فیلیپ گلس (Philip Glass) متولد 1937 آهنگساز برحسته آمریکایی می باشد ، وی یکی از بنیانگذاران موسیقی مینیمال و از تاثیرگذارترین هنرمندان عرصه ی موسیقی در قرن بیستم می باشد آنچنان که روزنامه دیلی تلگراف  نام او را در فهرست یکصد نوابغ زنده جهان قرار داده است.  او در سال 1968 گروه فیلیپ گلس را برای بررسی هر چه بیشتر و کار بر روی موسیقی مینیمال تجربی ، تشکیل داد. این گروه همچنان در اجراهایش از انواع سازهای کی بردی استفاده می کنند.

در کارنامه ی هنری او کارهای فراوانی به چشم می خورد،  آهنگسازی اپرا ، موسیقی تئاتر ، 11 سمفونی ، 11 کنسرت ، موسیقی مجلسی (chamber music) و همچنین موسیقی متن فیلم ، که از بین آنها 3 اثر نامزد دریافت جایزه اسکار شده است .

گلس در  31 ژانویه  1937 در بالتیمور مریلند بدنیا آمد ، خانواده ی او از مهاجرین یهودی کشور لیتوانی بودند. آنچنان که او در خاطرات خود عنوان کرده است مادرش از بازمندگان قربانیان هولوکاست جنگ جهانی دوم پذیرایی می کرد . بعدها خانواده او به آمریکا مهاجرت کردند. خانواده او تا اندازه ی زیادی در کار موسیقی بودند عموی فیلیپ یک  پیانیست سبک کلاسیک و دیگر اعضای خانواده در این زمینه فعالیت داشتند. بعدها او دریافت  که نسبت خانوادگی دوری با آل جولسون هنرپیشه ، کمدین و خواننده آمریکایی (1950-1986)  دارد .پدر او یک مغازه صفحه فروشی داشت که به او این فرصت را میداد تا در همان دوران نوجوانی با گوش دادن به آثار آن زمان خود با دنیای موسیقی آشنا شود.

وی نواختن فلوت را در دوران کودکی در مدرسه ای وابسته به بنیاد پی بادی آموخت و در سن 15 سالگی برای تحصیل ریاضیات و فلسفه وارد دانشگاه شیکاگو شد. در شیکاگو با تکنیک سبک سریالیسم آنتون وبرن آشنا شد.

در سال 1954 به پاریس رفت و با کارگردان فرانسوی ژان کوکتو دیدار کرد که تاثیر زیادی بر روی زندگی او گذاشت. گلس تحصیل خود را در رشته ی موسیقی در مدرسه جولیارد از معروفترین مداری عالی موسیقی ، رقص و تئاتر آمریکا ، ادامه داد از اساتید او می توان به وینسنت پرسیکتی و ویلیام برگزما اشاره کرد ، از هم کلاسی های او می توان به استیو رایش یکی دیگر از پیشگامان موسیقی مینیمال نام برد (بعدها با جان گیبسون گروهی مشترک تشکیل دادند)

گلس برای سه فیلم  کوندون (1997) ، ساعات (2002) ، یادداشت های برای یک رسوایی (2006)  نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم شود. اما موفق به دریافت این جایزه نشد. همچنین تا کنون برای سه فیلم  کوندون (1997) ، نمایش ترومن (1998) ، ساعات (2002) نامزد دریافت جایزه گولدن گلاب شد که نهایتا برای فیلم نمایش ترومن گولدن گلاب را از آن خود کرد.