این مقاله درمورد بیوگرافی مونا برزویی ترانه سرا و شاعر می باشد، ما می خواهیم درمورد اینکه با چه خوانندگانی همکای داشته و به چه دلیل ممنوع الکار شده است صحبت کنیم با ما همراه باشید تا در ادامه درمورد زندگی این ترانه سرا اطلاعاتی به دست آوریم.
مونا برزویی ترانه سرا و شاعر متولد 19 اردیبهشت 1363 در تهران است و فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی می باشد، این ترانه سرا با خوانندگان زیادی از جمله شادمهر عقیلی ،سعید مدرس، گوگوش، ابراهیم حامدی، احسان خواجه امیری، مهدی یراحی و دیگر خوانندگان همکاری داشته است.

شروع فعالیت های هنری

خانم مونا برزویی فعالیت هنری خود را از سال 1377 یعنی زمانی که چهارده سال سن داشت آغاز کرد.این ترانه سرا در این باره می گوید: آن زمان احساساتم را بر روی کاغذ می آوردم و شعر نو و سپید برایم فرقی نداشت ولی کم کم به سمت سرودن ترانه هم رفتم.
از اولین سرودهای این ترانه سرا میتوان به شعر زیر اشاره کرد:

گلی به رنگ شقایق به شکل امید ***  به گلزار سیاه و به دیده سپید
کنار رود روان، به یک شب مهتاب *** گلی به رنگ شقایق به شکل امید

همکاری با شادمهر عقیلی

اولین تجربه ی کاری مونا برزویی که باعث معروفیت او شد کار با شادمهر عقیلی بود.سال 1382 که به عنوان ترانه سرا شناخته  نمیشد از طریق دوست مشترکی ترانه « اشک من پیرهنتو تر کرده» را به شادمهر معرفی کرد، او از این ترانه خوشش آمد و به همین ترتیب این ترانه با نام « اشک من » در آلبوم آدم فروش شادمهر عقیلی قرار گرفت و این کار شروع معرفی او به دیگر خواننده ها و آهنگسازان بود.
مونا برزویی ترانه تقدیر را بر اساس یک خط ملودی دوستان آهنگسازش نوشت ، اما این کار در ایران نتیجه ای نداشت. وقتی که شادمهر به دنبال ترانه ای بود او این ترانه را به شادمهر پیشنهاد داد که شادمهر از آن ترانه خوشش آمد و کمتر از 24 ساعت آن ترانه را ساخت.

مونا برزویی و شادمهر عقیلی

دستمزد ترانه نویسی

طبق گفته مونا برزویی دستمزدش ثابت است و در صورتی همکاری میکند که شرایط او را بپذیرند ، البته در اظهاراتشان گفته است: که اگر روزی به موردی برخورد کنم و احساس کنم میتوانم با کمی اغماص به شنیده شدن یک استعداد درخشان کمک کنم مطمئنا در آن صورت خوشحال خواهم شد.

مافیای ترانه

مونا برزویی در مورد مافیای ترانه گفته است : به چیزی به عنوان مافیای ترانه اعتقاد ندارم ، کارخوب و قابل دفاع راهش را پیدا میکند ، حتی متعصب ترین آهنگ سازان نیز که با تیم خاصی کار می کنند ، در برابر ترانه خوب تسلیم می شوند.

ممنوع الکاری و ممنوع الخروجی مونا برزویی

با پخش شدن آلبوم تقدیر شادمهر عقیلی ، این ترانه سرا بدون هیچ دلیلی وارد یک دوره ی دراز مدت ممنوع الکاری شد و بعد از گذشت چند وقت با منتشر شدن موزیک ویدیو های سعید مدرس ممنوع الخروجی هم به ممنوع الکاری اش اضافه شد.

انتشار ترانه های خود با نام های دیگر

مونا برزویی زمانی که ممنوع الکار بود از نام های دیگری برای کار استفاده می کرد ،او اول از نام خواهرش سارا برزویی استفاده می کرد که بعد از مدتی استفاده ، این نام  هم ممنوع شد و مونا برزویی اکنون کارهای خود را با نام مادرش نسترن شیر محمدی منتشر می کند.

 

مونا برزویی

جنجال اخبار 20:30 بر علیه مونا برزویی

در آبان ماه سال 1394 که مونا برزویی با دعوت دانشگاه علامه طباطبایی قصد برگزاری یک گارکاه ترانه سرایی را داشت با پخش گزارشی علیه مونا برزویی از اخبار 20:30 این دانشگاه مجبور به لغو این کار فرهنگی شد.

علت لغو این کارگاه آموزشی این بود که خبرنگاری به نام زهرا چخماقی در گزارش اخبار  20:30 مونا برزویی را به عنوان یک ترانه سرای لس آنجلسی ضد ایران و اسلام نام برد و با جنجال هایی که بعد پخش این گزارش به پاشد این دانشگاه مجبور به لغو این کارگاه فرهنگی شد.

 

# خواننده نام ترانه ترانه سرا آهنگساز سال انتشار
1  مهدی یراحی وداع بعد از رفتن تو مونا برزویی مهدی یراحی 1400
2 گوگوش درد من مونا برزویی بابک سعیدی 1398
3 شادمهر عقیلی اشک من مونا برزویی شادمهر عقیلی 1382
4 شادمهر عقیلی تقدیر مونا برزویی شادمهر عقیلی 1387
5 احسان خواجه امیری خوشبختی مونا برزویی مهرداد نصرتی 1387
6 سعید مدرس زندگی ادامه دارد مونا برزویی سعید مدرس 1386
7 مهسا ناوی مادر  مونا برزویی وجید پویان 1393
8 سارا علیپور نه مونا برزویی سارا علیپور 1393
9 فریدون آسرایی گیسو

مونا برزویی

بابک زرین 1396
10 ابی بدبین مونا برزویی شادمهر عقیلی 1389