده از سیم های داخل جعبه دارای رزونانس با کیفیتی می باشد.
با خارج کردن فنر های مارپیچ می توان صدایی همانند صدای کاخن کوبایی را داشت و به خاطر اینکه می توان دو صدای متفاوت را از آن داشت به آن کاخن 2 در 1 یا دو کاره می گویند.سایز این کاخن نسبتا بزرگ می باشد. 
ابعاد : 30 × 30 ×  50 سانتی‌متر
وزن : 5.9 کیلوگرم
سطح جلویی همانند تصویر و نام خود به رنگ مشکی و جنس چوب بدنه از درخت توس یا غان و 8 لایه می باشد. تمامی گوشه ها و لبه ها نرم و صاف می باشند.

 

کاخن ماینل مدل HCAJ1NT

این کاخن برای تولید صدای کلاسیک ساخته شده است و در بین سایر کاخن ها از نظر قیمت مقرون به صرفه می باشد. بدنه آن دارای ساختار سخت و قوی می باشد و صفحه ی جلویی آن از جنس بلوط قرمز و مات می باشد. گوشه های بالایی قابلیت تنظیم شدن را دارند برای داشتن صداهای متفاوت ناشی از ضربه می توانید پیچ تعبیه شده بر روی ساز را که فاصله بین بدنه و صفحه ی ضربه خورنده را تنظیم می کند.
ابعاد : 29.972× 30.48×  45.72 سانتی‌متر
وزن : 4.9 کیلوگرم
یک پورت خروجی صدا در پشت این مدل تعبیه شده است که با قرار دادن میکروفن در این قسمت می توان صدای تولید شده را تقویت کرد

 

کاخن ماینل مدل JC50LBNT Birch Wood Compact Jam

این کاخن فشرده دارای وزن کم و ابعاد کوچکتر نسبت به دیگر مدل ها می باشد که به همین دلیل به راحتی قابل حمل می باشد. بدنه ی مستحکم از این مدل یک کاخن با داوم ساخته است. این کاخن تماما از جنس چوب توس ساخته شده است همچنین دارای سیم های زهی ثابت می باشد که صدایی با کیفیت تولید می کند. این کاخن هم دارای قیمتی پایین و مقرون به صرفه می باشد. برای این کاخن هم پیج تنظیم کننده تعبیه شده است تا نوازنده با تغییر آن به بتواند انواع مختلف صدا را تولید کند. نواختن آن نزدیکی مرکز صدایی با فرکانس پایین را تولید می کند در حالیکه اگر در گوشه های بالایی به آن ضربه زده شود صدا با فرکانس بالا تولید می کند. سوراخ خروجی صدا که در پشت آن تعبیه شده دارای سایز مناسب است و در مجموع عملکرد قابل قبولی دارد.    
ابعاد : 25.9× 25.9×38.1 سانتی‌متر
وزن : 2.26 کیلوگرم

 

کاخن ال پی آمریکانا Groove Wire Cajon LP1427

شرکت لاتین پرکاشن (Latin Percussion) با نام اختصاری LP یکی از مشهورترین و معروفترین سازندگان ساز کاخن در جهان می باشد که از سال 1964 کار خود را آغاز کرده است. مدل LP1427 این شرکت یکی از پر فروش ترین ها در آمریکا می باشد
ابعاد : 38.1× 38.1× 55.88 سانتی‌متر
وزن : 5.8 کیلوگرم
این کاخن دارای کیفیت ساخت عالی ایی در قسمت بدنه و صفحه ی ضربه خورنده می باشد سطح جلویی از جنس چوب توس می باشد. گوشه ها دارای انحنا و نرم می باشند که کار نواختن را راحت می کند و رزونانس صدای تولید شده را با کیفیت می سازد.

 

کاخن ماینل مدل BC1NTWR Birch Wood Cafe Snare


 

این مدل کاخن از ماینل هم صدایی بسیار با کیفیت و با حساسیت بالا تولید می کند. دارای ابعاد بزرگی می باشد و ظاهری شیک و زیبایی با رنگ قرمز براق شرابی دارد. کل ساختمان آن با چوب مرغوب توس ساخته شده است و سیستم سیم ثابت در آن بکار رفته است. با این کاخن شما به راحتی می توانید سبک مورد علاقه خود را بنوازید و تنظیم  پیچ سفتی و شلی گوشه های آن به رنج متفاوتی از صداها دست پیدا کنید.

ابعاد : 38.1× 38.1×58.42 سانتی‌متر
وزن : 4.33 کیلوگرم

 

کاخن ماینل مدل CAJ3MB-M


 

همانند سایر تولیدات این شرکت که در بالا نام بردیم این مدل هم از ساختاری با کیفیت برخوردار است گوشه های بالایی دارای قابلیت تنظیم می باشند. این مدل دارای پنج عدد سیم می باشد که در دو نقطه داخل باکس بصورت ثابت تعبیه شده اند و صدایی کلاسیک از کاخن را تولید می کند. سطح ضربه خورنده جلویی دارای روکشی از جنس Rubberwood با طرح Makah Burl می باشد که زیبایی خاصی را به این مدل داده است ، این مدل دارای یک پد برای نشستن دراز مدت نوازنده می باشد.
ابعاد : 30 × 30.48 × 45.72 سانتی‌متر
وزن : 4.6 کیلوگرم