ابراهیم حامدی متولد 29خرداد ماه سال 1328 در تهران است.در سبک پاپ موسیقی مشهوراست.او صدایی از جنس تنور دارد و در سبک های مختلف موسیقی فعالیت دارد:راک، موسیقی فولکلور، پاپ دنس.بسیاری از طرفداران ایشان او را با لقب «آقای صدا» می شناسند.

زندگی شخصی او

پدر ابی اصالتا اهل اراک است و مادر او هم اهل شهر کلاک (کرج) می باشد.پدر او خیاط بوده است و مادرشان هم خانه دار، او 4 خواهر و 1 برادر دارد. وی دوران کودکی اش را در محله میدان فوزیه تهران (امام حسین فعلی) در خیابان شهرستانی زندگی می کرد.

ازدواج اول

او در سال 1353 با خانم فیروزه مقدادی ازدواج کرده و از وی صاحب سه فرزند دختر،به نام های عسل، سایه، خاتون می باشد، که برای هر کدام از آنها آهنگ های جدا گانه ای خوانده است.
و در نهایت این زندگی به طلاق ختم شد.

ابی و همسر اولش


ازدواج دوم

ابی بعد جدایی از همسر اول خود با خانم مهشید برومند ازدواج کرد.  وی یک پسر به نام فرشید دارد ، که پسر خوانده ی او محسوب می شود. فرشید رابطه ی بسیار گرمی با پدرخوانده اش دارد. آشنایی آنها با یکدیگر، در یکی از اجراهای ابی در گوتنبرگ بوده است.

ابی و همسرش مهشید برومند

دوره نوجوانی

ابی در دوره نوجوانی با خواندن قرآن درصف مدرسه به استعداد خود در خواندن پی برده. خود وی در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که خوانندگی را چگونه آغاز کرد گفت:
«از زمان چهار پنج سالگی، رادیو به ایران آمده بود ولی ما آنقدر بودجه نداشتیم که یک رادیو بخریم. ضمن اینکه هنوز برق هم به همه جا نیامده بود.به موسیقی گوش می‌کردم و آن را دوست داشتم. تفریح من در خانه خواندن بود، ضمن اینکه بارها هم گفته‌ام که از کلاس سوم دبستان در مدرسه صبح‌ها سر صف، قرآن با قرائت اجرا می‌کردم. خب این هم برای خودش یک نوع خوانندگی است. در سن ده یازده سالگی، رادیو و خوانندگانی بودند و مرتب فکر و ذکر من به غیر از مسئلهٔ درس خواندن، خوانندگی بود. در خانه برای هم‌کلاسی‌هایم و همین‌طور برای بچه‌محل‌ها می‌خواندم».

دوره نوجوانی ابی

موسیقی مورد علاقه

 ابی به موسیقی یونانی علاقمند است و از خوانندگان محبوبش می توان به پیتر گابریل، فردی مرکوری، استینگ، بونو و جیم موریسون از گروه راک دورز اشاره کرد. گفته می شود وی در منزل شخصی خود ، اجازه پخش آهنگ های خوانده شده توسط خود را نمی دهد وعلاقه ای به شندیدن صدای خود ندارد.

تشکیل گروه موسیقی

او در سال1345 زمانی که 17 ساله بود با تعدای از بچه محله ها و هم مدرسه ای های خود گروه موسیقی (Sunboys) را تشکیل داد.
ابی اولین باردر کاخ جوانان بر روی صحنه رفت واین نخستین تجربه رسمی اوبود. ابی در مصاحبه ای گفت که در اولین اجرا از شدت استرس، نیمی از بدنش بی حس شده بود، که این خاطره جزو خاطرات تلخ او است که هیچ گاه فراموش نخواهد کرد.

ورود به بلک کتز

ابی در دوران خوانندگی اش با شهرام شب پره آشنا می شود. شهرام شب پره صدای او را در گروه(sunboys) شنید و به او پیشنهاد هم کاری در گروه موسیقی بلک کتز را می دهد.او در کنار فرهاد مهراد خواننده گروه راک ایران، به مدت دو سال با گروه بلک کتز همکاری می کند.

ابی و شهرام شب پره

اولین آهنگ مستقل

بعد از خروج از گروه بلک کتز به فعلایت های مختلف در زمینه های مختلف پرداخت تا زمانی که در سال 1351 ترانه عطش را برای فیلمی به همین نام ساخت.

 دومین آهنگ موفق

دومین ترانه ی موفق او«چرا چرا» نام دارد، این ترانه شعری از مسعود هوشمند و آهنگی از حسین واثقی می باشد.

سومین آهنگ و همکاری با اردلان سرافراز

سومین ترانه ابی که باعث معروفیت او شد ترانه ای است به نام«شب» با شعری از اردلان سرافراز و آهنگی از منصور ایران نژاد، اولین بار در شوی میخک نقره ای با اجرای فریدون فرخزاد پخش شد و باعث شهرت او شد.

همکاری ابی با شادمهر

 ابی در سال 1382 با همکاری شادمهرعقیلی موزیک ویدیو آهنگ رویای ما  که در مورد جنگ می باشد را منتشر کرد که بازدید میلیونی را در یوتیوب گرفت.
به دلیل جذابیت این آهنگ صدا و سیمای ایران هم با وجود محدودیت هایی که داشت به از این آهنگ نگذشت و از موسیقی بدون کلام آن در زمینه خیلی از برنامه ها استفاده کرد.

ابی و شادمهر

خروج ازایران

ابی دو سال قیل از انقلاب یعنی در سال 1355 برای اجرای کنسرتی  از ایران خازج شد و با شروع انقلاب، در خارج از کشور ماندگار شد و تا به حال به ایران برنگشته است.

موفقیت در جشنواره بین المللی آواز در ترکیه

در سال 1397 ابی و نوش آفرین دو خواننده جوان ایرانی برای شرکت در جشنواره بین المللی آواز ترکیه به استانبول می روند. در این جشنواره نوش آفرین با ترانه «کاکلی» ساخته فریدون خشنود و ابی با آهنگ «شکار» ساخته حسن شماعی زاده در این فستیوال شرکت کردند، اما در این مسابقه اعلام کردند که فقط یک شرکت کننده ایرانی حق حضور دارد و نوش آفرین انصراف می دهد. پس از تموم  شدن اجرای بیش از 209 خواننده،شش نفر به فینال  راه میابند که نام ابی نیز در میان این فینالیست ها قرارداشته است. سر انجام در رقابت با این شش نفر ابی با اهنگ «شکار» به عنوان خواننده برگزیده هیئت ژوری انتخاب می گردد و پلاک و دیپلم افتخار جشنواره را از آن خود می سازد.