مزایای یادگیری موسیقی و تاثیرات آن بر مغز انسان


موسیقی بر عملکرد مغز تاثیرات مثبتی می گذارد و  در هر سنی که باشید شما را باهوش تر ، شادتر ، موفق تر و در نتیجه کارایی شما را بالاتر می برد. گوش دادن به موسیقی خوب و یادگیری آن بهتر است. امروزه موسیقی و تاثیرات نوروفیزیولوژیک آن مورد توجه بسیاری از روانشانسان و محققان در سراسر دنیا قرار گرفته است. در حوزه ی روانشانسی موسیقی را همجون زبان های رایج دنیا نوعی زبان دانسته اند که مناطق خاص خود را در مغر دارد. در مطلب زیر برخی از اثرات یادگیری موسیقی بر ذهن و بدن انسان را شرح می دهیم.

یادگیری موسیقی و حافظه ی قوی تر


تحقیقات علمی جدید نشان می دهد که یادگیری و آموختن موسیقی باعث تغییرات مثبت در عملکرد مغز انسان می شود و حافظه ی دراز مدت را تقویت می نماید و افرادی که در کودکی اقدام به یادگیری موسیقی و نواختن می نمایند از مغزی بسیار سالم تر و کارآمد تر نسبت به سایرین بر خوردار خواهند بود. نواختن ادوات موسیقی به منزله ی یک فعالیت ذهنی فوق العاده مفید برای مغز می باشد. اگر شما بصورت مداوم موسیقی می نوازید از حافظه ی قوی تر برخوردار خواهید بود و تمرکز شما بر روی مسائل بالاتر خواهد بود

افزایش سرعت واکنش و تصمیم گیری 


بر طبق یافته های جدید افرادی که موسیقی می دانند از نظر ذهنی بسیار  آماده تر و گوش بزنگ تر می باشند ، در این راستا مقاله ی منتشر شده در ژورنال Brain and Cognition تاکید می کند که موسیقیدانان و نوازندگان موسیقی بطور قابل ملاحظه ای قادر به تصمیم گیری سریعتر در برخورد با شرایط سخت و دشوار نسبت به دیگران (کسانی که با موسیقی آشنایی ندارند) می باشند.

سلامت ذهن و تندرستی بدن


تحقیقات نشان می دهد نواختن موسیقی باعث کاهش فشار خون ، کم شدن استرس و کاهش اضطراب می شود و حتی میزان مقاومت شما را در برابر بیماری ها افزایش می دهد. مهمتر از همه موسیقی را در هر سنی می توان یاد گرفت و نواخت و در سنین بالاتر و پیری نواختن موسیقی باعث فعال بودن ذهن و مغز انسان می شود و همین مساله بیماری های مغزی از قبیل آلزایمر و زوال عقل به شدت کاهش می دهد.

افزایش اعتماد به نفس ، بهبود روابط اجتماعی


اگر شما قادر به نواختن یکی از سازهای موسیقی باشید ، بدون شک این مهارت اعتماد به نفس شما را بالا می برد و باعث می شود در فعالیت های اجتماعی و عمومی بیشتری شرکت داشته باشید و با افراد بیشتری آشنا شوید و سلایق متفاوت را تجربه کنید.

هماهنگی و هارمونی بیشتر بین اعضای بدن


افزایش قدرت هماهنگی ، وقتی یک ساز را می نوازید شما از بدن و مغزتان می خواهید تا با هم همانگ تر شود ، هماهنگی زیبایی بین ذهن شما ، دستانتان و حواسی از قبیل بینایی و شنوایی ایجاد می شود.این هماهنگی شما را قادر می سازد تا در سایر مهارت های فیزیکی غیر از نواختن موسیقی نیز موفق تر باشید

ریاضیات و نواختن موسیقی 


شاید هیچوقت نمی دانستید که نواختن موسیقی باعث کمک به درک بهتر مسائل ریاضی می شود . موسیقی بخاطر داشتن ریتم و حس ضربه بطور غیر مستقیم به این امر کمک می کند.

افزایش قدرت درک مطلب و خواندن مطالب 


هنگامی که نواختن یک ساز را یاد میگیرید ذهن شما همواره در حال خواندن نت ها ، آکوردها و کوک بودن ها خواهد بود این فعالیت باعث بالا رفتن قدرت روخوانی و درک مطلب می شود.