همه ما در طول زندگی بارها از موسیقی استفاده کرده ایم و از شنیدن آن لذت برده ایم. در مراسم شادی ، در خاکسپاری ها، ورزش، مطالعه و ... . در بسیاری از موارد از گوش دادن به موسیقی مورد نظر خودمان لذت می بریم و در بعضی از موارد هم پیش خواهد آمد که آهنگ در حال اجرا حس خوبی به ما القا نمی کند. بنابراین گوش دادن به موسیقی علاوه بر حس خوبی که در ما ایجاد می کند می تواند باعث تغییرات مثبت و یا منفی روحی و روانی نیز گردد و ما در این مقاله قرار است در رابطه با تاثیر موسیقی بر روح و روان و همنچین تاثیر آن در زندگی اطلاعات بسیار مفیدی بدست بیاوریم.
در روانشناسی از مبحث موسیقی درمانی برای درمان بیماران در مقابله با استرس، اضطراب و بهبود بیمار استفاده های بسیاری می گردد. مطمئنا شما هم با شنیدن یک آهنگ خوب و انگیزشی ، تجربه به دست آوردن احساس خوب را بدست آوردید و یا حتی برعکس با گوش دادن به یک آهنگ غمگین ، احساس ناراحتی و یا دلتنگ شدن را لمس کردید، بنابراین بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم تاثیرات موسیقی روی روح و روان خود را تجربه کرده اید.
همچنین سلیقه شما در انتخاب نوع موسیقی که بیشتر می پسندید نشان دهنده تیپ شخصیتی شما می باشد. در ادامه با تاثیرات موسیقی در زندگی روزمره بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

تاثیر موسیقی بر یادگیری فرد

 گوش دادن به موسیقی حتی در حین کارکردن باعث بهبود عملکرد و یادگیری شخصی خواهد شد، برای مثال شاید برای خود شما هم پیش آمده باشد که با گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه و یا انجام کار خود، بازدهی بالاتری نسبت به حالت معمولی داشته باشید!
نتیجه تحقیقات بسیاری در این زمینه مشخص کرده است زمانی که حین انجام کار، موسیقی مناسبی پخش می شود شنونده عملکرد ذهنی و شناختی بهتر و کارآمد تری روی انجام کارها خواهد داشت. برای مثال زمانی که این موسیقی از نوع شاد باشد می تواند باعث بالا رفتن سرعت پردازش افراد شود.
دسته بندی موضوعی موسیقی بسیار زیاد است برای مثال موسیقی آرامش بخش ، موسیقی حماسی ، موسیقی فوکوس یا متمرکز و ... که در کارهای مختلف می توانید از آن ها استفاده کنید. سایت سانگ سرا یک مرجع بسیار مناسبی برای گوش دادن به این موسیقی های بیکلام می باشد و می توانید از آن نهایت بهره را ببرید.

تاثیر موسیقی بر یادگیری

تاثیر موسیقی بر کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شده، سه گروه شرکت کننده را با یک عامل استرس زا درگیر کردند و از آن ها تست سنجش استرس گرفتند. تفاوت میان این سه گروه در این بوده است که برای یک گروه موسیقی آرامش بخش پخش کردند ، برای گروه دیگر صدای موج آب و برای گروه آخر هم هیچ صدایی پخش نشد.
نتیجه این آزمایش به محققان نشان داد گروهی که به موسیقی آرامش بخش گوش می کردند خیلی سریع توانستند اثرات استرسی را که تجربه کرده بودند از بین ببرند!
بنابراین با گوش دادن به موسیقی مناسب می توانیم استرس خودمان را مدیریت کنیم و با توجه به اینکه استرس باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و ... خواهد شد ، با کم کردن استرس به وسیله موسیقی درمانی، سیستم ایمنی قوی تری خواهیم داشت.

تاثیر موسیقی بر میزان خستگی

موسیقی آرامش بخش می تواند باعث کمتر شدن خستگی شما شود و حتی استقامت شما را در زمان انجام کارهای تکراری بالا ببرد. این موضوع در سال ۲۰۱۵ در دانشگاه شانگهای توسط محققان این دانشگاه تحقیق و نتیجه آن اثبات شده است.
این تحقیق روی افرادی که در مراحل درمان سرطان بوده اند نیز انجام شده و نتیجه این جلسات موسیقی درمانی،  کم شدن خستگی و بالا رفتن استقامت بیماران در پروسه درمان بوده است.

تاثیر موسیقی بر کاهش مصرف غذا

طبق پژوهش های مختلف، میزان غذای افراد در رستوران های کم نور با پخش موسیقی ملایم، کمتر از افراد در رستوران های دیگر می باشد زیرا موسیقی ملایم و نور کم باعث ایجاد یک محیط آرامش بخش می‌ شود و این موضوع باعث آرام تر شدن مشتریان خواهد شد و در نتیجه آهسته تر غذا خواهند خورد، پس سریع تر احساس سیری را متوجه می شوند و از غذا خوردن دست می کشند.

تاثیر موسیقی بر بهبود حافظه

 خیلی از دانش آموزان و دانشجویان هنگام مطالعه  کردن دوست دارند موسیقی گوش بدهند و با موسیقی تمرکز می گیرند البته این روش برای همه صادق نیست و  برای بعضی از افراد نتیجه عکس می دهد.
طبق یه تحقیق  دانش آموزانی که در حین مطالعه به موسیقی شاد گوش دادند، توانستند درس و مفاهیمی که درحال مطالعه آن بودند را بهتر یادبگیرند اما از این بین  دانش آموزانی که در زمینه موسیقی مهارت داشتند و از قبل آموزش دیده بودند با گوش دادن به موسیقی شاد نتیجه برعکسی را گرفتند، برای این دسته از دانش آموزان موسیقی های خنثی عملکرد بهتری را نشان داد.
پس در حین مطالعه کردن توصیه می کنیم اگر در حال خواندن مطالبی که نیاز به تمرکز بالایی دارند هستید، گوش دادن به یک موسیقی شاد می تواند نتیجه عکس را بدهد، در این جور مواقع بهتر است از یک موسیقی بی کلام و تمرکز بالا استفاده کنید تا شاید نتیجه بهتری دریافت کنید.

تاثیر موسیقی بر درمان بیماری‌های روانی

گوش دادن به موسیقی می تواند باعث ترشح چند ماده شیمیایی در مغز از جمله دوپامین ، کروتیزول، سروتونین و موارد مشابه دیگر باشند که هر کدام از این ماده ها عملکرد بخشی از مغز را تغییر می دهند. به عنوان مثال هورمون دوپامین با مراکز عصبی لذت و پاداش مغز در ارتباط هست و یا هورمون اکسی توسین یک هورمون برای ایجاد ارتباط با دیگران می باشد.
پس با درک این موضوع می توان بسیاری از بیماری های روانی و عملکرد مغز را بهبود داد، کاری که بسیاری از روان شناسان از آن بهره می برند، شاید حتی برای خود شما هم پیش آمده که با یک جلسه مشاوره نزد روانشناس، پیشنهاد گوش دادن به آهنگ های شاد و دوری از هرگونه غم و ناراحتی را برای کمتر شدن استرس به شما تجویز کرده باشد تا باعث سلامت بهتر روان و اعصاب شما گردد.

موسیقی تراپی

تاثیر موسیقی بر وضعیت خواب

 بی خوابی یک مشکل جدی می باشد که آدم ها در هر سنی درگیر آن هستند و روش های زیادی هم برای درمان  آن وجود دارد. گوش دادن به موسیقی کلاسیک و آرامش بخش می تواند یکی از روش های امن و موثر در درمان بد خوابی باشد.
طبق یک پژوهش روی دانشجویان یک دانشگاه، آن ها را به سه گروه تقسیم کردند و به مدت سه هفته قبل از خواب برای گروه اول موسیقی کلاسیک، برای گروه دوم کتاب های صوتی پخش می کردند اما برای گروه سوم هیچ موسیقی و یا صوتی پخش نمی شد. کیفیت خواب این سه گروه بعد از سپری شدن این زمان مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه کار نشان دهنده این بود که آن دسته از افرادی که به موسیقی کلاسیک گوش می دادند نسبت به دو گروه دیگر دارای کیفیت خواب بهتری بودند.

تاثیر موسیقی بر خلق و خو

موسیقی علاوه بر تاثیراتی که بر روح و روان ، خواب بهتر و موارد دیگه ای که تا الان به آن اشاره شد دارد می تواند در تغییر خلق و خو و احساسات نیز تایثیرات زیادی داشته باشد برای مثال موسیقی شاد و پر انرژی میتواند احساس بهتر و سرزنده تری را در شما ایجاد کند.

تاثیرات اجتماعی موسیقی  

یک مورد دیگر از اثرات موسیقی این است که  باعث ایجاد ارتباط و احساس های مشترک بین افراد می شود. برای مثال وقتی سرود ملی در باشگاه های ورزشی پخش می شود و یا وقتی آهنگ های اعتراضی در مواقع تظاهرات و راهپیمایی پخش می شودحس انسجام و داشتن یک هدف مشترک را می دهد. یا به عنوان مثالی دیگر وقتی یک زوج به یک موسیقی عاشقانه گوش می دهند امکان این وجود دارد که حس کنند پیوندشان عمیق تر شده است.

تاثیر موسیقی روی حیوانات

 شاید برایتان جالب باشد که بدانید حیوانات هم مثل ما موسیقی را دوست دارند وآن را حس می کنند. همان طور که یک موسیقی زیبا حال و احوال مارا از این رو به آن رو خواهد کرد و ما را به دنیای دیگری در رویاها خواهد برد، حیوانات هم از این حس برخوردار هستند.
مطمئنا بارها ویدئوهای مختلفی را دیدید که بسیاری از نوازنده ها همراه با حیوان خانگی خود در حال نوازندگی یک قطعه زیبا و معروف هستند، عکس العمل این حیوانات بسیار زیبا و دیدنی است و این نشان دهنده تاثیر موسیقی خوب روی حیوانات می باشد. نمونه ای از این ویدئو را در زیر برای شما آوردیم تا این حس زیبا را ببینید.

تاثیر موسیقی در ورزش

تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید که چرا در باشگاه های ورزشی همواره موسیقی پخش خواهد شد؟
توانایی موسیقی در از بین بردن خستگی مغز و به تاخیر انداختن احساس خستگی و دادن انرژی به بدن، بسیار زیاد است و حتما بسیاری از شما عزیزان این را بصورت عملی لمس کرده اید. بنابراین پخش کردن موسیقی در باشگاه های ورزشی بسیار پر اهمیت است. منظور از باشگاه ورزشی فقط بدن سازی ، یوگا و موارد مشابه نمی باشد، باشگاه های رزمی، بیلیارد و حتی کوهنوردی هم از پخش موسیقی بهره می برند البته هرکدام از این باشگاه ها می توانند موسیقی مربوط به خود را اجرا کنند.

موسیقی و ورزش

سخن نهایی

در نهایت و در پایان این مقاله امیدواریم که از گوش دادن به موسیقی زیبا و اصیل نهایت استفاده را در زندگیتان ببرید فقط لازم به ذکر است که موسیقی علاوه بر تاثیر مثبت می تواند تاثیر منفی هم داشته باشد بنابراین در انتخاب موسیقی دقت داشته باشید و با انتخاب درست اون، انرژی، انگیزه و شادی را در زندگیتان جاری نمایید.
همچنین در صورتی که علاقمند به آموزش موسیقی هستید می توانید از طریق دوره های مجازی موسیقی، ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید و از یادگیری و نواختن آن لذت ببرید.