شاید یکی از نخستین آهنگ هایی که هنرجویان موسیقی آن را در شروع آموزش های خود یاد می گیرند آهنگ تولدت مبارک باشد اما به احتمال فراوان کمتر کسی  است که بداند این ملودی اثر کیست .

آهنگ تولدت مبارک با نام انگلیسی Happy Birthday to You و یا اختصاری Happy Birthday یک آهنگ بسیار نوستالژیک می باشد که پای ثابت جشن های تولد در سراسر جهان می باشد. ملودی آهنگ تولدت مبارک خود از آهنگ دیگری بنام "صبح همگی بخیر" یا "Good Morning to All" برگرفته شده است بر پایه برخی از روایت ها ساخت این آهنگ را به دو خواهر آمریکایی بنام های پتی هیل و ملیدرد جی هیل در سال 1893 نسبت می دهند


این دو خواهر یکی مدیر یک مهد کودک در کنتاکی و دیگری یک پیانیست و آهنگساز بود آنها برای بچه های مهدکودک نخستین بار آهنگ صبح همگی بخیر را بصورت ملودی اجرا کردند و در سال 1912 شاید برای نخستین تلفیقی از این آهنگ بنام تولدت مبارک ساخته شد.
در آن زمان هیچ کپی رایتی بر این آهنگ گذاشته نشده بود در سال 1935 برای نخستین بار شرکتی با نام سامی حق مالکیت معنوی و حقوقی یا همان کپی رایت این آهنگ را برای خود ثبت کرد و حق تالیف شعر و آهنگ سازی آن را برای پریستون وار اورم و خانم آر فورمن محفوظ کرد.


در سال 1988 شرکت وارنر/چپل موزیک ، شرکت دارنده ی کپی رایت آهنگ تولدت مبارک را به قیمت 25 میلیون دلار خریداری کرد. که برابر با برآورد قیمتی از همین آهنگ بود. بر اساس ثبت کپی رایت سال 1935 این شرکت مدعی بود که این حق تا سال 2030 در آمریکا اعتبار دارد و تا این تاریخ منقضی نمی شود و هر گونه اجرای عمومی بدون کسب اجازه غیر قانونی خواهد بود تا زمانی که حق پخش و استفاده ی آن را از وارنر خریداری نماید. برای مثال برای استفاده از این اثر در سال 2010 ، حق پخش تک آهنگ پرداخت شده به وارنر  700 دلار عنوان شده است.

در حوزه ی اتحادیه اروپا کپی رایت این آهنگ در تاریخ 1 ژانویه 2017 به پایان رسید. بر طبق برآوردی که مجله ی تلگراف در سال 2012 انجام داده است  ملودی تولدت مبارک پر سودترین تک آهنگ تمام تاریخ است. 

دوره آموزش نت نویسی با نرم افزار Sibelius
در سال 2015 یک قاضی فدرال در آمریکا رای به بی اعتباری ادعای داشتن مالکیت حقوق و کپی رایت شرکت وارنر داد ، وی با این استدلال که کپی رایت داده شده در سال 1935 به شرکت وارنر چپل موزیک تنها برای یک مورد خاص از اجرا با پیانو برای این آهنگ می باشد و نه برای ملودی یا لیریک آن ، کپی رایت را از این شرکت سلب کرد. این آهنگ توانسته نام خود را بعنوان شناخته شده ترین آهنگ در زبان انگلیسی در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت برساند.