این مقاله برای علاقه مندان به ساز هنگ درام است. در این مقاله به نحوه ساختن این ساز و ابزاری که تولید کننده به آن نیاز دارد می پردازیم و مرحله به مرحله ساخت ساز هنگ درام را توضیح خواهیم داد. احتمالا برایتان جالب است که بدانید این ساز چگونه ساخته می شود.
قبل از هر چیز باید بدانید که اولین بار ساز هنگ درام توسط آقا و خانمی به نام فیلیکس روهر و سابینا شارر در سال 2000 میلادی ساخته شد و در سال 2001 در فستیوال موسیقی Musikmesse Frankfurt  به صورت رسمی به  دنیای موسیقی معرفی گردید.
در اولین بخش از این پست شما را با ابزار های ساخت این ساز آشنا می کنیم.
لوازمی که برای ساخت هنگ درام مورد نیاز است :

  • استند هیدروفرمینگ
  • چکش بادی یا مکانیکی
  • چکش نرم فایبرگلاس
  • چکش لاستیکی
  • قالب نت به تعداد و اندازه نت های مورد نیاز اسکیل
  • قالب تن فیلد به تعداد و اندازه نت های اسکیل
  • دستگاه سنگ
  • کوره پخت هنگ درام
  • مشعل
  • استند متحرک تیونینگ

امکان این وجود دارد که سازندگان مختلف این ساز از ابزار های بیشتری نیز استفاده کنند اما این لوازم نامبرده شده جزء مهم ترین و اصلی ترین وسایل ساخت هنگ درام می باشد و قطعا برای هر تولید کننده ای مورد نیاز هست. در  طول مقاله تصاویری از این ابزارها برای شما قرار داده ایم تا بیشتر با این ابزار آشنا شوید.

مراحل ساخت ساز هنگ درام

برای ساخت و تولید ساز هنگ درام توسط ابزار هایی که در بالا معرفی شده است اقداماتی صورت می گیرد که در زیر به توضیح هر کدام از این مراحل می پردازیم

ساخت پوسته بالایی و پایینی ساز هنگ درام

مرحله اول برای ساخت هنگ درام انتخاب فلز و فرم دهی به آن توسط دستگاه هیدروفرمینگ می‌باشد. پوسته های بالایی و پایینی ساز هنگ درام در ابتدا یک ورق استیل مربعی شکل در اندازه 25 اینچ یا 63.5سانتیمتر می باشد که این ورقه را توسط دستگاه هیدرو فرمینگ به حالت قوسی شکل در می آورند، به این ترتیب ورق صافی که در ابتدای کار مورد استفاده قرار می گیرد رفته رفته و به کمک این دستگاه به حالت قوس گرفته و کاسه ای شکل در می آید. در نهایت این شکل تقریبا نیم کره ای به قطر 57 و عمق 15 سانتی متر تبدیل می شود.

دستگاه هیدروفرمینگ ورق

 مقاوم سازی پوسته و ساخت فولاد نیترات

در این مرحله و بعد از فرم گیری اولیه ورق، نوبت به مقاوم سازی پوسته توسط فولاد نیترات می رسد. تولید کننده ساز هنگ درام باید پوسته تولید شده را با فولاد نیترات که در برابر زنگ زدگی مقاوم است بپوشاند. نا گفته نماند که فولاد نیترات علاوه بر مقاومت در برابر زنگ زدگی ، دارای قابلیت نگهداری کوک بسیار بالایی می باشد.
برای نیتروژنه کردن ورق فولاد پوسته‌ها را به مدت ۵ الی ۱۲ ساعت در محفظه‌ی بمباران نیتروژنی و در دمای ۵۰۰ تا ۵۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهد.
توجه : با توجه به اینکه هنگ درام را از فولاد نیترات یا استیل ضد زنگ می‌سازند در صورتی که تولید کننده زمان ساخت از فولاد استیل استفاده کرده باشد به دلیل مقاوت بالایی که استیل دارد، مرحله‌ی مقاوم سازی پوسته حذف می‌شود.

 ساخت قوس زیرین یا قوس گو (Gu)

همانطور که گفتیم و میدانید به قوس زیرین هنگدرام،  گو (gu) می‌گویند. برای ساخت گو ابتدا به کمک دریل سوراخی در وسط  قوس زیرین ایجاد می‌کنند. سپس با قالب گو و چکش آن را می‌کوبند تا حفره‌ای به قطر 9 سانتی متر ایجاد شود.  و سپس  بعد از اینکه حفره به قطر مورد نظر رسید آن را با چکش و سمباده صاف می‌کنند.

 قوس زیرین هنگ درام ، قوس (Gu)

 ساخت قالب نت، تن فیلد و دینگ

تولید کننده این ساز باید به تعداد نت‌هایی که می‌خواهد روی صفحه بالایی ایجاد کند الگوی نت، تن فیلد و دینگ را داشته باشد. همه‌ی این الگو‌ها از گذشته تا به امروز از طریق تجربه،آزمایش و خطا ساخته شده و امروزه برخی از تولید کنندگان آن برای ساخت قالب‌ها از ساز‌ها و قالب‌هایی که قبلا ساخته شده استفاده می کنند.

قسمت ها مهم هنگ درام


 
 توجه:الگوی ساخت این قالب‌ها توسط هر سازنده می‌تواند کمی متفاوت باشد و همین امر موجب ایجاد تفاوت‌های جزئی در شکل ظاهری هنگ درام و همینطور کوک آن ها می شود.

ایجاد نت‌ها بر روی قوس بالایی یا قوس دینگ

یکی از حساس‌ترین مرحله ساخت هنگ درام ساختن نت‌ها و قوس دینگ است و یکی از مراحل حساس ساخت این ساز می باشد. اگر خوب به هنگ درام های مختلف موجود در بازار دقت کنید متوجه می شوید که شکل ظاهری بعضی از این ساز ها با هم تفاوت دارد و بخشی از این تفاوت در این مرحله ایجاد می شود. در این بخش، تولید کننده الگوهایی را که برای ساز ایجاد کرده را روی پوسته بالایی و در قسمت درونی پوسته قرار می دهد ، در نهایت توسط این الگوها و با ماژیک دو دایره داخلی و خارجی که به ترتیپ دیمپل و تن فیلد  نامیده می شوند را علامت گذاری می کند و به این ترتیب کار اولیه الگوبرداری انجام میشود.

مراحل ایجاد نت ها بر روی قوس بالایی یا قوس دینگ


بعد از این کار قالب فلزی یا کامپوزیت را بر روی قسمت بیرونی می‌چسباند و از داخل چکش کوبی می‌کنند تا شکل و جایگاه نت مورد نظر ایجاد شود. تمام نت‌ها را به همین ترتیب ایجاد می‌کند و سپس به سراغ ساخت دینگ می‌رود. نحوه تولید و ساخت دینگ کاملا بر عکس نحوه ساخت نت‌ها است.

ایحاد نت بر روی قوس دینگ


پس از آن به کمک چکش بادی قسمت تن فیلد را ایجاد می‌کنند و در نهایت همه‌ی قسمت‌ها و سطوح را با چکش نرم صاف می‌کنند.

ایجاد تن فیلد با چکش بادی

رنگ کردن ساز هنگ درام

ساز هنگ درام می‌تواند رنگهایی در طیف‌های آبی، بنفش، طوسی، نقره‌ای، کرم قهوه‌ای و … داشته باشد. برای رسیدن به رنگ دلخواه مشعل را در مدت زمانی مشخص بر روی ساز می‌گیرند.
 رنگ دهی کاملا به هنر تولید کننده و زمانی که مشعل را روی ساز نگه می دارد بستگی دارد زیرا اگر تولید کننده زمان حرارت دهی را بیشتر کند امکان تفاوت رنگ به وجود می آید. برای مثال می تواند با تفاوت دمایی به جای رنگ طوسی ، رنگ طوسی متمایل به خاکستری ارائه دهد.

رنگ کردن ساز هنگ درام

 تیونینگ ساز

 و اما اکنون مهمترین مرحله  تولید ساز تیونینگ کردن آن است. برای کوک و تیون کردن ساز نیاز است  که آن را روی استند متحرک نصب ‌کنند و به نت مورد نظر آرام ضربه بزنند و با نرم افزار صدای نت را چک ‌کنند. تیون کردن ساز نیازمند به تجربه، مهارت و حوصله‌ی زیادی است. پس از  انجام هر مرحله تیون به دلیل اینکه کشش و خستگی فلز از بین رود و مقاومت تیونینگ آن افزایش یابد در داخل کوره پخت قرار گیرد. این کار به مدت سه تا چهار ساعت در دمای 550 درجه سانتی گراد انجام می پذیرد . توجه داشته باشید که که هر چه عمل تیون  کردن و در کوره گذاشتن به دفعات بیشتری تکرار شود ماندگاری کوک ساز نیز بیشتر می‌شود.

 اتصال دو صفحه‌ی قوسی به یکدیگر

 و در آخر وقت آن رسیده که دو پوسته را بهم وصل نمود. حاشیه‌های دو صفحه را که قرار است به یکدیگر چسبانده شوند خوب تمیز می‌کنند تا عاری از هرگونه غبار و آلودگی باشند؛ سپس حاشیه‌ی پوست بالایی را به چسب مخصوص فلز آغشته می‌کنند و پوسته‌ها را به یکدیگر می‌چسبانند. سپس هنگ درام به گیره مخصوص دور تادور حاشیه محکم و ثابت می گردد. دوازده ساعت در این حالت می ماند. گیره ها را باز کرده و دوباره هنگ درام نواخته می شود.  ساز هنگ درام حالا نیازمند به زیبا سازی است. لاستیکی دور هنگ درام به طول 183 سانتی متر را باید تهیه کرده و برای زیباترشدن هنگ درام در قسمت ریم یا فلنج نصب شود.

سخن آخر

در صورتی که قصد انجام چنین کاری را دارید باید بدانید که لازمه این کار یه کارگاه برای ساخت و لوازمی است که اکثر آنها و ضروری ترین آن وسایل را گفتیم و اینکه ساخت و یا تولید هنگ درام کار سختی است و جدا از مهارت، تولید کننده در خطر آسیب های جسمی از جمله کم شنوایی به خاطر صدای بلند چکش وآسیب هایی به کمر ، گردن و.... قرار می گیرد.
در نهایت از وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشته اید متشکریم و خوشحال می شویم که نظر خودتان را در رابطه با این ساز بسیاز زیبا با ما به اشتراک بگذارید.