پیکاپ چیست ؟

در برخی از سازهای زهی (بیشتر موارد الکتریک) بخاطر پایین بودن قدرت صدای تولید شده نیاز به استفاده از ابزارهایی برای تبدیل صوت منتشر شده از ارتعاش سیم ها به فرکانسی می باشد که قابل استفاده در دیگر قطعات الکتریکی است. 
در سازهای الکتریک از قطعه ای بنام پیکاپ مگنتیک استفاده می شود. این قطعه ارتعاشات ایجاد شده از سیم ها را دریافت می کند و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند تا وسایل الکتریکی همچون آمپلی یا تقویت کننده ها بتوانند صدای تولید شده را قوی تر نمایند.
پیکاپ یک مبدل یا ترنسدیوسر می باشد و از یک مگنت سیم پیچی شده تشکیل شده است. این قطعه در گیتار های الکتریک و باس ، و همینطور سایر سازهای زهی الکتریکی مانند ویولن الکتریک استفاده می شود. همچنین سیگنال های دریافتی توسط پیکاپ بصورت مستقیم قابل ارسال برای ضبط شدن می باشند.
پیکاپ با کابل مخصوصی به آمپلی فایر یا تقویت کننده صدا متصل می شود تا همانطور که گفته شد قدرت صدای تولید شده را بالا ببرد. بیشتر پیکاپ ها در بدنه ی اصلی ساز تعبیه می شوند اما می توانند در زیر خرک ، زیر سیم ها و نزدیک سیم ها  ، دسته ، بریدج و وسط کاسه نیز نصب شوند.پیکاپ ها در انواع مختلفی ساخته می شوند و با توجه به نوع ساخت آنها کاربرد های متفاوتی دارند. به همین دلیل استفاده از پیکاپ ها روی سازهایی که برای سبک خاصی بکار می روند متفاوت خواهد بود. هر اندازه هسته ی مگنت مورد استفاده در پیکاپ قوی تر باشد و همینطور این قطعه به سیم ها نزدیک تر باشد خروجی تولید شده از پیکاپ قدرت بیشتری خواهد داشت.

هر چه تعداد دور های سیم پیچی شده در مگنت بیشتر باشد امپدانس (میزان نسبت ولتاژ به جریان الکتریکی) بالاتری تولید می شود و در نتیجه صدایی شفاف تری انتقال داده می شود. اما باید توجه داشت که امپدانس پایین تر باشد به این معنی است که پاسخ پیکاپ به فرکانس های بالاتر بهتر است.

جنس مگنت می تواند از موارد زیر باشد

1)    آلمینیوم ، نیکل ، کبالت (با نام اختصاری آلنیکو یا ALNICo) ارزان قیمت
2)    سامریم ، کبالت -  قوی اما گران قیمت
3)    نئودیمیم ، بورون ، آهن – قویترین اما بسیار گران 

انواع پیکاپ های گیتار الکتریک و باس 

پیکاپ سینگل کویل

نخستین پیکاپ های ساخته شده پیکاپ سینگل کوین می باشد. همانطور که از اسم آنها مشخص است از یک مگنت در این پیکاپ ها استفاده شده است. جورج بیوچمپ نخستین بار در سال 1930 موفق به ساخت این نوع پیکاپ شد. این پیکاپ ها نسبت به دیگر مدل های پیکاپ خروجی ضعیفتری دارند اما صدایی شفاف تر و تیز تری تولید می کنند سینگل کویل ها در بیشتر سبک ها مورد استفاده قرار می گیرند اما در سبک هایی همچون کانتری که نیاز به دیستورشن  ندارند یا کمتر دارند محبوبیت بیشتری دارند.

پیکاپ P90

کمپانی گیبسون سازنده ی انواع آلات موسیقی از جمله گیتار ، در طول سال ها پیکاپ های فراوانی را برای گیتارهای الکتریک روانه بازار کرده است. پیکاپ P90  را گیبسون در سال 1946 و پس از جنگ جهانی دوم معرفی و روانه بازار کرد و جایگزینی برای پیکاپ های تیغه ای قبلی شد. در آغاز این پیکاپ ها تنها مناسب گیتارهای ارک تاپ که خود گیبسون تولید می کرد، بودند اما با طراحی و ساخت گیتار لس پال گلد تاپ Les Paul Gold Top در سال 1952 بطور گسترده ای از P90 در این گیتارها استفاده شد.
با اینکه پیکاپ P90 یک پیکاپ سینگل کویل می باشد اما در مقایسه با دیگر پیکاپ های سینگل ، از کویل پهن تری در ساختار خود بهره مند است و به همین خاطر نسبت به دیگر سینگل کویل ها از خروجی قویتری اما شفافیت کمتری برخوردار است.به همین خاطر این پیکاپ ها مناسب استفاده در سبک های کانتری ، بلوز و حتی راک می باشند.
P90 در مدل های مختلفی تولید می شود مدل Soap Bar که یک شکل مستطیلی با روکش پلاستیکی دارد و عموما به رنگ سفید ، کرم یا سیاه می باشد. دیگر مدل این پیکاپ Dog Ear می باشد که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به مدل Soap Bar می باشد. 

پیکاپ هامباکر Humbucker

نخستین بار در سال 1934 یک کمپانی آمریکایی بنام الکترو ویس یک پیکاپ دو کویلی ساخت. در سال 1955 شخصی بنام Seth Lover که طراح آمپلی فایر و سازهای الکتریک بود ، نمونه موفق امروزی پیکاپ هامباکر را با نام PAF ( Patent Applied For") ساخت این پیکاپ متشکل از دو کویل بهم چسبیده است در واقع با کنار هم قرار دادن دو سینگل کویل در شرایط خاصی این پیکاپ ساخته می شود ، مگنت یکی از کویل ها با قطب شمال و دیگری با قطب جنوب می باشد. بخاطر آنکه مگنت ها در خلاف یکدیگر قرار گرفته اند این پیکاپ نویزی که پیکاپ سینگل کویل دارد را می گیرد و یک پیکاپ ضد نویز می باشد.
هامباکر خروجی صدای قوی تری نسبت به پیکاپ های سینگل کویل دارد ، همچنین صدای گرمتری را می دهد. بخاطر خصوصیت صدای تولید شده پیکاپ های هامباکر در طیف وسیعی از سبک های موسیقی استفاده می شوند. در سبک های جز یا جاز ، هارد راک ، راک و همچنین بلوز نیز قابل استفاده هستند. (در سبک هایی که نیاز به دیستورشن شدیدتر است بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد)

علامت اختصاری و نشانه گذاری پیکاپ ها

در بسیاری از گیتارهای الکتریک از دو یا سه پیکاپ مگنتی استفاده شده است. (اگرچه از این تعداد کمتر یا بیشتر را می توان در برخی از مدل ها یافت) در نشانه گذاری و نام گذاری : از حرف S برای پیکاپ های سینگل کویل Single-Coil ، از حرف H برای پیکاپ های هامباکر Humbucker استفاده می شود. چند نمونه از پیکربندی و نشانه گذاری پیکاپ ها در مدل های مختلف گیتار 

S-S فندر تله کستر

S-S-S  فندر استراتوکستر

Raptor Plus Ivory H-S-S