سلام خدمت همه دوستان عزیز. در این آموزش قرار هست به شما حرکت راست دف را یاد بدهیم همانطور که قبلا گفته شد حرکت راست همانند حرکت تم جزء یکی از حرکات اصلی در ساز دف می باشد که باید وقت بسیار زیادی برای یادگیری صحیح آن بگذارید بنابراین به سادگی از کنار این حرکات پایه ای رد نشوید.

آموزش حرکت راست در دف

نکات مهم در حرکت راست :

- به علامت راست در دف دقت نمایید که به شکل یک هشت فارسی می باشد علامت راست البته این نکته را بدانید که علامت ها در این ساز و بسیاری از ساز های دیگر می تواند قراردادی باشد یعنی امکان این وجود دارد که در ابتدای کتاب آموزشی، علامت دیگری را به عنوان علامت راست جایگزین کرد ولی در اکثر کتاب ها و عرف آموزش ها در ساز دف از این علامت استفاده می کنند.

- همانطور که در ویدئو بالا توضیح داده شد حرکت راست دف باید صدای تیزی داشته باشد برعکس حرکت تم در دف که باید صدای بمی داشته باشد! پس به این نکته مهم توجه کنید که در تمرین هایی که برای ضربه راست انجام می دهید به سمتی پیش بروید که صدای شفاف تری از ساز خارج شود هر چه این صدا شفاف تر و تیز تر باشد در آینده در اجرای ریتم ها صدای بسیار زیبا تری به گوش شنونده خواهد رسید.

- بعد از اجرای این حرکت حتما دست خودتان را از ساز جدا کنید تا صدای ساز خفه یا Mute نشود این نکته را بسیاری از هنرجویان در ابتدا در حین تمرین فراموش می کنند بنابراین به این مورد توجه کنید و نکته بعدی در اجرای این حرکت این است هرچقدر در جدا کردن دست پس از ضربه سرعت بالاتری پیدا کنید صدایی که از ساز خارج می شود بسیار زیبا تر خواهد شد که به مرور در تمرین های متوالی قطعا چنین اتفاقی خواهد افتاد.

- در اجرای این حرکت دقت کنید که تمامی انگشت های دست از هم دیگر فاصله داشته باشند و به هم متصل نباشند در این حالت صدای تیزتری از ساز به گوش می رسد همانطور که قبلا گفته شد پیشنهاد می کنیم جلوی آینه تمرین کنید چون باعث می شود ضعف های خود را در اجرا ببینید.

- زمان ضربه زدن به دف باید تمام انگشت هایتان صاف باشد و محکم ضربه وارد کنید پس به این مورد هم دقت کنید که انگشتانتان جمع شده نباشد تا فقط قسمت هایی از انگشت دست به ساز ضربه وارد کند ، باید نیروی ضربه شما از طریق کل انگشت ها به ساز وارد شود.

نکات مهم بالا یادتان نرود. امیدوارم که از این آموزش خوشتان آمده باشد.

 

آموزش دف