به جرات می توان گفت که هنگ درام از موفق ترین ابداعات موسیقی در سال های اخیر است که بسرعت توانسته است سر و صدای زیادی بپا کند ، صدایی زیبا ، دلنشین و آرامش بخش و هارمونیک های فراوان و غنی آن ، همه و همه باعث دو چندان شدن محبوبیتش شده است.

تاریخچه

هنگ (Hang) از سازهای کوبه ای یا ضربی در دسته ی ادیوفون ها یا خودصداها می باشد که در سال 2000 توسط فلیکس روهنر و سابینا شِرِر صاحبان کمپانی PANArt Hangbau AG در برن سوئیس ساخته شد. هنگ در اغلب موارد اشاره به هنگ درام دارد اما سازندگان آن از اینکه این نام به اشتباه به آن نسبت داده شده به شدت اعتراض دارند و خواستار استفاده از نام صحیح آن شده اند. (در برخی از منابع از آن بعنوان Pan Drum نیز نام برده می شود) واژه ی هنگ در زبان برن (زبان محلی در کشور سوئیس) به معنی Hand یا دست می باشد. و به همین خاطر سازندگان آن را هنگ نام گذاری کرده اند. نخستین هنگ دارم در سال 2001 در فرانکفورت آلمان معرفی شد. 

ساختار هنگ دارم

هنگ متشکل از دو صفحه ی گرد و قوس دار جدا می باشد که ساختاری شبیه به سپر مورد استفاده در جنگ های قدیم دارد. این دو صفحه روی هم قرار می گیرد و تقریبا یک بشقاب پرنده ی فضایی را تشکیل می دهند ، صفحه ی رویی یا قوس بالایی را Ding و صفحه ی پایینی را Gu می نامند که این قسمت دارای یک سوراخ بزرگ در وسط خود است.

سطح Ding دارای 7 یا 8 فرورفتگی (دیمپل Dimple) می باشد که به آنها مناطق صوتی هنگ Tone field نیز می گویند. این فرو رفتگی ها نت های مختلف را تولید می کنند. و دور تا دور سطح را فرا گرفته اند. و مرکز این سطح را Central Boss یا دینگ می نامند. هر منطقه صوتی خود می تواند نت هارمونیک بیشتری را تولید کند.


قطر سطح هنگ درام تقریبا 52 سانتی متر و ارتفاع آن 24 سانتی متر می باشد. دو سطح ding  و Gu از طربق گار نیتروژن به یکدیگر متصل می شوند در فلزکاری به این روش Nitriding می گویند.

به دلیل انحصاری بودن ساخت هنگ درام ، و تولید کنندگان اندک آن در سطح جهانی ، این ساز از سازهای گرانقیمت و لوکس بازار ادوات موسیقی بشمار می آید. اما بر خلاف قیمت بالای آن یادگیری آن راحت و روان می باشد. به دلیل تواید صدای دلنشین و گرم ، استفاده از هنگ درام درموسیقی های مربوط به یوگا و آرامش بخش بسیار مرسوم است و می توان گفت که امروزه پای ثابت در آلبوم های موسیقی ریلکسیشن می باشد.

 

کوک هنگ درام همانند اکثر سازهای کوبه ای ثابت است و در اغلب موراد در گام دیاتونیک می باشد و به همین دلیل به یک شیوه ی ثابت می توان آن را نواخت. همانطور که قبلا گفتیم و در عکس بالا مشاهده می کنید هنگ درام بین 7 تا 8 نت دارد و یکی از نت ها در وسط ساز و نت اصلی می باشد ( در بعضی موارد حتی تا 12 نت هم دارد که با توجه به کوچک شدن ناحیه ی صوتی ، صدای بم تری را تولید می کند)

دسته بندی هنگ درام

هنگ درام از نظر نوع و شکل به انواع مختلفی دسته بندی می شود
نسل اول : از سال 2001 تا 2005 هنگ درام های مختلفی در رنج های آوایی متفاوتی تولید شد (بیشتر از 45 مدل متفاوت) سازندگان هنگ درام از موسیقی شناسی قبیله ای و سازهای مورد استفاده شان برای ساخت برخی از مدل های جدیدتر بهره بردند مانند :  Aeolian, Ake Bono, Hijaz, Melog, Pygmy, Zhi Diao

سایر دسته بندی های هنگ درام عبارتند از : 
نسل دوم : در بهار 2006 معرفی شد و همه ی هنگ درام های این نسل دارای دو نت A می باشند. 
هنگ درام انتگرال: هنگ درام این دسته بندی در بهار 2008 معرفی شد و مدل های آن با H و شماره ی بعد از آن شناخته می شود مانند H1 , H2 ,....
هنگ درام انتگرال آزاد : این مدل در سال 2010 معرفی شد