هیپ هاپ به انگلیسی Hip Hop که در بعضی منابع از آن بعنوان سبک رپ نام برده می شود یکی از سبک های نوین موسیقی می باشد که همچون بسیاری از سبک های اصلی موسیقی ریشه ی آمریکایی دارد. آمریکایی های آفریقایی تبار و لاتین تبار از محله ی برانکس نیویورک ، یکی از شمالی ترین محلات شهر نیویورک (در شمال منهتن) ، پدیدآورندگان اصلی این سبک در دهه ی 70 میلادی بودند. اجرای آواز بصورت صحبت ریتمیک و قافیه دار ، همراه با رپ خوانی از مشخصات اصلی این سبک می باشد.

سبک هیپ هاپ بصورت عمومی دارای چهار مشخصه ی اصلی زیر می باشد

MCing/rapping – رپ خوانی و در بعضی موارد همراه با کل کل و در اصطلاح عامیانه رجز خوانی

DJing/scratching – دی جینگ ، به عمل میکس موسیقی یا آهنگ های از پیش ضبط شده ای گفته می شود که بوسیله ی پخش کننده ی دیسک شکل و برخی ادوات الکترونیکی همچون میکسر صدا توسط دی جی ، فردی که آنها را کنترل و مدیریت می کند ، ساخته می شود.

Break dancing – سبک مخصوصی از رقص می باشد که در ایران به تکنو نیز معروف می باشد. این نوع رقص خود شامل چهار تکنیک اصلی می باشد: تاپ‌راک Toprock، داون‌راک Downrock ، حرکات قدرتی Power Moves و فریز Freeze .

Graffiti writing –  گرافیتی یا دیوارنگاری از هنرهای خیابانی است که یکی از عناصر اصلی فرهنگ هیپ هاپ به شمار می آید

از دیگر عناصر سبک هیپ هاپ می توان به Sampling  یا نمونه برداری (یک نمونه ی صوتی یا بخشی از یک اثر پیش تر ضبط شده را در اثر دیگری به کارگیری مجدد می کنند.) بیت باکسینگ یا بی باکسینگ (تکنیک و هنر تولید ضرب درام ، بیت و موسیقی با استفاده دهان است) و بیس لاین یا باس لاین اشاره کرد.

واژه شناسی هیپ هاپ

واژه هیپ هاپ برای اولین بار توسط رابرت کیث ویگیگنز یکی از اعضای گروه " Grandmaster Flash and the Furious Five " بکار برده شد ، او برای دست انداختن دوستش که تازه به ارتش آمریکا پیوسته بود واژه ی "hip/hop/hip/hop" را بصورت ریتمیک شبیه به موسیقی مارچ نظامی بکار برد. بعدها او هیپ هاپ را بر روی استیج و هنگام اجرا استفاده کرد. در ابتدا استفاده از واژه های هیپ هاپ یا هیپ هوپرز بی احترامی محسوب می شد اما با گذشت زمان و محبوبیت آن به یک فرهنگ و ژانر موسیقی تبدیل گشت.آهنگ لذت رپر به انگلیسی Rapper's Delight ترانه ای که توسط گروه هیپ هاپ آمریکایی شوگرهیل گنگ در سال 1979 به ضبط رسید نخستین آهنگی بود که در آن عبارت هیپ هاپ بکار برده شد "I said a hip, hop, the hippie the hippie to the hip hip hop, and you don't stop" اگرچه این آهنگ اولین آهنگ رپ نبود اما در دنیای موسیقی عموما از آن بعنوان اولین آهنگ رپ یاد می شود.

تاریخچه هیپ هاپ

هیپ هاپ چه بعنوان یک سبک موسیقی و چه به عنوان یک فرهنگ اجتماعی از دهه ی 70 میلادی شکل گرفت ، در این دوره بلاک پارتی یا پارتی خیابانی بصورت چشمگیری در محلات نیویورک پرطرفدار بود بخصوص در میان آمریکایی آفریقایی تبار و جوانانی از محله ی برانکس نیویورک. اما حداقل تا سال 1979 آثار هیپ هاپ بعنوان یک سبک موسیقی بصورت رسمی برای پخش در رادیو یا تلوزیون ضبط نشدند. این امر را می توان بخاطر فقر فرهنگی هیپ هاپ و قابل قبول نبودن آن برای سایر شهرها و محلات دانست.

از سال 1979 هیپ هاپ به یک ژانر پرطرفدار در موسیقی بخصوص در میان مخاطبین جوان تبدیل گشت. این محبوبیت همچنان ادامه یافت و تا سال 1990 در سراسر جهان گسترده شد. در دهه 80 هیپ هاپ دارای تنوع بیشتری شد و برخی تکنیک ها همچون اسکرچ و ضبط الکترونیکی به آن اضافه شد. در این دوره آهنگسازان هیپ هاپ با آهنگسازان سایر سبک ها همکاری کردند و منجر به تولید موسیقی در سبک های جدید و زیر مجموعه همچون جز رپ و رپ گنگستا شدند.

دهه ی 90 شاهد جدال بین گروه های رپ وست کوست و ایست کوست رپ و گنگستا رپ بودیم ، آنچنان که در این درگیری ها شاهد قتل برخی از ستاره های تاریخ رپ بودیم افرادی همچون توپاک شکور که از تاثیرگذارترین خوانندگان موسیقی رپ بود و آلبوم هایش تا به امروز بیش از 80 میلیون بار بفروش رفته است. وی در تاریخ هفتم سپتامبر 1996  از طرف گروه های رقیب و باندهای گانگستری مورد سوء قصد قرار گرفت و با اصابت 5 گلوله به بدنش پس از 6 روز در 13 سپتامبر در بیمارستان دانشگاه نوادا درحالیکه تنها 25 سال داشت درگذشت.

این تنها مورد قتل یک خواننده هیپ هاپ نبود و 6 ماه پس از این حادثه ، کریستوفر جورج لیتور ملقب به بیگی یا نوتوریوس بی.آی.جی یکی از خوانندگان مطرح ایست کوست هیپ هاپ و از رقبای هیپ هاپ غربی هیپ هاپ آمریکا ،  در سال 1996 در لوس آنجلس به ضرب گلوله ی فرد ناشناسی به قتل رسید.

در سال 2000 آلبوم مارشال مترز ال.پی The Marshall Mathers LP سومین آلبوم از رپر آمریکایی امینم ، با فروش 1.76 میلیون  نسخه تنها در یک هفته توانست رکورد سریع ترین فروش یک آلبوم موسیقی در تاریخ آمریکا را به خود اختصاص دهد این آلبوم امینم ، در حال حاضر با فروش بیش از 11 میلیون نسخه ای در آمریکا و 33 میلیونی در خارج از آمریکا اولین خواننده ی رپر سفید پوست آمریکایی است که به این موفقیت دست پیدا کرده است ، در سال 2001 امینم برای این آلبوم برنده ی جایزه ی گرمی شد.