موسیقی پاپ به انگلیسی Pop یکی از ژانرهای اصلی موسیقی می باشد که بصورت امروزی آن در اواسط دهه ی پنجاه میلادی در آمریکا و انگلستان بروز پیدا کرد. اصطلاح موسیقی پاپ یا موسیقی پاپیولار در اغلب موارد بجای یکدیگر استفاده می شود و همچنین در تعریف پیشین می توانست هر نوع موسیقی ایی شامل سبک های مختلف باشد مورد پسند و محبوبیت توده ی عموم جامعه یا عامه پسند باشد. لازم به ذکر است که تا اواخر دهه ی شصت میلادی موسیقی پاپ و موسیقی راک تا اندازه ی زیادی بجای یکدیگر استفاده می شد و بعد از این زمان تمایزهای آشکاری بین این دو سبک پدیدار گشت. پاپ تا اندازه ی زیادی در برگرینده ی سبک های مختلف راک ، کانتری ، جز ، بلوز و... بود اما بتدریج در طول زمان به سبکی جدا تبدیل گشت.

ویژگی های موسیقی پاپ 

مخاطب خاص نداشتن

سبک پاپ در اغلب موارد در مقابل سبک هایی نظیر کلاسیک و فولک یا موسیقی محلی بومی قرار می گیرد و اصولا یکی از دلایل رشد آن همین وابسته نبودن به محل و جغرافیای خاصی است که تنها عده ی خاصی از مردم آن منطقه ی جغرافیایی خواستار آن نوع موسیقی باشند.

عدم پیچدگی و آزادی عمل 

یکی از دلایل مهم محبوبیت موسیقی پاپ در میان مردم سادگی و نداشتن هارمونی های پیچیده است. این مشخصه را نمی توان در سایر سبک ها همچون کلاسیک یافت یا بهتر است بگوییم کمتر یافت می شود ، قوانین موسیقی خاصی بر این نوع سبک ها حاکم است و از آزادی عمل کمتری برخوردارند. لذا مخاطبین خاصی را هم در بر می گیرند.

طول قطعات طولانی نیست

قطعات و آهنگ هایی که در سبک پاپ اجرا می شوند عموماً از نظر زمانی در محدوده ی خاصی هستند و بر خلاف سایر سبک ها همچون کلاسیک و جز طولانی نمی باشند و دارای تکرار زیادی نیستند. قطعات موسیقی پاپ در مواردی اندک از 32 میزان بیشتر می شوند.

مدولاسیون و گام 

به جهت یکنواخت نشدن و تکرار های خسته کننده در سبک پاپ کمتر از تغییر گام و مدولاسیون استفاده می شود.

پژوهشی که دانشگاه یروان کالیفرونیا در سال 2018 انجام داد نشان می دهد که موسیقی پاپ در 30 سال گذشته به سمت غمگین تر شدن رفته است و عناصر شادی رفته رفته جای خود را به ریتم های الکترونیک داده اند اگر چه پاپ موسیقی ایی است که همچنان می شود با آن رقصید.

نگاهی گذرا به تاریخچه ی پاپ 

1960 : در این دهه تکنولوژی به خدمت موسیقی آمد و با پیشرفت روز افزون تکنولوژی موسیقی پاپ محبوبیت بیشتری خصوصاً در میان جوانان پیدا کرد. روی کار آمدن رادیو های پرتابل و قابل حمل باعث آسان تر شدن دسترسی مردم و جوانان به موسیقی های روزانه شد. در این دوران موسیقی پاپ به سواحل کالیفرنیا کشیده شد و گروه های سبک پاپ همچون "پسران ساحل" روی کار آمدند. هجوم کارهای گروه های راک و پاپ انگلیسی به آمریکا در این دوره کاملا محسوس بود و پاپ آمریکایی تحت تاثیر پاپ انگلیسی قرار گرفت. گروه انگلیسی "بیتلز" که در سبک راک – پاپ فعالیت می کردند در این دوران توانستند انقلابی در موسیقی پاپ ایجاد کنند. و تا سالها نام خود را بر سر زبان ها بیاندازند ، آلبوم های گروه بیتلز پرفروش ترین آلبوم یک گروه موسیقی در سراسر جهان می باشد.

1970 : در این دوره شاهد بروز سبک های فرعی از پاپ بودیم ، سبک هایی که آمیخته ای از سبک هایی نظیر پانک راک ، راک و سایر سبک های دیگر بود. از گروهایی که در این دوران با این سبک های فرعی همچون در پاپ روی کار آمدن می توان به گروه "رمانتیک ها" و "چیپ تریک" اشاره کرد. سبک کانتری پاپ نیز از دیگر زیر گروهای پاپ در این دوره بود. دهه ی 70 آغازگر شروع کار برخی از معروفترین گروه ها و خوانندگان پاپ همچون گروه جکسون 5 ، التون جان و کویین بود.

1980 : ضبط دیجیتالی آهنگ ها از سوی کمپانی های موسیقی از بزرگترین دستاوردهای این دوران بود که به شدت به رشد موسیقی پاپ کمک کرد. همینطور افکت های صدا و ابزارهای الکترونیک موسیقی ، سبک پاپ را مدرن تر کرد. در این دوران رقص هایی که با آهنگ های پاپ انجام می شد دستخوش نوآوری شد و رقص تکنو را شاید بتوان مهمترین دستاورد این تغییرات نام برد. در این دوره مایکل جکسون باعث انقلابی در موسیقی پاپ شد. آنچنان که آهنگ تریلر او همچنان از پرفروش ترین آلبوم های تاریخ موسیقی می باشد. در سال 2006 کتاب گینس موزیک ویدئوی آهنگ تریلر را موفق ترین موزیک ویدئوی تمام تاریخ دانست.و در سال 2009 بر طبق اعلام کتابخانه ی کنگره ی آمریکا موزیک ویدیوی این آهنگ نخستین موزیک ویدئو در طول تاریخ است که به فهرست گنجینه ی ملی فیلم آمریکا اضافه شده است. همچنین از این اثر بعنوان با نفوذترین موزیک ویدئوی تمام تاریخ نام برده می شود. با این اوصاف عجیب نیست که از مایکل جکسون بعنوان سلطان موسیقی پاپ نام برده می شود. از دیگر ستاره های موسیقی پاپ می توان به مدونا اشاره کرد که در مقابل مایکل جکسون به ملکه ی پاپ مشهور است.

1990 : دهه ی 90 همچنان شاهد جولان موسیقی پاپ بودیم . در این دوران گروه انگلیسی The Spice Girls از مشهورترین گروه های موسیقی پاپ بودند که بعد از گروه بیتلز توانستند در میان بازارهای موسیقی دنیا از جمله آمریکا بدرخشند. از این گروه بعنوان موفق ترین گروه پاپ زنان در دنیا نام برده می شود. در ده سال بعدی گروه Backstreet Boys با آهنگ Quit Playing Games (With My Heart)” و خواننده آمریکایی بریتنی اسپیرز با آهنگ " عزیزم یکبار دیگر" توانستند در صدر جدول های فروش باشند و رکوردهای بسیاری را برای خود ثبت کنند.

2000 : در این دوران همچنان شاهد موفقیت های برخی از خوانندگان دهه نود مانند بریتنی بودیم و خوانندگانی نظیر کریستینا آگیلرا ، ریحانا ، لیدی گاکا و ... به فهرست خوانندگان بسیار موفق پاپ اضافه شدند. همچنین در این دوره شاهد بازگشت برخی از سبک های فرعی پاپ مانند پاپ پانک ، و پاور پاپ بودیم.

برخی از سبک های فرعی پاپ :

راک پاپ
کانتری پاپ
پاپ رپ
پانک پاپ (تلفیقی از پانک راک و سبک پاپ است بکارگیری گیتار الکتریک پرسروصدا ، تمپوی تند از ویژگی های این سبک است)
پاور پاپ (یکی از گونه های راک پاپ است)
پاپ پروگرسیو یا پیشتاز 
سینث پاپ یا تکنو پاپ (این سبک نخستین بار در دهه ی 80 میلادی روی کار آمد به دلیل آنکه ساز اصلی این سبک سینث سایزر است به این اسم شناخته می شود)