معرفی کامل ساز پیانو

پیانو یکی از مشهورترین سازها بین تمامی سازهای صفحه کلیددار می باشد.حتما شنیده اید که از پیانو به عنوان ساز مادر نام برده می شود شاید این نام گذاری بدلیل تولید محدوده بسیار زیاد از اصوات صوتی می باشد زیرا پیانو بعد از ارگ کلیسا بالاترین فرکانس صوتی را بین تمام سازها دارد و این امر یکی از دلایل اصلی شهرت این ساز است.

تاریخچه ساز پیانو

پیانو برای اولین بار در حدود سال 1700 میلادی توسط بارتولومئو کریستافوری دی فرانچسکو ساخته شده است.
بارتولومئو کریستافوری یک نوازنده و سازنده آلات موسیقی اهل ایتالیا بوده که عمده شهرت خود را برای اختراع ساز پیانو بدست آورد.
قبل از اختراع ساز پیانو ، ساز هارپسیکوردHarpsichord – که به زبان ایتالیایی به چمبالو cembalo – نیز معروف است روی بورس بوده اما یکی از ضعف های آن در نداشتن داینامیک صدای بوده است.

هارپسیکورد

به همین دلیل کریستافوری که خود یک نوازنده و سازنده هارپسیکورد نیز بوده برای اجرای بهتر و با احساس تر به فکر راه اندازی داینامیک صدایی بر روی این ساز می افتد که در نهایت منجر به اختراع اولین ساز پیانو می شود اما جالب است که بدانید پیانو تقریبا تا یک دهه پس از ساختش ناشناخته ماند تا اینکه یک نویسنده ایتالیایی مقاله ای درباره این پیانو نوشت که اندکی بعد این مقاله در شهر پادووا ایتالیا به زبان آلمانی ترجمه و بصورت گسترده منتشر می شود و با توجه به اینکه نوازنده در این اختراع قادر بود با ملایم ضربه زدن به کلید ها صدایی نرم تر (پیانو) و با ضربات محکم تر صدایی قویتر (فورته) ایجاد کند به سرعت مورد توجه آهنگسازان و نوازندگان آن دوره  قرار گرفت.

توجه تولید کننده های آلات موسیقی برای تولید پیانو

مقاله ای که از کریستافوری چاپ شد علاوه بر امکانات پیانو شامل دیاگرام مکانیزم پیانو نیز بود و با توجه به مورد استقبال قرارگرفتن ساز پیانو توسط آهنگسازان و نوازندگان آن دوره توجه  سازندگان آلات موسیقی همچون هارپسیکورد را به خود جلب کرد و بر اساس آن مقاله شروع کردند به تغییر و تولید ساز هارپسیکورد جدید که قادر به تولید داینامیک صدایی بود و آن را گراوی چمبالو کل پیانو فورته نام گذاری کردند که از دو قسمت اصلی پیانو (به معنی ملایم و ضعیف) و فورته (به معنی قوی) تشکیل شده بود. با تغییرات و بروز رسانی هایی که در طی آن سال ها و به مرور بر روی آن انجام داده شد منجر به تولید پیانو هایی گردید که امروزه از آن استفاده می کنیم.
تصاویر زیر پیانو های ساخته شده توسط بارتولومئو کریستافوری مخترع ساز پیانو می باشند:

پیانو ساخت سال 1722 پیانو ساخت سال 1720
پیانو ساخت سال 1722 پیانو ساخت سال 1720
پیانو ساخت 1726
پیانو ساخت 1726

فرکانس صوتی پیانو

در بین تمام ساز ها بعد از ارگ کلیسا ، پیانو بالاترین گستره صوتی را دارد. فرکانس صوتی پیانو از حدود ۲۷ هرتز تا ۴۱۸۶ هرتز می باشد که این گستره صوتی بین تمام سازها به شدت چشمگیر هست و همانطور که در بالا گفته شد این دامنه صوتی را هیچ ساز دیگری به غیر از ارگ کلیسا ندارد.(فرکانس صوتی ارگ کلیسا از ۲۰ هرتز که بم ترین صدای قابل شنیدن است  تا ۴۱۸۰ هرتز می باشد)


نوازاندگان سرشناس پیانو به ترتیب دوره ها

نوازندگان بسیاری در طول زمان به شهرت بالایی رسیده اند که نام بردن نام همه این عزیزان در حوصله این مقاله نمی گنجد اما سعی کردیم در سبک ها و دوره های مختلف نام تعدادی از این عزیزان را برای شما بیاوریم.
دوره باروک : یوهان سباستین باخ
دوره کلاسیک : دومنیکو اسکارلاتی ، ولفگانگ آمادئوس موتسارت ، هایدن ، لودویگ فان بتهوون
دوره رومانتیک : فرانتس لیست ، موشکوفسکی ، راخمانینوف ، چیکوفسکی و... اشاره کرد.
دقت نمایید در این دوران نوازندگان زیاد و برجسته ای وجود داشته اند که همانطور که گفته شد در اینجا فقط به بعضی از آنها اشاره کرده ایم.

 انواع مختلف پیانو

حالا که با تاریخچه و داستان ساز پیانو آشنا شده اید وقت آن است که با انواع پیانو آشنا شوید. پیانو بصورت کلی به دو دسته پیانو آکوستیک و پیانو دیجیتال تقسیم می شود که هرکدام از این ها را با تصویر برای شما در این مقاله آورده ایم اما توضیحات کامل هرکدام از این پیانو ها را در مقاله های دیگری جمع آوری و ارائه می کنیم.


۱- پیانو آکوستیک

پیانوهای آکوستیک به دو دسته کلی تقسیم می شوند دسته اول پیانوهای آکوستیک گرند و دسته دوم پیانوهای آکوستیک دیواری که تصویر هر کدام از این پیانو ها را می بینید :

آکوستیک گرند آکوستیک دیواری
پیانو آکوستیک گرند پیانو آکوستیک دیواری

 

۲- پیانو دیجیتال

پیانوهای دیجیتیال نوعی از پیانو هستند که برعکس پیانو های آکوستیک که صدا بصورت فیزیکی و در اثر برخورد چکش به سیم ها تولید می شود در پیانو دیجیتال این صدا از طریق مدارهای الکتریکی و بلندگو پخش می شود. این یکی از بارزترین تفاوت های بین پیانوهای دیجیتال و آکوستیک می باشد اما موارد بسیار زیاد دیگری مثل قیمت ، جنس صدا، طول عمر و .... وجود دارد که حتما در مقاله دیگری بصورت مفصل مورد بحث قرار می دهیم. در زیر نمونه ای از تصویر یک پیانو دیجیتال را مشاهده می کنید.

پیانو دیجیتال

این مقاله توسط محمد متین کرمانی عزیز و دوست داشتنی برای ما ارسال شد و امیدواریم نهایت استفاده را از این پست بسیار زیبا و کاربردی برده باشید.