قبلا در رابطه با معرفی ساز کاخن و تاریخچه آن مطلبی اراده کرده ایم تا با این ساز کوبه ای بیشتر آشنا شوید و در این مطلب و مطالب آینده بیشتر به آموزش نواختن کاخن و یا همان کاخن نوازی می پردازیم.
در ابتدا باید بدانید که برای نواختن این ساز سه سبک مختلف وجود دارد :


1- سبک کوبا
2- سبک پرو
3- سبک فلامینکو (اسپانیایی)


اگر بصورت ساده بخواهیم کمی در رابطه با سبک های نوازندگی در ساز کاخن بیشتر توضیح دهیم می توان گفت که سبک های مختلف کمی از لحاظ  اجرا و از لحاظ ریتم و آهنگ با هم متفاوت می باشد که در رابطه با این موضوع در مطالب آموزشی بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد و فعلا نیازی نیست درگیر این موضوع شوید و بعد از گذراندن دوره های مقدماتی بیشتر با این موضوع آشنا خواهید شد اما این نکته لازم است که بدانید شیوه آموزش ما در این ساز بیشتر به سبک کوبا و فلامینکو نزدیک می باشد.

ویدئوی آموزشی ساز کاخن

کدام ساز کاخن برای شروع مناسب من می باشد؟

سوالی که در ابتدا برای خیلی از هنرجویان عزیز پیش می آید این است که چه سازی را برای شروع خریداری نمایند؟

انتخاب ساز به عوامل مختلفی بستگی دارد.  از اهم این موارد می توان به سبک و سیاق نوازنده و مبلغ مورد هزینه برای خریداری ساز مورد نظر نام برد. بطور ساده، سازی با صدای بم تر و یا نازک تر، ساز قابل کوک که قبلا در ساختار ساز کاخن در مورد آن صحبت کرده ایم و همینطور نوع سبک اجرای نوازنده در انتخاب ساز بسیار حائز اهمیت است ولی برای شروع می توانید از یک ساز معمولی و با قیمت مناسب تر شروع به آموزش نمایید. در صورتی که تمایل به انتخاب دقیق تر و مشاوره برای خرید ساز کاخن دارید می توانید در پایین همین پست و یا از طریق تیکت درخواست خود را ارسال نمایید تا بر اساس اطلاعات شما چند نمونه ساز مناسب را به شما معرفی نماییم. ضمنا تمامی راهنمایی ها و مشاوره ها رایگان می باشدheartwink

دوره جامع آموزش کاخن

آموزش شیوه صحیح نوازندگی ساز کاخن

یک نکته بسیار جالب که در آموزش ساز کاخن مورد اهمیت می باشد این است که باید بر روی این ساز بشینید و شروع به نواختن آن نمایید! بنابراین این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانید به درستی این کار را انجام دهید.

نحوه صحیح نشستن بر روی ساز کاخن :

پس با توجه به مطالب بالا باید از نشستن بر روی ساز کاخن شروع کنیم.

اولین نکته و مهم ترین نکته در رابطه با نشستن روی ساز کاخن این است که نباید کمر خود را خم و یا پشت خود را قوز نمایید. این مسئله بسیار جدی می باشد زیرا در طولانی مدت باعث آسیب دیدن کمر و ستون فقرات خواهد شد بنابراین به این مورد دقت کنید زیرا سلامتی شما بسیار اهمیت دارد.
مورد بعدی که باید به آن توجه نمایید نشستن بر روی صفحه بالایی ساز کاخن می باشد باید دقیقا جایی بنشینید که نه زیاد به پشت کاخن نزدیک باشید و نه زیاد به جلوی ساز یا همان صفحه تاپا. باید کمی از صفحه تاپا فاصله بگیرید و به پشت کاخن نزدیک شوید و در مرحله بعد کمی کمر خود را به سمت جلو شیب دهید که بتوانید از بالا آرم پایین ساز را مشاهده نمایید.

مرحله آخر نحوه قرارگیری پا در کنار ساز می باشد که باید خیلی راحت به نحوی که از نشستن بر روی ساز احساس راحتی نمایید پای خود را در کنار ساز قرار دهید. مراحل بالا را در تصویر زیر مشاهده می نمایید.

تصویر نشستن بر روی کاخن
 

نکته : توجه نمایید برای این که آرم پایین ساز را ببینید همانطور که گفته شد نباید کمر خود را خم و یا قوز نمایید، باید کمر شما صاف باشد اما کمی متمایل به جلو شوید. (به ویدئوی بالای صفحه مراجعه نمایید)

نحوه قرار گرفتن دست بر روی ساز کاخن :

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید دست ها باید نزدیک پاها قرار گیرد به نحوی که بتوانید به راحتی بر روی صفحه تاپا ضربه وارد نمایید.

به عنوان نکته آخر از این آموزش، می توانید در هنگام اجرا کمی زیر ساز را بلند نمایید زیرا به گفته خیلی از نوازندگان به ستون فقرات کمتر فشار می آورد اما دقت نمایید که بیش از حد پایین ساز را بالا نیاورید زیرا منجر به افتادن شما از پشت می گرددblush .

در مطالب بعدی به نحوه ضربه زدن به ساز کاخن و انواع ضربات آن می پردازیم. با ما همراه باشید.