دیستورشن یا اوردرایو وسیله ای الکترونیکی جهت افکت گذاری صوتی در سازهایی که قابلیت اتصال آمپلی را دارند، می باشد. دیستورشن بیشتر در گیتار الکتریک مورد استفاده قرار می گیرد اما در گیتار بیس ، پیانو الکتریک ، ارگ هموند (گونه‌ای ارگ برقی است که بوسیله لارنس هموند و جان ام.هانرت در سال ۱۹۳۵ اختراع شد) و حتی در اجرای بوسیله هارمونیکا یا سازدهنی نیز برای افکت گذاری استفاده می شود.

این وسیله ی الکتریکی سیگنال های تولید شده توسط ساز را گرفته آن را تقویت کرده و با قطعه قطعه کردن آن افکت های خاصی را به سیگنال میدهد و خروجی صدا را قویتر می سازد.

ایده ی افکت گذاری توسط دیستورشن از سال 1940 به فکر گیتاریست ها رسید زمانیکه آنها برای تقویت صدای گیتار از تقویت کننده لامپی استفاده می کردند دریافتند که هر چه شدت را توسط این تقویت کننده ها بیشتر کنند سیگنالهای خروجی صدا فشرده تر خواهند شد لذا در آن زمان دیستورشن بصورت ناخواسته اتفاق می افتاد.

گیتارهای ساخته شده ی این دوره عموما بدنه ی چوبی تو خالی داشتند و پیکاپ های آنها ضعیف و بی کیفیت بود.از اوایل دهه 50 میلادی گیتارهایی با بدنه ی توپر توسط کمپانی های تولید ساز به بازار عرضه شدند این گیتار ها دارای این مزیت بودند که سیگنالهای خروجی از آمپلی فایر های مرتعش نمی شدند و صدایی بلندتری نسبت به مدل های پیشین داشتند.

یکی از پیشگامان استفاده از دیستورشن جونیور برنارد گیتاریست آمریکایی و رهبر گروه باب ویلز بود. وی یکی از بنیانگذاران افکت فاز یا Fuzz می باشد که گونه ای از تداخل صداها تولید شده در گیتار است. 

در هنگام ضبط یکی از نخستین ترانه های سبک راک اند رول ، بنام راکت 88 توسط ایک ترنر و ویلی کیزارت بصورت تصادفی آنها از یک آمپلی فایر معیوب استفاده کردند که نتیجه ی کار تولید صدای دیستورشن داری بود که موجب رضایت آنها واقع شد. چاک بری از پیشگامان موسیقی راک اند رول نخستین گیتاریستی است که از اوردرایو در آثارش بصورت حرفه ای بکار برده است. وی در هنگام اجراهای خود از آمپلی فایر مخصوصی استفاده می کرد که با توجه به شکل ظاهری خاصش صدای اوردرایو شده ای تولید می کرد.

در اواخر 1950 گیتاریست لینک ری ، برای داشتن صدای دیستورشن دار  آمپلی فایر خود را دستکاری کرد وی همچنین بر روی بلندگوهای اسپیکر خود سوراخ هایی ایجاد کرد تا صدای خروجی با افکت خاصی همراه باشد.اما با محبوبیت دیستوریشن در بین گروه ها و نوازندگان مختلف ، بسیاری به دنبال راهی بودند که بجای صدمه زدن به آمپلی فایرها ، بلندگوها یا لوازم جانبی ، از روش بهتری برای ایجاد افکت استفاده کنند و به این ترتیب دستگاهایی بنام فاز یا فاز باکس ساخته شد.

بعدها لئو فندر بنیانگذار شرکت فندر تولید کننده ی لوازم موسیقی ، آمپلی فایرهایی را ساخت که اوردرایو محدودی را تولید می کردند. اما انقلاب آمپلی فایرهای دیستورشن دار را شرکت مارشال انجام داد ، جیم مارشال با الهام از ایده ی شرکت فندر اقدام به تواید آمپلی فایر مخصوصی کرد که افکت های اوردرایو در خروجی آنها قابل اجرا بود. این نوع آمپلی فایر ها در مدل های متنوعی به بازار آمدند و بسرعت مورد توجه سبک های مختلف موسیقی از جمله هارد راک ، هوی متال و ... شدند.

دیستوریشن ها را به روش های مختلف می توان بکار برد :

استفاده از پدال های مخصوص در هنگام نوازندگی که با عنوان پدال افکت شناخته می شود

استفاده از آمپلی فایر ، پری آمپ و پاور آمپلی فایرها

بصورت دیجیتال و استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری