سیاوش قمیشی موسیقی دان ، آهنگساز و خوانند صاحب سبک ایرانی است که بیش از نیم قرن است که در هنر موسیقی فعالیت می کند و آثار بی نظیری را خلق نموده است. سیاوش در 21 خرداد 1324 در اهواز دیده به جهان گشود. او کوچکترین فرزند خانواده ی قمیشی است ، دو برادر بنام های سیروس و سیامک و یک خواهر بنام سیمین دارد. وقتی که کمتر از یکسال داشت خانواده ی او به تهران مهاجرت کردند. سیاوش در یک خانواده آشنا به موسیقی بزرگ شد. مادرش پوران دخت تحت نظر یک استاد روسی بنام اُلگا پیانو را فرا گرفت. وقتی 6 سال داشت بردادرش در حال یادگیری آکاردئون ساز محبوب و پرطرفدار آن زمان بود. پیانو نوازی مادر و صدای زیبای آکاردئون برادرش او را که سن کمی داشت به سمت این سازها کشاند و کنجکاوی های دوران بچگی او را رفته رفته به موسیقی علاقمند کرد.

زمانی که 11 سال داشت یک ساز گیتار در ویترین مغازه ای نظر او را بخود جلب کرده بود و همیشه در راه خانه تا مدرسه مدتها در رویای خرید این ساز به آن می نگریست ، سیاوش موضوع خرید این گیتار را با پدرش در میان گذاشت اما پدرش مخالف کرد. چندی بعد پدرش او را غافلگیر کرد و در روز تولدش آن گیتار را برایش خرید. سیاوش مدتها با آن گیتار که ناکوک بود به تمرین پرداخت تا روزی در یکی از کاباره های تهران که ویگن اجرا داشت از فرصت استراحت بین اجراهای ویگن سلطان موسیقی پاپ ایران استفاده کرد و از او خواست که نحوه ی کوک کردن گیتار را به او یاد دهد.

در سن 13 سالگی یکی از خواننده ها بنام ضیا به او پیشنهاد همکاری داد و او برای یکی از شعرهایش آهنگی هر چند بصورت مبتدی ساخت ، این آهنگ بنام " ای قایقران " بعدها از رادیو پخش شد و معروف هم گردید و بعنوان اولین اثر سیاوش شناخته می شود. در 14 سالگی به لندن رفت و با خواهر و برادرش زندگی کرد و در آنجا به ادامه تحصیل پرداخت. در سنین حدود 17-18 سالگی در کلاب های شبانه ی لندن با گروه های مختلف به نوازندگی و خوانندگی مشغول شد. سیاوش چندین سال در گروه هایی همچون Avengers و Insects به فعالیت پرداخت. در آن سالها با پیشرفت موسیقی و ظهور برخی از معروفترین گروه های موسیقی همچون بیتلز ، رولینگ استونز ، پینک فلوید ... و فضای متحول شده ی موسیقی در لندن ، تاثیرات عظیمی بر تفکرات موسیقی سیاوش گذاشته شد. سیاوش توانست از دانشگاه رویال سوسایتی هنر لندن مدرک کارشناسی ارشد موسیقی در رشته ی آهنگسازی را کسب کند و از آن دانشگاه فارغ التحصیل شود.


او در سال 1349 در سن 25 سالگی به ایران بازگشت و مدتی بعنوان آهنگساز در رادیو مشغول به کار شد. در این سال ها او به عضویت گروهایی همچون بلک کتز و ریبلز درآمد. سیاوش در گروه ریبلز با شهرام شب پره که بنیانگذار این گروه بود همکاری می کرد و کی برد می نواخت. در طول این سالها سیاوش به دلیل تسلط بالایی که به زبان انگلیسی داشت بیشتر آثار انگلیسی و در برخی موارد ایتالیایی را خوانندگی می کرد.

در این دوران عارف عارف کیا که بعدها به سلطان قلب ها و مرد حنجره طلایی مشهور شد با شنیدن یکی از آهنگ های بدون کلام سیاوش بنام قصه ی گل و تگرگ و چند اثر دیگر از او علاقمند به کارهای سیاوش شد و تصمیم به همکاری با او گرفت ، بعدها او آهنگ قصه ی گل و تگرگ را به ایرج جنتی عطایی داد تا برای آن شعری بگذارد و با تنظیم واروژان این آهنگ را خوانندگی کرد.آهنگ قصه ی گل و تگرگ بعنوان نخستین کار رسمی سیاوش قمیشی در آهنگسازی برای یک آهنگ فارسی زبان شناخته می شود بعدها در سال 1374 سیاوش قمیشی در آلبومی بنام قصه ی گل و تگرگ با تنظیم استیو مک کرام منتشر کرد.


سیاوش در سال 1354 آلبوم فرنگیس را با تنظیم ناصر چشم آذر روانه ی بازار کرد. با مشهور شدن آهنگ فرنگیس که در این آلبوم بود سیاوش برای اولین بار بصورت حرفه ای بر سر زبان ها افتاد. وی در آن زمان اعلام کرده بود انتشار این آلبوم تنها بعنوان سرگرمی بوده و برنامه ای برای خوانندگی نداشته است. بعدها در سال 1371 به پیشنهاد مسعود فردمنش یک کار مشترک با او انجام داد این کار که از مشهورترین آثار او نیز به شمار می آید با نام پرنده های قفسی بود او را بصورت رسمی و حرفه ای در سن 47 سالگی بعنوان خواننده معرفی کرد. او در آن زمان آلبوم حکایت را انتشار داد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. 

سیاوش پس از  انقلاب در سال 1357 همچون بسیاری دیگر از هنرمندان ، ایران را برای همیشه ترک کرد و فعالیت های هنری و موسیقی خود را در خارج از کشور ادامه داد. او ابتدا به انگلستان رفت و پس از چند ماه اقامت به آمریکا مهاجرت نمود. وی پس از مدتی بصورت محدودی به همکاری با یک گروه محلی آمریکایی پرداخت و پس از چند سال وقفه در حرفه ی خود به خوانندگی و آهنگسازی بازگشت و تا به امروز آلبوم ها زیادی را منتشر کرده است. او که به سبک ها مختلف موسیقی همچون پاپ ، راک ، ترنس ، هاوس اشراف کامل داشته است بعنوان پدر سبک ترنس ایران شناخته می شود. سیاوش قمیشی نخستین هنرمند ایرانی می باشد که هر چهار بخش آهنگ همچون شعر ، آهنگسازی ، تنظیم و خوانندگی را خود شخصا ساخته و خوانندگی کرده است.

فهرست برخی از آلبوم های سیاوش قمیشی


دهه چهل و اوایل دهه پنجاه شمسی عروسک شب
۱۳۵۳ فرنگیس
۱۳۵۹ خواب بارون
۱۳۷۱ حکایت
۱۳۷۳ تاک
۱۳۷۴ قصهٔ گل و تگرگ
۱۳۷۴ شهر خورشید (بی کلام)
۱۳۷۵ هوای خانه
۱۳۷۶ قصهٔ امیر
۱۳۷۷ قاب شیشه‌ای
۱۳۷۹ شکوفه‌های کویری
۱۳۸۰ حادثه
۱۳۸۱ نقاب
۱۳۸۲ بی‌سرزمین‌تر از باد
۱۳۸۴ روزهای بی‌خاطره
۱۳۸۵ غروب تا طلوع
۱۳۸۷ رگبار
۱۳۸۹ یادگاری
۱۳۹۶ سرگذشت