مترونوم چیست؟

مترونوم که در انگلیسی Metronome نوشته می شود یک ابزار تمرینی موسیقی می باشد که با تولید ضربات یکنواخت و پی‌درپی، نوازندگان را در نگه‌ داشتن ریتم موسیقی کمک می کند.

بنابراین می توان گفت مترونوم یک دستگاه تولید ضربات یکنواخت در موسیقی می باشد.

مترونوم به دودسته کلی تقسیم بندی می شوند :

الف : مترونوم کلاسیک                     ب : مترونوم دیجیتال    

مترونوم دیجیتالی و کلاسیک

همانطور که در تصویر بالا می بینید مترونوم کلاسیک جزء مترونوم های قدیمی تر می باشند که البته هنوز هم طرفداران خودش را دارد و اما مترونوم دیجیتال هم می تواند به صورت فیزیکی مثل تصویر ارائه شده باشد و هم بصورت نرم افزاری.

در واقع مترونوم های نرم افزاری که امروزه کاربرد بسیاری دارند را می توان جزء مترونوم های دیجیتالی به حساب آورد . با توجه به فراگیر شدن گوشی های هوشمند و همچنین با توجه به رایگان بودن اکثر این برنامه ها ، در این آموزش از نرم افزار Guitartuna که یکی از نرم افزار های بسیار عالی در زمینه کوک گیتار و مترونوم می باشد استفاده کرده ایم . این نرم افزار برای هر دو سیستم اندروید و آی او اس در دسترس می باشد که می توانید از زیر دانلود کنید :

 

بعد از نصب برنامه و باز کردن آن ؛، بر روی گزینه Tools و سپس بر روی گزینه Metronome کلیک کنید

نرم افزار مترونوم

  صفحه ای که مشاهده می کنید صفحه مترونوم  شما می باشد و کار با آن بسیار ساده است. برای تغییر میزان شمار یا همان کسر میزان ،  روی قسمتی که در تصویر مشخص کرده ایم کلیک نمایید و میزان شمار خود را انتخاب نمایید: 

نرم افزار مترونوم

با کلیک کردن روی دکمه پلی ، مترونوم شروع به شمردن می کنید. می توانید از بین ریتم های مختلفی که وجود دارد یکی را انتخاب کنید و برای تغییر سرعت مترونوم یا همان تغییر تمپو نیز از گزینه های + و - برنامه استفاده کنید

نرم افزار مترونوم