ویولن سل چیست ؟

ویولن سل یا  cello  از خانواده ویولن ، در تقسیم بندی سازهای زهی قرار می گیرد. این ساز همانند تمامی سازهای خانواده ویولن توسط کشیدن آرشه بر روی سیم های ساز تولید صدا می کند. محل قرارگیری ساز روی چانه ی نوازنده می باشد (بر خلاف ویولن و ویولا که روی شانه سمت چپ نوازنده قرار می گیرند)

ویولن سل نخستین بار در اواسط قرن شانزدهم ساخته شد و در ابتدا با نام ویولن باس شناخته می شد.اما به مرور به ویولنسل که در ایتالیایی به معنی "ویولن کمی بزرگ" بود تغییر نام پیدا کرد. نخستین سازنده ی شناخته شده (اما نه سازنده ی اصلی) ویولن سل فردی بنام آندره آماتی بود که ویلونسلی برای چارلز نهم پادشاه فرانسه ساخت

اندازه ی ویولن سل کمی بزرگ می باشد و به همین دلیل ما بین زانوهای نوازنده قرار میگیرد ، پایه ای که به انتهای ساز متصل است به نگهداری ساز روی زمین کمک می کند. نوازندگان بصورت نشسته اقدام به نواختن آن می کنند.

 

به دلیل بزرگتر بودن ویولن و ویولا انگشت گذاری روی ساز تفاوت دارد. در گذشته در پارتیتورهای ارکستری یک اکتاو پایین تر از آنچه که نوشته می شد صدا می داد ، اما امروزه در کلید ها "دو" ، "فا" ، "سُل" همانطور که نوشته می شوند صدا می دهند.

از نامداران ویولونسل می توان به یو یو – ما ، جولیان لوید وبر و کلایو گرین اسمیت نام برد.