فرید زُلاند متولد نهم مرداد ماه 1334 در کابل افغانستان است و با اینکه اصالتا اهل افغانستان می باشد اما یکی از پر کارترین و موفق ترین آهنگسازان موسیقی ایران بشمار می آید.

او در یک خانواده تاجیک تبار که در افغانستان زندگی می کردند به دنیا آمد پدرش جلیل زلاند آهنگساز بود خواننده بود و در بیشتر کشورهای همسایه از جمله شوروی سابق ، پاکستان ، هند و ایران برنامه اجرا کرده است و فرید موسیقی را نزد او فرا گرفت. 

در 11 سالگی به تهران مهاجرت کرد و در سال 1348 با بورسیه ای که توسط وزارت فرهنگ هنر ایران به او داده شد به هنرستان عالی موسیقی رفت. در ابتدا به یادگیری پیانو مشغول شد اما پس از یک سال تغییر رشته داد و در رشته ی هارمونی موسیقی و آهنگسازی به تحصیل خود ادامه داد. از اساتید زلاند در آن زمان می توان به فریدون فرزانه (استاد هارمونی و آهنگسازی) ، مصطفی پورتراب (استاد سولفژ) ، یوسف زاده ، مرتضی حنانه (استاد سازشناسی)  و... اشاره کرد. وی در همان زمان برای بسیاری از خوانندگان مطرح آهنگسازی کرد.

فرید وقتی تنها 15 سال داشت کار آهنگسازی خود را در تهران آغاز کرد وی پس از آشنایی با اردلان سرفراز در کاواره کوچینی که شاعر بسیاری از ترانه های خوانندگان ایرانی در آن زمان بود اولین کار خود را روی شعری از او و خوانندگی ستار انجام داد. نام این آهنگ بهت و غزل بود که مورد استقبال فراوانی قرار گرفت.

وی در مورد اینکه خود را بیشتر اهل کجا می داند گفته که "من نه خود را آهنگساز افغان ، نه ایرانی و نه تاجیکی می دانم من آهنگساز فارسی زبان هستم " 

همانند بسیاری از خوانندگان و هنرمندان ایرانی فرید زلاند پس از انقلاب به خارج از کشور مهاجرت کرد، ابتدا به انگلستان و سپس به کانادا رفت و بعد از مدتی به آمریکا و شهر لس آنجلس نقل مکان کرد. به مدت 2 سال تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ی موسیقی فیلم یا Scoring ادامه داد.

اگر چه زلاند با برخی از خوانندگان همچون داریوش و شاهرخ بر سر برخی از کارها درگیری های لفظی و مشاجراتی داشته است که حتی به سمت تهدید بر برخورد قانونی نیز پیش رفت اما تقریبا با تمامی خوانندگان مطرح ایرانی کار کرده است و ترانه های ماندگاری نیز آهنگسازی کرده است.نخستین کار مشترک و البته بسیار موفق فرید زلاند با داریوش ترانه ی " یاور همیشه مومن " با شعری از ایرج جنتی عطایی می باشد. و تنها اثری است که واروژان تنظیم آن را برای آهنگی از زلاند برعهده داشته است. 


از معروف ترین آثاری که برای ترانه های گوگوش آهنگسازی کرده است ترانه مرهم می باشد که تیتراژ فیلم سینمایی در امتداد شب می باشد. در امتداد شب بعنوان پر بیننده ترین فیلم تاریخ سینمای ایران پیش از انقلاب شناخته می شود. زلاند بسیاری از کارهای موفق معین در دهه ی 80 و 90 میلادی از جمله پریچه را نیز ساخته است. وی پس از مدتی در لس آنجلس به همراه برخی از دوستانش شرکت موسیقی آونگ را تاسیس کرد اما پس از مدتی بدلیل بروز برخی از مشکلات داخلی از این شرکت خارج شد. وی هم اکنون در لس آنجلس زندگی می کند و به آهنگسازی مشغول است.

مهمترین ترانه هایی که زلاند برای آنها آهنگسازی کرده است :

نجوا – لیلا فروهر (1354)
غزل – ستار (1354) – تنظیم کننده منوچهر چشم آذر
یاور همیشه مومن - داریوش (1355) – تنظیم کننده واروژان – ترانه سرا ایرج جنتی عطایی
راز همیشگی – ابی (1356) - تنظیم کننده منوچهر چشم آذر
بت شکن – ستار (1356) - تنظیم کننده منوچهر چشم آذر
پرسش – گوگوش (1356) - تنظیم کننده آندرانیک
شکایت – گوگوش (1356) – تنظیم کننده آندرانیک
مرهم – گوگوش (1356) – تنظیم کننده اریک
غریبه – ابی (1363) - تنظیم کننده آندرانیک
تو که نیستی – هایده (1363) - تنظیم کننده آندرانیک
خانم گل – ابی (1364) - تنظیم کننده منوچهر چشم آذر
آینه – داریوش (1366) – تنظیم کننده آرمن آهارونیان
پریچه – معین (1366) - تنظیم کننده منوچهر چشم آذر
سفر – معین (1366) - تنظیم کننده منوچهر چشم آذر
شانه هایت – هایده (1366) - تنظیم کننده منوچهر چشم آذر 
و....