موارد بسیار زیادی باعث می شود تا کوک گیتار شما بهم بخورد، برای مثال تغییر و جابه جایی ساز از محیط خشک به محیط رطوبت دار و یا از محیط سرد به محیط گرم و یا زمانی که به تازگی سیم های گیتار خود را تعویض کرده باشید کوک ساز شما به سرعت از بین می رود. برای این کار می توانید از تیونر های موجود در بازار که قابلیت کوک کردن را دارند استفاده کنید و یا از نرم افزارهای مخصوص گوشی های هوشمند که برای این منظور تولید شده اند بهره ببرید. خود من شخصا ترجیح می دهم که از نرم افزارهای تیونر برای موبایل استفاده کنم  زیرا همیشه همراه شما می باشد و در هر لحظه قابل دسترس می باشد و امکان استفاده از آن را دارید،  همینطور از لحاظ قیمت بسیار به صرفه می باشند زیرا اکثر آن ها امکانات پایه ای رایگانی دارند. برای مثال با نصب یک نرم افزار هم می توانید از تیونر برای کوک کردن گیتار  و هم در صورت داشتن مترونوم از آن برای تمرین های خود استفاده کنید .

نحوه کوک کردن گیتار با تیونر واقعا ساده است، اما باید اصول اولیه برای انجام این کار را بدانید. در این مقاله سعی کرده ایم توضیحات به گونه ای باشند تا بتوانید به راحتی نیاز خود را بر طرف کنید و اگر نیاز به دانستنی های بیشتری داشتید از اطلاعات بیشتر این مقاله استفاده کنید.

برنامه های تیونر برای کوک گیتار :

ما از بین برنامه های زیادی که برای کوک می توان استفاده کرد ، دو برنامه زیر را که برای سیستم عامل اندروید و ios نوشته شده است انتخاب کردیم که می توانید آن ها را دانلود و بر روی گوشی خود نصب نمایید. در صورتی که شما هم از برنامه های دیگری استفاده می کنید می توانید نام آن را در قسمت نظرات ارسال کنید تا دیگران هم از آن بهره ببرند.

برنامه  Guitartuna :

دقت کنید که این برنامه برای منطقه ایران قابل دسترس نیست !

        

دانلود برنامه Guitartuna   دانلود برنامه GuitarTuna 

برنامه Guitartuner برای اندروید :

در پایان این مقاله کار با نرم افزار GuitarTuner را برای شما تهیه کرده ایم و در صورتی که نام نت های استاندارد سیم های گیتار را می دانید می توانید به بخش آموزش کوک گیتار با نرم افزار موبایل بپردازید .

دانلود Guitar tuner از بازار

کوک استاندارد گیتار چیست؟

کوک استاندارد بسته به نوع گیتاری که شما می نوازید متفاوت است. شماره گذاری سیم های گیتار از پایین به بالا به صورت عدد مشخص می شود. به عنوان مثال در گیتار شش سیم، سیم ابتدایی از پایین شماره 1 نام گذاری می شود و همینطور که به سمت بالا می روید شماره سیم ها به 2، 3، 4، 5 و در نهایت سیم بالایی که به شماره 6 ختم می شود.

حالا با توجه به توضیحاتی که داده ایم کوک استاندارد بر روی گیتار شش سیم از سیم پایین به بالا مطابق تصویر زیر است.

نام  نت  سیم های گیتار

سیم اول از پایین (سیم شماره 1) E زیر و سیم آخر از پایین (سیم شماره 6) E بم است. برای آشنایی بیشتر و بهتر با انواع کوک های استاندارد اطلاعات بیشتری را در ادامه مقاله برای شما قرار داده ایم که بهتر است قبل از کوک کردن گیتار با تیونر، بسته به نوع گیتار خود آن ها را مطالعه کنید.

انواع کوک های استاندارد

- کوک گیتار های شش سیم:

همان طور که از نام مشخص است این گیتار ها دارای شش سیم هستند که عموما با نت های E2-A2-D3-G3-B3-E4 کوک می شوند. گیتاریست ها به طور کلی سیم های گیتار آکوستیک، گیتار کلاسیک و گیتار الکتریک خود را با این نت ها کوک می کنند.

- کوک گیتارهای دوازده سیم:

در گیتار هایی که 12 سیم دارند حجم صدای هر نت نواخته شده آن ها، دو برابر گیتار های شش سیم معمول است. این نوع از گیتارها در بین نوازندگان سبک فولکور و کانتری از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. در کوک کردن این ساز باید سیم های فرد را همانند گیتار شش سیم کوک کنید. در مرحله بعد برای سیم های زوج، چهار سیم پایین را با یک اکتاو بالاتر از همتایان خود کوک کنید و دو سیم زوج بالایی را با سیم کناریش یکسان کوک کنید

- کوک گیتارهای هفت و هشت سیم:

در برخی از مدل های گیتار الکتریک هفت یا شت سیم وجود دارد که معمولا توسط نوازندگان سبک هارد راک استفاده می شوند.  برای کوک این سازها، معمولا از کوک استاندارد به اضافه نت های اضافی بهره می برند. معمولا این نت های اضافی فا دی از (F#1) و سی(B1) در پایین نت E2 به مجموعه دیگر نت ها اضافه می شود.

- کوک گیتار بیس چهار سیم:

این ساز به طور معمول دارای 4 سیم است و به صورت کلی از پایین به بالا به صورت E-A-D-G کوک می شود. کوک استاندارد این گیتار شبیه به گیتار شش سیم است با این تفاوت که دو سیم پایین آن را حذف کرده ایم.

- کوک گیتارهای تنور:

این گیتارها دارای 4 سیم هستند که معمول ترین کوک برای این سازها C3-G3-D4-A4 است.

 

آموزش کوک گیتار با نرم افزار موبایل :

حالا که اطلاعات اولیه مورد نیاز برای کوک گیتار را می دانید می توانید به راحتی از تیونر برای کوک کردن گیتار استفاده کنید. همانطور که گفته شد ما از یکی از نرم افزارهای تیونر برای موبایل استفاده کرده ایم اما روال کار به صورت کلی مشابه هم است و می توانید چه در تیونر فیزیکی و یا دیگر نرم افزارهای تیونر از همین روال استفاده کنید.

بعد از دانلود و نصب Guitar Tuner،  باید بر روی آیکن برنامه کلیک کنید تا برنامه بالا بیاید. سپس از محیط نرم افزار ابتدا تیک قسمت Auto  را بردارید و بعد بر روی سیم اول در محیط برنامه کلیک کنید.


محیط برنامه Guitar Tuner


حالا باید به سیم اول گیتار یعنی سیم "می – E"  چند ضربه بزنید، اگر عدد نشان داده شده کمتر از صفر بود یعنی سیم گیتار شل می باشد و باید گوشی مربوط به سیم اول را پیدا کنید و در جهت سفت شدن بچرخانید، البته همزمان با چرخاندن گوشی مربوطه باید به سیم هم ضربه بزنید تا زمانی که عدد نشان داده شده دقیقا بر روی وسط یعنی عدد صفر قرار بگیرد، هرگاه این اتفاق افتاد یعنی سیم اول شما کوک شده و صدای نت " می - E " می دهد.
 برعکس این موضوع نیز صادق می باشد،  یعنی اگر با ضربه زدن به سیم اول ، عدد نشان داده شده بالاتر از صفر قرار بگیرد به معنی سفت بودن سیم گیتار است و باید گوشی سیم مورد نظر را در جهت شل شدن سیم بچرخانید تا جایی که عقربه بر روی صفر قرار بگیرد.

این روش کوک گیتار را برای بقیه سیم ها نیز استفاده کنید تا به راحتی ساز خود را کوک نمایید . در زیر بصورت ویدئو ، نکاتی که در بالا گفته شد را  بیان کردیم تا در صورت نیاز آن را ببینید. امیدواریم از این آموزش که توسط پلتفرم آموزش موسیقی آرمیس برای شما عزیزان تهیه شده است نهایت استفاده را برده باشید. موفق باشید.